Kaubiku ostuga seotud väljaminekuid kavandades tasub arvesse võtta sõiduki kogukulu terve kasutusperioodi vältel. Nii saab teada, kui palju soetatav sõiduvahend tegelikult maksma läheb.
Sõiduki ostukulude kalkuleerimisel on lihtne keskenduda hinnale ja liisingu kuumakse suurusele. Kuid lõplikust maksumusest see õiget pilti ei anna. Veho AS Mercedes-Benz kaubikute müügijuht Kristjan Pentsop soovitab välja arvestada kaubiku kogukulu kasutusperioodi jooksul ehk TCO (Total cost of ownership).
Mis on TCO?
TCO on meetod, mille puhul koondatakse ühte tabelisse kokku kõik sõidukiga kaasnevad väljaminekud terve kasutustsükli vältel, selgitab Pentsop. Nende andmete alusel arvutatakse välja sõiduki keskmine kulu ühes kuus. Selle numbri põhjal on lihtne erinevaid kaubikuid võrrelda. Vaatame, millised näitajad on tabelis peamised.
Ostuhind, kaasa arvatud ostuga seotud maksud. Liisingu puhul igakuise liisingumakse suurus.
Jääkväärtus. Auto soetamise hinnast tuleb maha arvestada sõiduki prognoositav hind järelturul või liisingu puhul jääkväärtus. Jääkväärtus on tähtis näitaja, mis mõjutab kogukulu olulisel määral. Mida suurem jääkväärtus, seda väikesem kogukulu kasutusaja jooksul.
Kulud kütusele. Peate prognoosima sõiduki aastase läbisõidu ja teadma ostetava mudeli kütusetarbimist saja kilomeetri kohta. Korrutades aastase kütusekulu liitrihinnaga saate kogukulu kütusele hetkehindade alusel. Elektriautodel saab välja arvutada elektri maksumuse ühes aastas.
Ka küllalt väikesed erinevused sõidukite keskmises kütusetarbimises võivad avaldada kasutuskulule tervikuna päris suurt mõju. Mida suurem läbisõit, seda suuremat rolli mängivad kulud kütusele.
Hoolduskulud. Uute autode korralise hoolduse kulud on hästi prognoositavad. Pakkumisi võrreldes tuleb kindlasti võrrelda garantiiperioodi pikkust. Pikem garantii annab kindluse, et ootamatuid lisaväljaminekuid ei teki.
Kindlustused ja muud maksud. Liiklus- ja kaskokindlustuse ning tulevikus võibolla ka iga-aastase automaksu suurus sõltub mudelist.
Kasutusperiood. TCO arvestatakse perioodi peale, mille vältel soovite sõidukit kasutada. Optimaalseima perioodi leidmiseks võib läbi mängida erinevaid kasutusaja pikkuseid.
Tabelisse kantud numbrite põhjal moodustubki TCO ehk kogukulu terve kasutusperioodi jooksul. Selle saab jagada keskmiseks kuluks ühes kuus ja/või keskmiseks kilomeetrihinnaks.
Kallim tuleb odavam
Kristjan Pentsop toob välja, et tihti keskendutakse vaid kuumaksele. Kui aga panna kõik numbrid, kaasa arvatud jääkväärtus, TCO arvutamise tabelisse, siis Mercedes-Benzi tarbesõidukite puhul on see tihti olnud kliendile ostuprotsessis silmi avavaks murdepunktiks.
“Kõrgem jääkväärtus ja madalam kütusekulu muudavad pildi sageli hoopis teiseks,” selgitab ta.
Ta toob näiteks Mercedes-Benz Vito, mille puhul ulatub jääkväärtus viieaastase liisinguperioodi ja 100 000 kilomeetrise läbisõidu puhul kuni 45%-ni, mis on selgelt kõrgem kui teistel samalaadsetel kaubikutel. Vito hind järelturul on sageli liisingulepingu järgsest jääkväärtusest veelgi kõrgem. Seega kui kaubik pärast kasutusperioodi lõppu ise edasi müüa, annab see omanikule veel täiendava boonuse. “Vito on vastupidav, hoiab hinda,” kinnitab Pentsop.
Lisades siia veel paljude sama kategooria tarbesõidukitega kõrvutades väikesema kütusekulu, võib kõrgema ostuhinnaga kaubiku kogukulu kasutusaja jooksul tulla soodsam kui odavama ostuhinnaga sõidukil või sellega võrdne.
Panus töötajate rahulolusse
Võrdses suurusjärgus pakkumiste puhul tuleb autoparki soetades mõelda ka neile näitajatele, mis tabelisse ei mahu. Kasutajale on oluline salongi- ja üldine sõidumugavus ehk lihtsat öeldes sõidurõõm. Oluline on ka turvalisus.
Tänapäeval muutub heade töötajate leidmine ja kinnihoidmine järjest tähtsamaks. Iga ettevõte peab mõtlema oma inimeste rahulolule töötingimustega.
“Veidi kõrgema maksumusega sõiduk, mis samas pakub suuremat mugavust ja tervikuna paremat kasutuskogemust, on üks töötaja rahulolu allikas,” kinnitab Pentsop. Tema sõnul on Mercedes-Benz Vito puhul tihti piisanud kaalukausi kallutamiseks Vito kasuks sellest, et klient käib proovisõidul.
Töökindel ja majanduslikult mõttekas
Ramirent on viimase aasta jooksul soetanud kolm Vito kaubikut ja hetkel on tehtud lisatellimus. Kaubikutega sõidavad moodulmajade meistrid, kelle aastane läbisõit ulatub 50 000 kilomeetrini. Oma sõidukipargi haldamisel on nad TCO-d kasutanud juba kümme aastat.
“Meie räägime alati numbrite keeles,” kinnitab Ramirendi Baltikumi sisseostu- ja tehnikajuht Kristjan Edula.
Mercedes-Benz Vito kasuks otsustama mõjutas neid soodsaim kogukulu terve kasutusperioodi vältel, pluss mõistliku ajaga tarne. Et ostetav sõiduk kannaks premium-brändi kuvandit, ei olnud algselt oluline, kuid see annab lisaväärtuse, et Mercedes-Benzi märgiga tööauto paneb nendega sõitvatel meistritel – nagu Edula ütleb – “silma särama”.
“Saime head ja vastupidavad sõidukid, mis õigustavad ennast ka majanduslikult,” kinnitab ta.
Kristjan Pentsop Vehost rõhutab, et TCO kasutamine autopargi soetamisel toob esile kõik sõidukiga seotud kulud ja annab väljaminekutest tervikuna selgema ülevaate. Vehos on see igapäevane tööriist.
“Minu jaoks on TCO alustalaks klientidega eduka partnerluse loomisel,” kinnitab Pentsop. Ta lisab, et igal professionaalsel müügimehel on turust hea ülevaade ja TCO tabelisse saab lisada erinevate tootjate sõidukid. Nii on kliendil konkreetsete numbrite alusel võrdlemisi lihtne ostuotsust teha.