Mitte ainult pidurid ja tuled! Levinud põhjused, miks mootorratas ülevaatusel põrub

Mida mootorratta tehnoülevaatusel kontrollitakse?Foto: Depositphotos

Mis võiks suvel olla ägedam, kui mootorrattaga Eesti või Euroopa teedel kilomeetreid mõõta, kuid päris nii see ka ei käi, et kiiver pähe ja minema. Enne tuleb nii mõnigi asi endale selgeks teha.

Esiteks võiks teada, et kui mootorratas on üle kümne aasta vana, siis peab sellega igal aastal tehnoülevaatusel käima. Alla kümne aasta vanuste puhul on see kaks aastat. 

Loomulikult võid end kindlamalt tunda, kui lähed liiklusese täiesti uue tsikliga, sest ülevaatus kehtib kolm aastat. Aga vahet pole, kui uus või vana ratas on, siis kunagi ei tee paha kontrollida, kas kõik on korras.

Vaatame koos Eesti suurima tehnoülevaatuse ettevõte A-Ülevaatus abiga üle levinumad vead, mille pärast mootorrattad tehnoülevaatusel põruvad. Äkki on siin midagi uut ka kogenud mootorratturitele.

1. Pidurisüsteem 

See on üks kriitilisemaid kohti, millele inspektorid tähelepanu pööravad. Kui mootorratta pidurid ei toimi piisavalt efektiivselt, ei saa see ülevaatuselt läbi. Need on ohutuse tagamisel ja õnnetuste ennetamisel kõige olulisemad. 

2. Tuled ja elektriseadmed

Nähtavus on sama oluline kui pidurisüsteem. Ülevaatusel kontrollitakse kõiki tulesid, nii lähi-, kaug-, piduri- kui suunatulesid. Mootorratta aku peab korralikult toimima ning peeglid olema terved. Kui midagi eelnimetatust on katki või ei toimi, ei saa sa tõenäoliselt ülevaatuspunktilt rohelist tuld. 

3. Rehvid ja veljed

Rehvid on ainsaks kokkupuutepinnaks mootorratta ja tee vahel. Just sellepärast on nende seisukord ülevaatuse läbimiseks kriitilise tähtsusega. Inspektorid vaatavad rehvide mustri sügavust, üldist seisukorda ja rataste joondust.

4. VIN-kood ja registreerimismärk

Mootorratta VIN-kood ja registreerimismärk peavad olema selgelt nähtavad ja õigesti paigaldatud. Kulunud numbrimärk tuleb välja vahetada – numbrid ja tähed peavad numbrimärgil olema selgelt eristatavad. 

5. Veermik

Probleemid veermikus võivad mõjutada otseselt ohutust ja sõidumugavust. Ülevaatusel hinnatakse mootorratta esi- ja tagatelje osi. Näiteks vaadatakse üle vedrustuse ja amortisaatorite seisukord. Ohutuks sõitmiseks peavad kõik veermiku komponendid olema töökorras ja terved. 

6. Raam ja sellele kinnitatavad osad

Veermikuga sama olulisel kohal on raam ja selle külge kinnitatavad osad. Kõik kulumis-, kahjustus- või roostemärgid võivad kaasa tuua kutse kordusülevaatusele. 

7. Müratase 

Liigne müratase on väga sagedane põhjus, miks kaherattalistega ülevaatuselt läbi ei saada. Seepärast veendu, et sinu mootorratas vastaks kehtivatele mürataseme standarditele.

8. Juhtimisseadme korrasolek

Ülevaatusel kontrollitakse lisaks mootorratta veermikule ka juhtimisseadme korrasolekut. Seega kui juhtraud ei vasta nõuetele ning ühenduskohtades on lõtkud, siis tõenäoliselt saadetakse tagasi.

Tehnoülevaatuse kontroll annab hea ülevaate sellest, millises seisukorras sinu mootorratas on. Ja kordusülevaatust karta ei tasu – see pole karistus, vaid tähelepanu juhtimine sõiduvahendi puudustele, mis võivad mõjutada sind või kaasliiklejaid. 

Broneeri aeg ülevaatusele mugavalt www.autoülevaatus.ee.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.