Millega peab arvestama, kui lähed rendibussiga reisima?

Renditud väikebussiga välismaal käimine on üha popim.Foto: Autocar

Rendibussiga reisimine on suurepärane viis, kuidas avastada uusi paiku ja veeta aega koos sõprade või perega. Pole vahet, kas sõidad sõpradega Norrasse kalale või perega Horvaatiasse päikest võtma – Euroopas jagub avastamist kõigile. Kamba peale võib see tulla ka taskukohasem kui lennureis.

Mida aga teada ja tähele panna tuleks, enne kui reisi välismaale ette võtad? Üle 20 aasta kogemusega kodumaise rendifirma Autocar Autorent juht Andreas Mäll jagab kasulikke näpunäiteid ja praktilisi kogemusi, mis aitavad igasugu jamadest hoiduda ja tagada mõnusa reisi.

Mida kindlustus katab ja mida mitte?

Kui võtad bussi Autocar.ee autorendist, on hinna sees liikluskindlustus ja omavastutusega KASKO avariikindlustus. “Kui oled õnnetuses süüdi, tuleb tasuda omavastutus, mis on Euroopas 500–1000 eurot. Hind tundub kõrge, kuna see sisaldab sõiduki äratoomist meie kulul,” selgitab Mäll. Väiksemate vigade korral on ka omavastutus madalam.

Kui klient ei ole õnnetuses süüdi, pääseb ta rahaliselt n-ö puhta nahaga. “Selleks peab klient täitma õnnetuse protokolli ja süüdlase käest allkirja võtma. Välismaal võtab õnnetuse protokolli vormistamine aega, mõistlik on kutsuda kohalik politsei,” soovitab Mäll. Viletsam juhus on, kui ise pole õnnetust põhjustanud, aga süüdlast pole samuti võtta (tormikahjustused sõidukile jne) – klassikaline KASKO juhtum. Ka siis rakendub omavastutus.

Samas on alati võimalus osta omavastutus n-ö nulli. Rendi hind tuleb siis küll veidi kallim – lisandub 15–25 eurot päeva eest, olenevalt sõidukist – aga kui mingi jama juhtub, ei pea klient maksma sentigi, isegi kui jääb õnnetuses süüdi. Välismaale minnes võib see täitsa hea mõte olla – siis on süda igal juhul rahul.

Ära unusta teha reisikindlustust

“Oleme tähele pannud, et kui minnakse lennukiga Egiptusesse, Türki või kaugemale, teevad Eesti inimesed kindlasti reisikindlustuse, mis katab lendude ärajäämise ja kohvrite kaotsi mineku. Aga kui minek on reisibussiga Poola, Saksamaale või Austriasse, jäetakse millegipärast kindlustus tegemata,” räägib Mäll. Tegelikult tasub reisikindlustus teha igal juhul, isegi kui tundub, et bussiga lähiriiki trippides ei saa midagi valesti minna.

“Kui juhtub avarii, toome asendusbussi, aga rendifirma ei maksa kinni ööbimise ja toitlustamise kulusid,” tuletab Mäll meelde. Autocar Autorendi bussid on küll uued ja siiani pole tõrkeid ette tulnud, aga lõpuni kindel ei saa olla kunagi.

Ära sõida teistel sabas

Üks lihtne soovitus, mis kulub ära ka Eesti liikluses, aga pisut teisel põhjusel – hoia pikivahet. Kui keegi ootamatult pidurdab, aitab pikivahe ära hoida õnnetust, aga tegelikult soovitame seda hoopis teisel põhjusel. “Mõni juht soovib kütust kokku hoida ja sõidab palju teiste autode sabas või n-ö tuules. Tihti lendab rekkade alt aga kive,” selgitab Mäll. Eriti tähelepanelik tasub olla teedel, kus on remondid ja lahtine killustik. “Mul on üks klient, kellel on igal aastal klaas katki – ütleb, et talle meeldib teise auto sabas sõita. Hoiab kütust kokku, aga ise maksab klaasi vastutuse pärast kinni,” räägib rendifirma juht.

Tuuleklaasi purunemisel on omavastutus 100 eurot. “Kümme aastat tagasi olid tuuleklaasid odavad ja kindlustus vahetas meil neid tasuta. Uute busside tuuleklaasid on läinud kalliks, kuna neil on andurid, mis loevad liiklusmärke ja eesoleva sõiduki kaugust,” selgitab Mäll. Klaasi purunemist annab aga enamasti ära hoida, kui olla mõistlik juht ja teistele mitte sappa ronida.

Kui sellega aga riskida ei taha, pakub Autocar Autorent ka rehvi- ja klaasikindlustuse paketti, millega saab ennast vastutusest n-ö vabaks osta. Välismaale minnes tasub seda kaaluda. “Kui kogusumma, mida klient maksab kindlustuse eest, jääb alla saja euro, siis on see mõistlik. Eestis pole sel erilist mõtet, kuna tõenäosus, et kivi kohalikel teedel linnakiirustel sõites klaasi lendab, on palju väiksem,” ütleb Mäll.

Vali usaldusväärne masin

Kui Autocar firma bussirent kodulehelt vaadata, on valikus kahed bussid: ühed uuemad, teised paar aastat vanemad. Välismaale minekuks vanemat bussi aga valida ei saa. Miks nii? “Tihti küsitakse, et kodulehel on ju odavam buss ka pakkuda. Lihtne vastus on, et siis on muresid vähem. Kui vanema bussiga midagi juhtub, on remondi hinnad – Saksamaal ja mujal – väga kallid. Ka väikese pisiasja parandamine võib välismaal olla väga kulukas – see ei tasu meie firma vaatevinklist ära,” selgitab Mäll. Isegi kui kokkuvõttes maksab klient mõne euro rohkem, on tähtsam see, et reisil saab turvaliselt ja ilma jamadeta ära käidud.

Talvel käiakse bussiga tihti suusareisidel või jõulude ajal Lapimaal. Siis tuleb arvestada, et temperatuurid võivad langeda kuni 30 miinuskraadini, ning bussid vastavalt ette valmistada, et uksed ära ei külmuks. Ka siis kulub marjaks ära uuem masin, mis külmas alt ei vea.

Pööra tähelepanu teemaksudele

Kui oled marsruudi välja vaadanud, pööra tähelepanu ka teemaksudele. Eestis maksavad teekasutustasu ainult rohkem kui 3,5-tonnised veoautod, nii et meile on teemaksud üsna võõras teema, aga mujal Euroopas on see väga sage nähtus ja kui sellega ei arvesta, võib kujuneda parajaks nuhtluseks. “Tihti tuleb ette, et sõiduk on juba meile tagasi toodud ja rent lõpetatud, kui teemaksu trahvid tulevad meile firmasse postkasti. Poolas on uued kiirteed, ei pruugi tähelegi panna, kui pead teemaksu pileti ostma. Selliseid kiirtee lõike tuleb Euroopas järjest juurde,” räägib Mäll. Ette planeerimine aitab selliseid ebameeldivusi ja ootamatuid lisakulusid vältida.

Arvesta teiste riikide liikluskultuuriga

Lepingusse tuleb üles märkida kõik riigid, mida läbitakse. Kuigi vahepeal on tunne, nagu Läti polekski välismaa, siis ka Riiga minnes tuleb õnnetuse omavastutus natuke suurem. Mälli sõnul on liiklus Lätis agressiivsem ja tõenäosus, et juhtub õnnetus, selle võrra suurem. “Üks elav näide Riia kesklinnast: foor läks kollaseks, meie klient pidurdas ja tagant sõitis lapsi vedav koolibuss, kogenud bussijuht roolis, meie rendiautole sisse. Bussijuht tuli välja ja hakkas õiendama, et neil on Lätis kombeks, et seal sõidetakse veel nn “noore” punasega üle. Politsei tuli kohale ja õigus jäi meie kliendile, aga see on ikkagi kulu (leida kliendile asendusauto jne),” räägib Mäll.

Kokkuvõtteks, rendibussiga reisile minnes on oluline teha natuke eeltööd, panna tähele, mille eest täpselt maksad ja kui paljuga ise vastutad ning arvestada ka liikluskultuuri eripäradega. Midagi keerulist siin pole, aga väike ettevalmistus aitab alati tagada muretuma ja nauditavama reisi.

Kui oled huvitatud väikebussi rentimisest või soovid lisainfot, külasta OÜ Autocar Autorendi Väikebusside rent kodulehte SIIT! Tallinnas võib rendibusse julgelt tulla vaatama ka kohapeale, kontor asub Tallinna lennujaama kõrval Keevise tänaval. “Kui ees on pikem reis, on väga mõistlik enne masinaga tutvuda ja kasvõi proovida, kuidas kambaga bussi ära mahute,” soovitab Mäll.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.