Automaks tuleb, see on nüüdseks kindel. See koosneb kahest osast: registreerimistasust ja aastamaksust. Kuid see pole ainus, mis eestlaste rahakotist hakkab rohkem välja viima – prognoositakse, et aastaks 2027 kallineb bensiini ja diisli liitrihind umbes 80 senti.
“Hiljuti rääkis Eesti pereettevõtete konverentsil Terminal Oili juhatuse liige Allan Vaht, et kütusehinnad on tõusutrendis ja nelja aasta jooksul tõuseb diisliaktsiis 14,8 senti liitri kohta,” räägib Ideal Auto juhatuse liige Priit Paas. “Lisaks tõi ta välja, et 2030. aastal on biokohustus 29 protsenti tänase 7,5 protsendi asemel. Sellest tulenevat hinnamõju on hinnatud 10–15 sendi juurde.”
Niisiis, mida saab autoomanik teha, et 1. jaanuaril jõustuv automaks ja aina kasvav kütusehind mõjutaks tema peret võimalikult vähe?
Üha enam eelistatakse elektri- ja hübriidautosid
Automaksu üks eesmärke on suunata tarbijaid tegema keskkonnasäästlikumaid valikuid, eelistades elektri- ja hübriidautosid. Ideal Baltic kontserni kuuluva Eesti kapitalil põhineva Ideal Auto müügijuht Taavo Laatsit kinnitab, et üha rohkem eestlasi on ka seda tegema hakanud.
“Et oma klientidele võimalikult sujuvat üleminekut pakkuda, oleme fookusesse võtnud just keskkonnasäästlikud pereautod ja lisanud kasutatud sõidukite valikusse üha rohkem hübriide ja täiselektrilisi sõidukeid,” ütleb Paas ja toob välja, et nende Tallinna müügisalongis, Peterburi tee 47C, on kohapeal olemas nii kompaktsed kui ka suuremad peresõbralikud autod.
Valides keskkonnasõbraliku auto, hoiad kokku nii registreerimismaksult, aastamaksult kui kütusekuludelt. Lisaks toetab riik täiselektrilise sõiduki ostu kuni 4000 euroga.
Kui suur on kokkuhoid?
Riiklikku automaksu kalkulaatorit veel väljas ei ole, kuid nii mõnigi ettevõte on enda versiooni avaldanud. Oluline on märkida, et kuvatud andmed on indikatiivsed. Üks kalkulaatoritest asub näiteks siin.
Paas märgib, et lähitulevikus hakatakse Ideal Auto sõidukite juures kuvama nii aastamaksu kui registreerimistasu. “Nii on auto tulevasel omanikul hea ülevaade, millised kulud ees ootavad,” täpsustab ta.
Kuid kui suur on siis kokkuhoid tulevaste maksude pealt, kui valida keskkonnasõbralik neljarattaline? Laatsit toob näite samaväärse elektri- ja fossiilkütusega auto kohta:
- Täiselektrilise Audi e-troni registreerimistasu on umbes 1300 eurot, samaväärsel diiselmootoriga Audi Q7-l 4600 eurot. Ehk erinevus on üle 70 protsendi.
- Kui Audi Q7-l on aastamaks umbes 780 eurot, siis samaväärsel Audi E-tronil 358 eurot. Erinevus ligi 55 protsenti.
Miks osta uus auto 2024. aastal?
- Puudub registreerimistasu. Mõne auto puhul võib see küündida mitmetesse tuhandetesse eurodesse.
- Autode hinnad muutuvad. Tõenäoliselt hakkavad lähiajal hübriidide ja elektriautode hinnad tõusma ning bensiini- ja diiselmootoritega sõidukite omad langema.
- Auto kätte veel sel aastal. Kui meelepärast sõidukit Ideal Auto laost ei leia, tuuakse see Skandinaaviast maksimaalselt nädalaga Eestisse. Autod on kontrollitud taustaga, tehniliselt korras, läbisõiduga maksimaalselt 150 000 km ja sobivad hästi meie kliimasse.
- Käibemaks tõuseb. Järgmise aasta juulist tõuseb käibemaks 22-lt protsendilt 24 peale. See tähendab suuremat kulu eriti just eraisiku jaoks.
- Võimalus säästa aastamaksult. Praegu on hea aeg vaadata üle, kas praegune auto tuleks välja vahetada. Näiteks tasub analüüsida, kas tööle ja poodi sõitmiseks on ikka vaja 3.0 diiselmootoriga sõidukit või piisaks ökonoomsest hübriidist. Sõltuvalt autost võib neil kahel erineda aastamaks sadades, kui mitte tuhandetes eurodes.
Allikas: Ideal Auto
Märkimisväärne sääst hooldustelt
Täiselektrilise sõiduki puhul tuleb lisaks aastamaksule ja registreerimistasule märkimisväärne kokkuhoid ka hoolduste pealt. Laatsit toob ka siinkohal hea näite: “Kui e-troni hooldus on umbes 250 eurot, siis samaväärse Q7 hoolduse eest tuleb välja käia ligi 1000 eurot.”
Mõtteis mõlgub autovahetus? Ideal Auto pakub ka mugavat võimalust oma vana auto uue vastu vahetamiseks. Tutvu teenusega lähemalt siin.