Elektriauto on üha enamate valik: 6 põletavat küsimust ja vastust elektriauto ostjale

Suure võimsusega laadimispunktide arv on kasvanud märkimisväärses tempos. Näiteks on üle 150 kW võimsusega laadimispunktide arv Eestis viimase aastaga kahekordistunud.Foto: Veho

Moodsad elektriautod on müügil olnud juba kümme aastat. Ka Eestis valib üha rohkem ostjaid elektriauto. Kas need on turul võtmas liidripositsiooni?

1. Kuhu elektriliste sõiduautode turg praegu liigub? 

Mercedes-Benzi elektriautode müük kasvas 2023. aastal 73%. Tihtipeale tehakse esimene samm elektrisõidu suunas, ostes pistikhübriid – kui need valemisse juurde lisada, siis täiselektriliste ja hübriidautode osakaal Mercedes-Benz sõiduautode müügist oli mullu 19%.

Mercedes-Benz elektrikaubikute müük kasvas aastal 2023 samuti muljetavaldava 51% võrra.

2. Kas avalike laadimisjaamade võrk on juba piisavalt lai?

Suure võimsusega laadimispunktide arv on kasvanud märkimisväärses tempos. Näiteks on üle 150 kW võimsusega laadimispunktide arv Eestis viimase aastaga kahekordistunud. Kiirlaadijate võrgustikuga on kaetud kõik peamised maanteed, laadimispunktide omavaheline distants on maksimaalselt 40-60 km.

3. Millised on uuemad tehnoloogilised arengud?

Veho müüdavatel elektriautodel on iga-aastaste uuendustega suudetud akude energiasisaldust tõsta. Mercedes-Benz kasutab energiatihedat liitium-nikkel-mangaan-koobalt (NMC) akukeemiat. Viimastel aastatel on selles akutüübis õnnestunud mangaani ja koobalti osa vähendada. Kuigi Mercedes-Benzi akudes kasutatavad materjalid on tõestatult jätkusuutlikult toodetud, on nende osakaalu vähendamine hea, sest need kuuluvad haruldaste muldmetallide hulka.

Järgmise uuendusena jõuavad Veho mudelivaliku odavamatele mudelitele liitium-raudfosfaat (LFP) akud. LFP aku on keskkonnasõbralikum, odavam toota ja eriti pikaealine. LFP aku peab vastu rohkem laadimistsükleid, kuid selle energiasisaldus ei ole sama suur nagu NMC akul. Kuid kui ühendada LFP aku ja ülimalt energiasäästlikud elektrimootorid, saavutatakse piisavalt suur sõiduulatus.

Ka elektrimootoreid on täiustatud. Näiteks kuuluvad Mercedes-Benz EQS-i ja EQE püsimagnet-sünkroonmootorid turu kõige efektiivsemate hulka. Nende mudelite nelikveoliste versioonide puhul lülitub esivedu automaatselt välja, kui nelikvedu ei lähe tarvis. See säästab energiat.

4. Millele tasub elektriauto ostjal praegu tähelepanu pöörata?

Elektriautosid on keeruline võrrelda ainult näidatud tehniliste andmete põhjal. Seetõttu peaks ostja automüüja poole pöörduma ja paluma tal rääkida, kuidas auto igapäevakasutuses tegelikult toimib.

Näiteks on väga oluline (alalisvooluga) kiirlaadimise keskmine võimsus. Laadimise efektiivsuskõver võiks olla võimalikult lauge, nagu see on Veho elektriautodel.

Mercedes-Benzi aku eelsoojendusega varustatud elektriautod saavutavad isegi talvel sama laadimisvõimsuse nagu suvel, kui laadimiskoht on eelnevalt navigatsioonisüsteemi sisestatud. Seejärel köetakse aku laadimiseks sobiva temperatuurini. Mercedes-Benzi mudelid suudavad navigatsioonisüsteemi abil kokku panna autoreisiks maksimaalselt targa laadimisplaani.

5. Kas elektriautod on osutunud Eesti oludesse sobivaks?

Jah, on küll. Äärmiselt külm ilm on küll mingil määral probleeme tekitanud, kuid peamiselt on nende põhjuseks 12-voldi elektrisüsteemi häired, mis esinevad ekstreemsetes oludes ka sisepõlemismootoriga autodel. Kasutajate tagasiside põhjal on elektriauto palju parem talveauto kui sisepõlemismootoriga auto. Elektriautot saab alati eelsoojendada. Kui auto on laadija küljes, siis võetakse kütteenergia elektrivõrgust, mitte auto akust. Sõitjateruum soojeneb palju kiiremini kui lisaküttega varustatud sisepõlemismootoriga autol.

Elektriautol on vähem liikuvaid osi kui sisepõlemismootoriga autol. Jõuülekandes puuduvad külmaga tahkuvad õlid, seega ei tee külmkäivitus autole nii palju kahju.

6. Kas Veho valikus on olemas igale vajadusele vastav elektriauto?

Vehos on äärmiselt lai elektriautode valik. Mercedesel on elektriline mudel praktiliselt igas hinna- ja suurusklassis alates umbes 58 000 eurost kuni Mercedes-Maybach EQS-i ülima luksuseni välja.

Ka elektrikaubikute valik on lai. Väiksemate kaupade veoks on mõeldud Mercedes-Benz eCitan. Mercedes-Benz eVito pakub argitöödeks head sõidu­ulatust ning laeb korraliku võimsusega. Mercedes-Benz eSprinter on uuenemas, senisest suurem versioonide hulk sisaldab kahte kerepikkust ja kolme aku suurust, mille hulgast saab klient valida enda transpordivajadustele vastava. Ainult linnasõitude jaoks ei maksa valida suurimat ja raskeimat akut. Parimal juhul ületab sõiduulatus juba 400 kilomeetrit. 

Tutvu Mercedes-Benzi elektrilise mudelivalikuga veebilehel SIIN.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.