Suur lugu

Ajalugu: huvitavaid fakte ja põnevaid mudeleid Mazda minevikust ja tänapäevast

Vankel-Mazdad 1967–2023: Cosmo Sport (1967), RX-8 (2003) ja MX-30 R-EV (2023). Fotod: Mazda

Mazda sõiduautode suhteliselt lühikeses ajaloos leidub põnevaid mudeleid, mida paraku napib praegusel ajal firma müügisaalis. Moodsate olude kiuste paistab ettevõte tänaseni silma huvitavate mootoritega.

Geeniuse tellijale

Praegune Mazda MX-30 R-EV on elektrimootoriga autode seas maailmas unikaalne, sest evib pardal elektrigeneraatori rollis pisikest vankelmootorit. Pehmelt öeldes haruldasel moel lahendas Mazda ka margi tippdžiibi CX-60 kapotialuse: hübriidajami võtmeosana töötab seal 3,3-liitrine R-6-turbo­diisel …

Mazda esimene sõiduauto R360 (1960) oli kõigest 2,96 m pikk kupee.

Huvitavatest lahendustest pungil on ka Hiroshima firma ajalugu. Sõiduautodega alustati suhteliselt hilja, 1960. aastal, kuid edeneti kiiresti, sest varem oldi aastakümneid veoautodega n-ö harjutatud. Jaapani firmadele omaselt olid esimesed mudelid väiksemõõdulised ja pisimootoriga, kuid ekspordi alustamine 1966. aastal nii Euroopasse kui ka USA-sse tähendas juba tavasuuruses autosid. Algse edu taga polnud pelgalt soodsad hinnad, vaid ka töökindlus ja nägus disain, mis telliti puhuti Itaaliast.

Euroopast, täpsemalt Saksamaalt, soetati algusperioodil veel midagi, mis määras Mazda näo igaveseks. Tegu oli vankelmootori litsentsiga firmalt NSU, kes ise ei saanudki vankelautodega edukaks. Õigupoolest haarasid uuest mootoritüübist toona kinni paljud Mazdast palju nimekamad autotootjad, kuid ette rutates tuleb tõdeda, et edu saatis sellega vaid Mazdat.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr 13

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.