Kas värv mängib jahutusvedeliku valimisel rolli?

Jahutusvedeliku värv ei oma tegelikult tähtsust.Foto: Shutterstock

Sõiduki jaoks õige jahutusvedeliku valimine on väga oluline. Õige jahutusvedelik kaitseb mootorit. Vale jahutusvedelik võib mootorit isegi kahjustada. Miks on jahutusvedeliku valimine nii oluline ja kas värv mängib tegelikult mingit rolli?

Miks on õige jahutusvedeliku valik nii oluline?

Jahutusvedelik ringleb mootori jahutussüsteemis ja kannab soojust läbi radiaatori välisõhku. Asja teeb keeruliseks see, et jahutussüsteemis on kasutatud väga palju erinevaid materjale – metallid, plastid jne. Jahutusvedelik peab kaitsma näiteks korrosiooni eest ent samas ei tohi kahjustada ühtegi materjali.

Keerukaks teebki asjaolu see, et jahutusvedelikud sisaldavad arvukalt erinevat tüüpi kemikaale. Lisaks glükoolile sisaldab vedelik korrosiooni eest kaitsvaid aineid, stabilisaatoreid, pH puhvreid, vahutamisvastaseid aineid, värvaineid, denaturante ja kemikaale, mis kaitsevad kahjuliku kavitatsiooninähtuse eest. Iga kemikaal peab sobima kõikide jahutussüsteemi materjalidega.

Vale tüüpi jahutusvedelik võib põhjustada mootori kahjustusi

Valet tüüpi jahutusvedelikust põhjustatud probleemid ilmnevad sageli viivitusega, kuid neid on üllatavalt palju. Jahutussüsteemiga seotud kahjustused on ühed levinumad vead, mis jätavad auto teele.

Valet tüüpi jahutusvedelik võib põhjustada erinevaid probleeme:

  • Ebakvaliteetse jahutusvedeliku glükool võib laguneda neljaks erinevaks happeks, mis põhjustavad näiteks metallide korrosiooni.
  • Materjalide korrosioon võib põhjustada lekkeid jahutussüsteemis.
  • Jahutusvedeliku ja näiteks jooteainete kokkusobimatus võib tekitada sadestusi, mis ummistavad radiaatorit või rasketehnika puhul salongi küttekanalite torusid.
  • Vale tüüpi jahutusvedeliku kasutamine võib tühistada auto garantii.

Värv ei oma tähtsust

Värv ei oma tegelikult tähtsust. Me oleme harjunud, et jahutusvedelikul on mingisugune teatud värv. Tegelikult on jahutusvedelik ise tavaliselt värvitu. Lihtsalt selle kasutamise hõlbustamiseks on lisatud vedelikule värvainet. Värvile aga standardit ei ole, seega kasutavad erinevad tootjad erinevaid värve. Levinud jahutusvedeliku värvid on sinine, punane, roheline, oranž ja kollane, kuid värv ei ütle sageli jahutusvedeliku omaduste kohta midagi.

Universaalset jahutusvedelikku pole olemas. 

Müügil on jahutusvedelikke, mis väidetavalt on universaalsed mudelid, kuid tegelikult pole sellist võimalik valmistada. Näiteks mitmed USA autotootjad nõuavad, et jahutusvedelik sisaldaks nitriteid, kuid mõned Euroopa tootjad keelavad nende kasutamise. Mõned autotootjad nõuavad, et jahutusvedelik sisaldaks silikaate, mis takistavad alumiiniumi korrosiooni, kuid mõnel sõidukil võivad silikaadid põhjustada hoopis veepumba tihendi lekkeid. See tähendab, et väga oluline on jälgida autotootja nõudeid.

Elektriautode ja hübriidide puhul võib jahutusvedeliku tähtsus isegi suureneda

Kuigi elektriautodel ei ole klassikalisi sisepõlemismootoreid, siis ei kaota need vajadust jahutusvedeliku järele. Seda on vaja akude jahutamiseks ja soojendamiseks. Näiteks talvise pakasega ei saa aku kiirlaadimist korralikult teha ilma akut eelsoojendamata. Seevastu kuumuses ja laadimise lõppedes võib aku vajada jahutamist.

Hübriidautol võib olla kaks eraldi jahutusvedeliku ahelat – üks sisepõlemismootori ja teine ​​elektriaku jaoks. See võib rohkem kui kahekordistada jahutusvedeliku vajadust. Lisaks võib jahutusvedeliku vahetusintervall nende kahe vahel olla erinev.

Millal ja kuidas tuleks jahutusvedelikku vahetada?

Jahutusvedelikke tuleb korrapäraselt vahetada, kuna kaitselisandid kuluvad aja jooksul ja glükool hakkab lagunema hapeteks. Autotootja poolt märgitud jahutusvedeliku vahetusvälbaks on tavaliselt 2–5 aastat.

Pidage meeles järgmisi jahutusvedeliku vahetamise punkte:

  • Ärge segage erinevaid jahutusvedelikke. Nende kemikaalid võivad üksteisega reageerida ja vedeliku omadusi halvendada. Halvimal juhul võivad tekkida sadestused, mis blokeerivad jahutussüsteemi. Vana antifriis tuleb võimalikult hästi ära lasta, vajadusel süsteemi läbi loputada.
  • Eelista kasutusvalmis jahutusvedelikku. Kasutusvalmis lahuses on segamissuhted kindlasti õiged ning vesi lahuses puhas ega sisalda liigselt lupja.
  • Visake vana vedelik korralikult ära. Kasutatud jahutusvedelikud on ohtlikud jäätmed, mis tuleb toimetada kogumispunkti.
  • Külmakindlus ei näita vedeliku seisukorda. Jahutusvedeliku külmumiskindlust mõõdetakse sageli autohoolduse käigus. See aga ei tea, kas vedelik on aegunud. Vahetage antifriis vastavalt autotootja juhistele.
  • Kvaliteetne ja õige jahutusvedelik kaitseb mootorit ja väldib kahjustusi.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.