Sisulooja Hanna Martinsonile on alati meeldinud autoga sõita. Tema jaoks on oluline, et autol oleks karakterit. Seni oli tema kokkupuude elektriautodega üsna napp. Milline autojuht Hanna iseenda arvates on ja kuidas tal läks tutvumine uue Toyota bZ4X-iga, sellest räägib ta meile nüüd lähemalt.
Palun iseloomusta end autojuhina.
Ma usun, et olen pigem kohusetundlik ja tubli autojuht. Mul on load olnud üle kümne aasta ja mulle väga meeldib autoga sõita. Vahel isegi meeldib teekond sihtkohta rohkem kui kohalejõudmine ise. Olen ka nii teinud, et kui hakkasin töölt koju sõitma, siis sõitsin natuke pikemaid tiire, kuulasin autos oma lemmikmuusikat ja laulsin valju häälega kaasa.
Mida autot valides kõigepealt vaatad ja sõites esimesena märkad? Kas auto on sulle lihtsalt sõiduvahend või midagi enamat?
Sõites märkan, kui mugav ja sujuv on auto. Minu jaoks ei ole auto kindlasti ainult sõiduvahend. Minu jaoks on oluline, et auto tuleks toime erinevatel teekatetel ja olukordades.
Ma ei salga, et esimese asjana vaatan autole otsa. Ma pole kunagi olnud sportautode fänn, pigem on mulle juba väikesest pealt meeldinud maasturid. Kui ma olin väike, siis armastasin Hummereid. Täna see enam päris nii ei ole, aga robustse kerega autod meeldivad siiani.
Mis on sinu jaoks auto juures kõige olulisem?
Nagu ütlesin, siis üks asi on kindlasti välimus. Mulle meeldivad värvid, ka minu Jeep on kollane, mis nurgelise auto juures annab karakterit juurde. Minu jaoks on oluline ka auto maastikuvõimekus. Seda vabaduse tunnet ma tõesti hindan, kui ei pea mõtlema, kas ühest või teisest kohast saan autoga läbi. Mu maastur ei ole just kõige kütusesäästlikum, aga tegelikult ikka jälgin, kui palju auto keskmiselt kütust võtab.
Milliste autodega oled sa aegade jooksul sõitnud?
Aegade jooksul olen sõitnud väga erinevate autodega. Juba autokooli kõrvalt käisin isaga eraldi sõitmist harjutamas, et saada veel enesekindlamaks. Olen nüüd neli aastat sõitnud Jeep Wrangleriga. Ta on küll automaatkäigukastiga, aga ei ole tohutu kiirendusega ja tema sõiduomadused asfaldil sõites ei ole kõige paremad. Ent on nii palju muid asju, mida ma selle auto juures armastan.
Kui palju oled elektriautoga enne sõitnud või kokku puutunud? Millised olid kõige suuremad eelarvamused?
Minu varasem kokkupuude elektriautodega on olnud minimaalne, vaid mõned üksikud korrad. Just hiljuti kasutasin kaks nädalat järjest oma toiminguteks Toyota bZ4X elektriautot. Ei saa salata, et mul olid päris suured eelarvamused enne rooli istumist.
Arvasin, et elektriautod on palju väiksema sõiduulatusega. Ma millegipärast ei uskunud neid numbreid, mida seal ekraanil nägin. Aga tuleb välja, et tegelikult saab elektriautoga päris pikalt ilma laadimata sõita.
Teiseks, ma olin veendunud, et laadimispunkte on vähe ja nende leidmine on üks suur peavalu. Kuid ka see eelarvamus sai päris kiiresti ümber lükatud.
Millised olid emotsioonid, kui nüüd Toyota bZ4X-iga ringi sõitsid? Mis kõige enam üllatas?
Kõige enam üllatas mind Toyota bZ4X-i juures see, et sain üle laadimisega sõita vabalt Tallinnast Sõrve sääre tippu ja veelgi kaugemale.
Omajagu targemaks sain ka laadijate osas. Neid on erinevate võimsustega ja võimsamad neist suudavad väga kiiresti akud täis laadida. 150 kW laadija suutis auto 7% pealt 70% laadida vaid 15 minutiga. Selline 70–80% täituvus on täiesti normaalne ja piisav, millega saab väga palju sõita.
Tänu madalale viidud raskuskeskmele on auto väga hästi juhitav ja püsib teel nagu valatult. Ja seda nii asfaldil kui kruusateel. Ja muidugi kiirendus! See auto liigub koha pealt ära väga sujuvalt ja kiiresti. Selline tunne, nagu sõidaks või sees.
Elamus oli ka minimaalne müra sõidu ajal. Ma alguses ei saanud isegi aru, kas auto töötab või mitte – hakkasin kinni sellest, et kui autol hakkasid tuled põlema, siis järelikult auto töötab.
Kui kiiresti harjusid elektriauto kasutamisega? Kas oli vaja midagi ümber õppida? Kui palju pidid laadimisele tähelepanu pöörama ja aega planeerima vms?
Ma olen nõus, et elektriautoga sõitmine vajab natuke teistmoodi mõtlemist. Ja tegelikult ei ole see üldse keeruline. Laadimispunkte on palju, autot ei pea nii sageli laadima. Enne pikemaid sõite laadisin auto täis ja kui lõpp-punkt oli kuskil väiksemas kohas, siis vaatasin varem ära, kas laadimispunkti on seal läheduses. Kui ei olnud, siis tegin vahepeal peatuse, kus autot veidi laadida.
Kas ja kui palju kasutasid Toyota bZ4X-i juhiabisüsteeme ja mobiilirakendust MyToyota?
Kasutasin nii juhiabisüsteeme kui äppi. MyToyota äpi kõige olulisem funktsioon oli minu jaoks see, et sain autot laadides kogu aeg distantsilt jälgida, kui suur on aku täituvus – ei pea käima iga natukese aja tagant auto juures ja vaatama, kas nüüd on piisavalt palju laetud, et sõitu jätkata.
Lemmikuteks juhiabisüsteemideks olid adaptiivne püsikiirusehoidja koos sõidurajal hoidjaga. See kombo teeb sõitmise oluliselt mugavamaks ja nauditavamaks. Muidugi meeldis mulle ka juhtmevaba mobiiliga ühendamine ja laadimine.
Kellele sinu hinnangul võiks see auto kõige paremini sobida?
See auto sobib kõige rohkem neile inimestele, kes liiguvad peamiselt linnas ja kellel on võimalik autot kas kodus või töö juures laadida. Kui need tingimused on täidetud, siis usun, et see auto on suurepärane valik. Sõidu- ja kasutajakogemus selle autoga oli päriselt tõeline nauding.