Kas teadsid, et iga vana Land Rover ei ole Defender?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Nii nagu korvpallivõhiku jaoks võib iga  mängumees olla endiselt Michael Jordan – mis sest, et too pani juba 15 aastat tagasi ketsid lõplikult varna –, võib Land Rovereid mittetundev inimene nimetada iga vana seda marki maasturit Defenderiks. Tegelikult on selle mudelinime ajalugu palju lühem kui algupärase Land Roveri oma.

Kui täpne olla, siis veeres esimene Defenderi-nimeline maastur koosteliinilt maha 42 aastat pärast esimest Land Roverit. See, kes mäletab, et Land Rover tähistas tänavu oma 70. sünnipäeva, suudab kiire peastarvutusega rehkendada, et Defenderi nime sünniaastaks on 1990.

Aga alustame algusest.

Seeriad ja teljevahed

Mäletatavasti ei olnud Land Rover pikka aega mitte eraldi automark, vaid Roveri maastikuautode seeria. Roveri küljeluu, kui soovite.

Land Rover “iseseisvus” aastal 1978. Selleks ajaks toodeti juba hulk aastaid niinimetatud 3. seeria autosid. Teisisõnu: algupärane Land Rover oli läbinud kaks mudeliuuendust.

Et üks seeria koosneb mitmest erinevast versioonist, eristati Land Rovereid üksteisest lisatähistega. Näiteks universaalkerega versioon oli “Station Wagon”, lühema ja pikema teljevahega mudeleid tähistati vastavalt lühenditega SWB (short wheelbase) ja LWB (long wheelbase) ja nii edasi.

1983. aastal algas uute Land Roverite ajajärk, sest välja tuli järgmine, algupärasel mudelil põhinev, ent paljudes aspektides väga erinev põlvkond. Üks suuremaid olemuslikke erinevusi oli, et lehtvedrude asemel kasutati uuel Land Roveril keerdvedrusid.

Esimene pääsuke oli Land Rover One Ten. Nime teine pool viitas 110-tollisele (2,8 meetrit) teljevahele. 1984. aastal lisandus Land Rover Ninety. Tõsi, tegelikult oli lühema variandi kahe telje vahe 93 tolli (2,36 meetrit). Reklaamides ja käsiraamatutes kirjutati nimes sisalduv number sõnadega, ent kapotil ilutses kas “Land Rover 110” või “Land Rover 90”.

Praktikas eristab eri pikkusega versioone lihtsasti ustearvu järgi: 90 on kolme ning 110 viie uksega. Siinkohal ei ole muidugi arvestatud “kastikaid” ja muid selliseid variante.

Eeskätt militaar- ja eriotstarbeliste masinate (näiteks elektrivõrkude hooldusautode) valmistamiseks oli veel ka kolmas, kõige pikem kerevariant, mille teljevahest tulenevaks numbriks oli 127.

Saabub Discovery

1989. aastal sündis uus Land Rover nimega Discovery. See tekitas vajaduse ka “vanale olijale” mõni “päris” nimi välja mõelda.

Vahelepõikena olgu täheldatud, et juba 1970. aastast alates tootis sama ettevõte ka maailma esimest luksusmaasturit, kuid selle puhul kasutati teadupärast nime Range Rover. Uus mudel ei eristunud “originaalist” nii selgelt.

Niisiis oli vaja nime. Ja selleks nimeks sai Defender. Ent kuna mudelit pakuti endiselt kolme erineva teljevahega, siis numbritest lisatähisena ei loobutud. Tõsi, 127-st sai 130, ehkki selle 127-tolline (3,2 meetrit) teljevahe ei muutunud. Lihtsalt nii oli ümaram/ilusam.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.