Karmistunud saastenõuete surve all on Euroopa Liidu riikidel selg vastu seina ning seetõttu on hakatud ellu viima senisest rangemat keskkonnakaitse-alast maksupoliitikat.
Eelmise aasta detsembrist tekkis Saksamaa raskeveo teekasutustasu struktuuri selgelt nähtav CO₂ saastemaks, mis tõstis oluliselt seni kehtinud maksumäära. Mõnede sõidukite puhul tõusis see 90 protsendini. Saksamaa on vedajate jaoks üks olulisemaid turge, kuid muudatused ei piirdu ainult sellega. Tasapisi jõuab muutuste laine ka teistesse Euroopa Liidu riikidesse, sealhulgas Eestisse. Sellest tulenevalt seisavad transpordiettevõtted silmitsi uute väljakutsetega, kuidas oma kulusid kontrolli all hoida.
Euroopa Komisjoni muudatused mõjutavad ka Eestit
Hinnanguliselt põhjustavad tarbesõidukid ligikaudu kolmandiku transpordisektori kogusaastest. Väljakutse on see, et Euroopa Komisjoni koostatud nn eurovinjeti direktiiv seob saastehinnangu lahti tavapärasest sõidukite euronormist, mille kehtestavad tootjad. Selle asemel on ette nähtud CO₂ heitkoguste kompleksne arvutusskeem.
„Nüüd on CO₂ heitmeklassid seotud mitte sellega, mida tootja deklareerib, vaid Euroopa Komisjoni kehtestatud parameetrite maatriksiga. Samuti muutuvad standardid iga aastaga rangemaks,” ütleb Artūras Michejenko, Euroopa juhtiva maanteeteenuste B2B platvormi DKV Mobility juht Baltimaades.
Arvutuse tulemusel langeb kasvav tariif peaaegu kõigi vedajate õlgadele. Eesti teedel kehtib hetkel ajapõhine teekasutustasu, mida tuleb maksta kõikide üle 3,5-tonniste veoautode eest, mis sõidavad avalikult kasutatavatel teedel. Tasu määr sõltub veoauto ja selle haagise täismassist, telgede arvust ning veoauto heitgaasiklassist.
Muutused mõjutavad kõiki riike
DKV Mobility Baltimaade juhi sõnul puudutavad muudatused järk-järgult kõiki riike, kuid Saksamaa näide paistab eredalt silma, kuna see on väga oluline transiidimarsruut paljudele Euroopa vedajatele, sealhulgas Eesti vedajatele. Süsteemil on märkimisväärne mõju ka teistes riikides, kus juba rakendatakse sellist teemaksu põhimõtet, mis arvutab teemaksu täpse läbitud vahemaa järgi.
Osade vedajate marsruudid läbivad ka praegu riike, kus kehtib aja eest tasumise põhimõte – nagu Taani, Rootsi, Luksemburg ja Holland. Selline olukord on tekkinud ajalooliselt. „Neis riikides kehtis süsteem, et ühest riigist ostetud vinjetiga vedajad said ka teistest riikidest läbi sõita. Administratiivselt oli see mugavam,” räägib DKV Mobility Baltimaade juht. See olukord aga ei kesta igavesti. „Need on vanad süsteemid ning kui teemaksud muutuvad aina olulisemaks, kasvab ka surve maksustada rohkem saastet, seega peaks muutused jõudma ka nendesse riikidesse.“
Otsitakse kokkuhoiukohti
Selge on niipalju, et nii teekasutustasude põhimõtete muutumise kui ka karmistunud saastemaksude tõttu suurenevad aktiivsete vedajate kulud. Kulude optimeerimine toob kaasa veelgi teravama vajaduse otsida võimalusi täiendavalt kokku hoida.
Üha enam vedajaid tunneb huvi kaasaegsete side- ja haldussüsteemide tehnoloogiate vastu, mis võimaldavad tõsta töötootlikkust ja vähendada kulusid. Samuti otsitakse võimalusi mõningate protsesside automatiseerimiseks, mis siiamaani on kuulunud inimeste töökohustuste hulka. Automatiseerimine võimaldab inimressursse suunata tegema muid töid.
Liikuvusteenuste platvormid aitavad üle võtta ka olulise osa haldusteenuste koormusest. DKV Mobility Baltimaade juht nimetab ühe tähelapanuväärse näitena protsesside koondamise ja lihtsama asjaajamise tagamist. „Liikuvusteenuse pakkuja koondab mitmed erinevad teenused ühtekokku, nii et ettevõtted ei pea enam suhtlema mitme tarnijaga erinevates riikides. See vähendab oluliselt halduskoormust. Teeme koostööd paljude teenusepakkujatega, kuid kõik probleemid lahendatakse ühe teenusehalduriga – nii on palju kiirem ja lihtsam.“
Paljudes riikides tegutsevate vedajate jaoks on oluline maksegarantiide tagamine. See on eriti tähtis väiksematele vedajatele või neile, kes laiendavad oma tegevust vähem inimressurssi kaasates. Teenuste eest koondarvega tasumine võimaldab ettevõtetel rahavoogusid optimaalselt juhtida.
„Üldiselt on ettevõttel raske minna, ütleme, Prantsusmaa tarnija juurde ja paluda maksetähtajale pikendust. Aga DKV Mobility nimi tähendab iseenesest kindlust ja usaldust mõlemale poolele. See hõlbustab märgatavalt tegutsemist. Koostöö liikuvusteenuste pakkujaga ei alanda küll teekasutustasusid, kuid koondab protsessid ühte kohta, tagab professionaalse abi probleemide lahendamisel ja maksete ajatamisel. Kõik kokku võimaldab optimeerida neid kulusid, mida ettevõtted saavad ise kontrollida,” selgitab DKV Mobility Baltimaade juht.
Pidev protsess
DKV Mobility Baltikumi juhi sõnul on see vaid murdosa, kuidas vedajad saavad oma kulusid optimeerida. Protsess on käimas ja hõlmab paljusid väiksemaid tegevusi, alates täpsest teekonna planeerimisest, aga ka suutlikkusest teekonna vältel marsruute kiiresti muuta, kasutades selleks reaalajas saabuvat teavet, ning kuni iga veoki ja selle juhtide töö järjepideva analüüsini välja. Liikuvusteenuste ettevõtted pakuvad tõhusaid tööriistu nende protsesside haldamiseks..
„Näiteks, kui mul on vaja veoki kulude finantsanalüüsi, peaksin koguma arveid tarnijatelt erinevatest riikidest ja laadima need edasiseks analüüsiks oma ettevõtte haldussüsteemi. Kasutades DKV süsteeme, saab veebilehelt võtta ühendust Analyticsi analüüsitööriistaga ja kogu vajalik info on kättesaadav ühest kohast. Enam pole vaja andmeid süsteemi üles laadida, kõiki andmeid saab kohe analüüsida. Eriti olulised on sellised võimalused väiksematele turuosalistele.”
Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.