Ütled “Land Rover” ja mõtled “maastikuauto”, eks? Niisugune seos on kõike muud kui õhust võetud. Ent minevikus on tehasest väljunud ka selle nimega veoautod!
Tõsi, needki on olnud nelikveolised maastikuhundid.
Esimene selline nägi ilmavalgust 1962. aastal, kui valmis Land Rover Series IIA Forward Control (kirjapildi kohta on käibel paar erinevat versiooni) nimeline tööhobune. Hariliku Land Roveri baasil ehitatud “kastikal” oli kõrge kliirens ja tugevdatud sillaosa. Juhikabiin asus nii nagu järgnenud mudelitelgi esisilla kohal ja oli nii-öelda tömbi ninaga (avapildil).
Tolle esimese vasika edu piirasid mitmed puudused, nagu näiteks nõrgad neljasilindrilised mootorid. 1966. aastal võeti seetõttu tarvitusele kuuesilindrilised jõuallikad.
Kui IIA ja selle modifitseeritud varianti IIB Suurbritannia armee teadaolevalt ei kasutanud, siis järgmist veokit Land Rover eeskätt just selle väe tarbeks valmistaski ning uuest peast seda tsiviilkasutusse ei müüdud.
Land Rover 101 Forward Control veeres tootmisliinilt maha vahemikus 1972–1978 ning teenis briti jõude üheksakümnendate lõpuni. Kasutust leidis see ka Austraalia kaitsejõududes.
Peamiselt oli 101FC mõeldud relvade ja laskemoona transpordiks, kuid vastavalt vajadustele ehitati neid ümber. Näiteks ambulantsiks.
Hiljem leidsid mitmed eksemplarid tee eraomanike kätesse. Sageli vaid mõne tuhande miilise läbisõiduga.
Kaheksakümnendate keskel lootis Land Rover võita Ühendkuningriigi kaitseministeeriumi uue veoauto hanke. Valmis tosin katseeksemplari. Sedapuhku olid korraga plaanis nii militaar- kui tsiviilkasutusse mõeldud versioonid.
Paraku ei valinud ministeerium Land Roveri lahendust ning üksnes tsivilistide tarbeks ei tihatud seda valmistama hakata. Ametlikes dokumentides Land Rover 110 Forward Control nime kandev mudel on paremini tuntud oma töönimega: Llama ehk laama.