Taastuvallikatest toodetud lennukikütus ehk SAF-ist on räägitud juba mõnda aega, ent seni on see jäänud kommerts-reisilendudel siiski üpris harvaks nähtuseks. Nüüd aga otsustasid seljad kokku panna lennukitootja ATR, Rootsi lennuettevõte Braathens Regional Airlines ja säästva lennukikütuse tarnija Neste ning astuda samm edasi rohelisema tuleviku suunas.
Nimelt korraldasid kolm ettevõtet juuni keskpaigas läbi aegade kõige esimese 100% SAF-iga kommerts-katselennu. Kui varasemalt on lennukid katsetanud SAF-i kas ühes mootoris või segatuna tavalise fossiilse kütusega, siis seekord kasutati seda mõlemas mootoris.
See ajalooline testlend leidis aset Rootsis ja on osa ATR lennukite 100% säästva lennukütuse sertifitseerimisprotsessist, mis algas mullu septembris koostöös Braathensi ja Nestega ning peaks plaanide kohaselt kestma 2025. aastani.
Äsja toimunud katselend aitab paremini saavutada lennunduse süsinikheitmete vähendamise eesmärke ja SAF-i sertifitseerimise kiirendamist. Puhtal kujul kasutamisel vähendab Neste MY säästev lennukikütus kuni 80% kasvuhoonegaaside heitkoguseid kogu olelustsüklis võrreldes tavapärase fossiilkütusega.
ATR-i peapiloot Cyril Cizabuiroz, kaaspiloot Jean-Marie Marre ja lennumehaanik Pascal Daussin lendasid Braathensi lennukiga Lõuna-Rootsi rannikulinnast Malmöst Brommasse. Lend kestis umbes üks tund ja 20 minutit.
Lennuga tõestati, et süsinikuneutraalsusele ülemineku kiirendamine on võimalik ainult siis, kui kõik lennunduse sidusrühmad teevad tihedat koostööd. See on verstapost mitte ainult Rootsi jaoks, vaid ka kogu maailmas, sest näeme, et tehnoloogia on saadaval ja sellel on lennundusele oluline kasu nii täna kui ka tulevikus.