Mis vahe on 95 ja 98 bensiinil ja kuidas valida?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Erik Prozes/PM/Scanpix

Tanklas on autojuhil eriti oluline tähele panna, et käsi haaraks ikka õige püstoli ja bensiiniautole ei läheks diisel või vastupidi. Aga bensiinimootoriga auto juhil on enamikes kohtades veel omakorda kaks valikut: 95 või 98 oktaaniarvuga kütus.

Kumba valida ja mida nendest teadma peaks? Püüame hästi lihtsalt selgitada ja mõned üldlevinud müüdid kinnitada või ümber lükata.

Mis nende erinevus on?

Oktaaniarv näitab detonatsioonikindlust. See on mootoribensiinide omadus põleda suure surveastmega mootoris normaalse kiirusega, mitte detonatsiooniliselt.

Oktaaniarvuga 95 bensiin võib hakata mootori rasketel töörežiimidel detoneeruma, mis omakorda mõjutab võimsust ja kütusekulu, 98 on selle vastu kindlam.

Detoneerumist ei tohiks juhtuda, kui mootori on perfektselt häälestatud ja midagi ei ole rikkis. Samuti on autodel elektroonika ning andurid, mis peavad suutma detonatsiooni vältida, vastasel juhul laguneb mootor kiiresti. Aga kui kuskil on mingi väikseimgi viga, siis võib detonatsioon tekkida.

Millistel juhtudel võiks oma autos kasutada 95 asemel 98?

Kalle Lehto, Neste arendusosakonna teadur, ütleb, et tänapäeval populaarsete väga väikeste turbomootorite puhul võib 98 kasutamine anda häid tulemusi. See oleneb muidugi sellest, kuidas mootori riist- ja tarkvara on häälestatud.

Mõned tootjad seadistavad mootoreid arvestades vaid bensiin 95 omadusi. Kui mootori seadistamisel on 98 arvestatud, on see kindlasti kasutusjuhendis kirjas.

Mõnel eriti karmides oludes töötaval mootoril (superautod) võib olla 98 kasutamine ka kohustuslik.

Kas 98 mõjutab mootori puhtust?

Legend, et kui vahepeal panna 95 asemel 98t, siis “laseb mootori puhtaks”, ei vasta tõele. Kõrgema oktaaniarvuga bensiin ei puhasta mootorit ega põleta seal tekkinud tahma ega võimalikke setteid ära.

Mootori heaolu eest hoolitsevad õiged lisandid, mida kvaliteetsed kütused, nagu näiteks Neste Futura, juba ka sisaldavad.

Jõudu tuleb juurde, aga ainult teatud tingimustel

Teine üldlevinud müüt, et kõrgema oktaaniarvuga kütus parandab mootori jõuomadusi, vastab tõele.

Aga seda ainult sellisel juhul, kui mootor oskab seda ära kasutada. Seda tuleb iga konkreetse auto kohta eraldi tootjalt või kasutusjuhendist järgi vaadata.

Kas ma vanemal autol võin 98 kasutada?

Kõrgema oktaaniarvuga kütuse kasutamine vanemates autodes ei tee neile kindlasti midagi halba, seega seda muret pole, kui kogemata tankisite või tahtsite proovida, kas on mingit jõudluse või kütusekulu vahet.

Ka vanem auto võib teatud olukordades töötada pikalt täisvõimsusel ja seega kõrgemast oktaanarvust kasu lõigata.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.