7 aastat Eesti edetabelite tipus: kuidas sai linnamaasturite lipulaev Toyota RAV4 rahva lemmikuks

Toyota RAV4 on linnamaasturie pioneer ja rahvas arvmastab seda mudelit. Eestis on auto viimased 7 aastat olnud oma segmendi edetabeli absoluutne liider.Foto: Toyota

RAV4 on juba viimased seitse aastat olnud eestlaste vaieldamatu lemmik linnamaastur troonides oma klassi müügiedetabeleid. Toyota on esimene autotootja, kes lõigi RAV4 turule toomisega tänaseks ülipopulaarseks saanud linnamaasturi segmendi. Kuidas on suutnud Toyota aastakümnete jooksul ikka ja jälle taasluua autot, mis jätkuvalt inimeste südameid võidab?

RAV4 loodi kaasaegse elu nõudmistele mõeldes. Isegi mõiste linnamaastur oli tol ajal haruldane, ent Toyota teadis, mille järele inimesed ihalevad. Täna ei leia enam seeriaauto tootjat, kelle valikus ei leiduks mõnd linnamaasturit. Kuidas suutis RAV4 juba 1994. aastal, kui maasturitena tunnistati vaid suurte ja võimsate keredega džiipe rahva südamed võita?

Esimese RAV4 väljatöötamisel järgisid disainerid visiooni, mida esmakordselt väljendas ideeauto RAV-FOUR 1989. aasta Tokyo autonäitusel. Linnamaasturi kontseptsiooni järgi asetses juhikoht kõrgemal, mis tagas parema nähtavuse ja seeläbi turvalisema sõidu. Auto pidi suutma hakkama saada maastikul, samal ajal olema mugav ning vastama kõrgeimatele kõrgeimatele ohutus- ja keskkonnanõuetele. 

Nendele põhimõtetele tuginedes on RAV4 vabaaja linnamaasturite segmendis viie põlvkonna jooksul pidevalt arendatud, et pidada sammu klientide muutuvate nõudmistega ja vajadustega.

Viimase kolme aastakümne jooksul on mudeli arengu keskmes olnud uudsete jõuallikate arendamine, et vähendada keskkonnamõju. Juba 1997. aastal tuli valitud turgudel müügile RAV4 akutoitel täiselektriline (BEV) versioon.

Aastakümnete jooksul on auto muutunud märgatavalt praktilisemaks. Suure mahutavusega pakiruum – tagaistmed on lisaruumi saamiseks kokkuklapitavad – muudab RAV4 võimekaks pereautoks. Iga põlvkond on saanud ka üha täiuslikuma multimeediasüsteemi.

RAV4 on alati seadnud esikohale turvalisuse. Seepärast on iga järgmise RAV4 põlvkonna mudelis uusimad Toyota Safety Sense’i aktiivturvalisuse süsteemid, mis aitavad vähendada liiklusõnnetusse sattumise riske.

Julge ja lõbus esimene põlvkond, 1994–2000

Toyota disainerid lõid RAV4-le julge ja vahva välimuse: rikkudes tavasid, andsid sellele pilkupüüdvad kurvid ja ainulaadsed jooned. Tagumine varuratas viitas RAV4 maastikusuutlikkusele, samas sobis värske uus stiil hästi nii maa- kui ka linnakeskkonda. 

Esimese põlvkonna RAV4 oli müügil nii 3- kui 5-ukselisena.Foto: Toyota

Algsel kujul oli RAV4 kompaktne kahe- või kolmeukseline ja pikkust oli tal vaid 3,69 m. Jõudu andis 129 hj 2,0-liitrine bensiinimootor, mis oli paigaldatud risti, ning käigukast tagas püsiva nelikveo. Uuendused hõlmasid ka kerget monokokkkeret ja sõltumatut tagavedrustust. RAV4 kõrge sõiduasend tagas parema nähtavuse ja mudeli kompaktne suurus muutis manööverdamise lihtsaks. Krapsakas juhitavuse ja reisijate mugavuse poolest meenutas RAV4 rohkem luukpära kui AWD-sõidukit. 

1996. aastal laiendati tootevalikut viieukselise versiooniga (pikkusega 4,1 m) ja esikaheveoga, millele järgnes kolmeukseline pehme katusega variant. 1997. aastal jõudis valitud turgudel müügile esiveoline akutoitel elektriline (BEV) versioon. Selle võimsus oli tagasihoidlik 45 kW ja hinnanguline sõiduulatus umbes 200 km.

Uue aastatuhandega saabus ka uus RAV4, 2000–2006

Uus aastatuhat tõi teise põlvkonna RAV4, mis oli välja töötatud seniste kogemuste põhjal. Uus platvorm, uus vedrustus ja AWD-tehnoloogia tagasid energilise, kuid mugava sõidu nii maanteel kui ka maastikul. Ka auto sisemus sai uue hingamise: uus disain, istmete suurem reguleerimisulatus ja tagaistmete erinevad konfiguratsioonid lõid funktsionaalse ja mugava interjööri.

Uue aastatuhandega saabus ka RAV4 uus välimus.Foto: Toyota

2001. aastal pakuti RAV4-le esimest korda kaheliitrist diiselmootorit, mille võimsus oli 116 hj.

Ainult viieukseline kolmas põlvkond, 2006–2012

Kolmanda põlvkonna RAV4 aga oli juba veelgi esinduslikuma välimusega. RAV4-st sai eranditult viieukseline sõiduk, mis peegeldas muutusi klientide eelistustes. Täiesti uuel platvormil mudel oli 19 cm pikem. Mudel tähistas Toyota uue, elektrooniliselt juhitava siduriga nelikveosüsteemi debüüti.

Alates 3. põlvkonnast on RAV4 saadaval ainult 5-ukselisena.Foto: Toyota

RAV4 juhitavust arendati edasi, kasutusele tulid sõiduabilised nii allamäge sõitmise stabiliseerimiseks kui ka nõlvalt startimiseks. Mootorivalik täienes 2,0-, 2,4-, 2,5- ja 3,5-liitriste bensiinimootoritega, millele lisandus uus 2,2-liitrine diisel.

Esimene hübriidajamiga linnamaastur, 2013–2018

Neljanda põlvkonna RAV4-le loodi globaalselt standardne teljevahe ja sõiduki pikkus kasvas taas – koguni 23,5 cm, mis eelkäijaga võrreldes andis 47 protsenti rohkem pakiruumi juurde. Täiesti uus vedrustus loodi pidades silma sõidumugavuse ja juhi kaasamise suurendamist ilma stabiilsust ohverdamata. Uue mudeliga tutvustati täiustatud AWD-tehnoloogiat ja lisati kaks uut funktsiooni: kurvides sõitmise kontroll ja sportlik sõidurežiim. 

Neljas põlvkond oli esimene RAV4, mis sai endale hübriidajami.Foto: Toyota

Algselt koosnes jõuallika valik 2,0- ja 2,5-liitristest bensiini- ja 2,0- ja 2,2-liitristest diiselmootoritest, kuni 2016. aastal tegi RAV4 läbi seni suurima muudatuse, kui tutvustati täishübriidelektrilist versiooni. Lisaks jõudlusele, mida Euroopa seni võimsaimalt RAV4-lt oodati, saavutas hübriidjõuallikas omas klassis madalaima kütusekulu ja madala CO2 heite.

Müügile jõudis ka pistikhübriid, 2018–

Viies põlvkond toodi Euroopas turule 2019. aasta alguses. Aasta hiljem jõuti aukartustäratava verstapostini – müüdi 10-miljones RAV4. See oli esimene linnamaastur, mis ehitati Toyota New Global Architecture platvormile, mille madal raskuskese, kerge kaal ja tugev šassii tagavad erakordse juhitavuse ja stabiilsuse. 

Viies põlvkond on rahva poolt eriliselt armastatud. Uus RAV4 sai ka pistikhübriidajamiga versiooni.Foto: Toyota

Täishübriidajamiga versioonis on kasutusele võetud Toyota neljanda põlvkonna hübriidtehnoloogia koos uue 2,5-liitrise Dynamic Force hübriidmootoriga. 2020. aastal võttis viies põlvkond omaks edasised tehnilised uuendused: välja tuli seni kõige võimsam ja tõhusam RAV4 pistikhübriid, millel on 306 hj, suurepärane kiirendus ning erakordselt madal CO2 emissioon ja kütusekulu.

Kaasahaarava sõidukogemusega sportversioon

RAV4 loo uusim peatükk on RAV4 GR SPORT. Seda on täiendatud sportlike ja rafineeritud funktsioonidega, mis on inspireeritud TOYOTA GAZOO Racingust ja selle missioonist luua autospordi kaudu üha paremaid autosid. Sportlikum välimus, 19-tollised valuveljed ja eksklusiivsed disainidetailid, ümberhäälestatud täiustatud vedrustus, sealhulgas uued jäigemad vedrud ja amortisaatorid, parandavad juhitavust ja pakuvad kaasahaaravamat sõidukogemust.

Jäädes truuks oma julgele algsele filosoofiale ja aimates ette klientide muutuvaid vajadusi, on RAV4-st saanud 30 aasta jooksul autotööstuse ikoon. See on ülemaailme müügiedulugu: aastatel 2018 ja 2019 oli RAV4 maailmas enimmüüdud linnamaastur. Täishübriidsed või pistikhübriidajamiga mudelid moodustavad senini uute RAV4 müügist Euroopas märkimisväärse 91%.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.