Suur lugu

Kas tolmavate Tallinna tänavate vastu rohtu ei ole? “Parim abinõu oleks naastrehvidest loobumine,” ütleb linn

"Üks sõiduk tekitab 2,2 kuni 3,5 kg tervisele ohtlikku tolmu 100 kilomeetri kohta!"

See mõne aasta tagune pilt Tartust iseloomustab hästi ka Tallinna kevadisi tänavaid. Õhku tõusev tolm sisaldab rohkelt kahjulikke peenosakesi. Fotod: Scanpix

Talv on selleks korraks loodetavasti läbi ja seda on näha ka pealinna tänavatel. Lumi on asendunud igakevadise muda ning tolmupilvedega. Auto pesemine tundub sellistes oludes täiesti mõttetu, aga see pole kahjuks sugugi suurim mure, mis meil on.

Geeniuse tellijale

Rääkisime asjatundjatega, pärisime linnalt aru ning sirvisime läbi ka mõne uuri­mistöö. Esmalt on oluline teha selgeks terminid. Keskkonnateemadega tegeleva konsultatsioonifirma ELLE OÜ juhtivekspert Toomas Pallo selgitab, et osakesi jaotatakse suuruse järgi ning kõige peenemad osad ehk PM1 ja PM2,5 tekivad põlemisel (sisepõlemismootoritest, korstnast jmt).

Hõõrdumisel tekkiv PM10 tähendab liikluses piduri- ja rehvitolmu ning teekatteosakesi ning samal põhjusel tekib ka veelgi suurem, silmale nähtav fraktsioon. Euroopa Komisjoni tellitud 2014. aasta uurimuses on leitud, et 16–55% PM10 osakestest tuleb piduritolmust, 5–30% rehvide kulumisest ja 28–59% teel juba oleva tolmu ülestõusmisest.

Numbrite järgi probleeme väga polegi

„Samas sisaldab silmale nähtav fraktsioon alati ka silmale nähtamatuid osakesi ehk suuremat osa talvel maha sadenenud PM10 ja PM2,5 ja muud tahket, mida me ei näe. See, et me seda ei näe või näeme ainult tolmu, ei muuda seda muud fraktsiooni olematuks,“ selgitab Pallo.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus

Telli Geenius esimeseks kuuks soodushinnaga 1 €
  • Pärast esimest kuud jätkub tellimus
    täishinnaga (8.99 eurot).
  • Sooduspakkumist saad kasutada ühe korra.
Säästad aastas -20%
Telli Geenius aastaks 79.99 €
  • Loe murevabalt terve aasta, tellimus uueneb automaatselt 12 kuu pärast.
Vali tellimuse tüüp
  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu

Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 8, aprill 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.