Elektriautod on viimaste aastate jooksul muutunud liiklejatele üha tuttavamaks – neid näeb rohkelt tänavapildis ning paljud on kas juba ise elektrisõiduki kasuks otsustanud või plaanivad seda. Ja hea põhjusega, sest elektriautodel on palju positiivseid omadusi – nad on heade sõiduomadustega, säästlikud ning eriti sõitmiseks roheenergiat tarvitades ka väga keskkonnasäästlikud.
Samas ei ole head halvata ning viimasel ajal on sagenenud teated süttinud elektriautodest. Tehnilistest eripäradest tulenevalt on aga elektrisõidukite tulekahjud märksa ohtlikumad sisepõlemismootoriga autode süttimisega võrreldes.
Miks põlevad elektriautod teisiti?
Nimelt ei põle elektriautod tavapärases mõistes, sest traditsiooniliseks põlemiseks on vaja mingit sorti kütust, kõrget temperatuuri ning hapniku juurdevoolu.
Elektriauto aku “süttimisel” toimub aga tegelikult hoopis keemiline reaktsioon. Selle temperatuur on kõrgem ja reaktsioon kestab kaua ning protsess ei vaja hapniku juurdevoolu. Mõistetavalt on kustutamine seega raskem … pealegi on isegi sõiduki veega kustutamisel inimeste jalge alla voolav vesi kõrgepingeaku tõttu potentsiaalne oht.
Lisades siia juurde asjaolu, et elektrisõiduki aku võib süttida päris ootamatult, isegi üsna pisikese ja ettenägematu vea tõttu ning kasvõi parklas seistes, on selge, et elektrisõidukite levikuga kaasnevate riskide peale tuleb mõelda järjest rohkem.
Juba praegu on elektrisõidukite tõttu juhtunud traagilisi ja pea hoomamatu kahjuga õnnetusi. Näiteks alles eelmisel aastal uppus kaubalaev Felicity Ace, millel oli lastiks umbes 4000 Volkswagen Grupi toodetud sõiduautot, neist paljud elektriautod. Transpordilaev uppus mullu esimesel märtsil paarisaja meremiili kaugusel Assoori saartest.
Kuigi tulekahju põhjused pole täie kindlusega välja selgitatud, on teada, et põleng oli sedavõrd suurte kahjudega lasti tõttu – elektriautode liitiumioonakude tõttu oli tuli nii raevukas, et see tekitas enne kustutamist liiga palju kahju ning laev uppus hilisemal pukseerimisel. Ükski meeskonnaliige selles õnnetuses õnneks viga ei saanud.
Lihtne vahend vähendab kahjusid
Üks kindel ja kättesaadav vahend elektriautode põlengule reageerimiseks on tegelikult üsna lihtne – spetsiaalne tuletekk, millega süttinud sõiduk kaetakse ning milletaolised on olemas ka näiteks päästeametil.
Kuigi elektriauto aku süttimisel toimub keemiline reaktsioon selles küll edasi, isoleerib tuletekk siiski tõhusalt tule ja väldib tugeva suitsu ning tule leviku ohtu. See vähendab aga kahjustusi hoonete või transpordivahendite konstruktsioonidele ning annab ka sündmusele reageerivatele päästjatele ajapikendust.
Kuna tegu on siiski kiireks reageerimiseks mõeldud vahendiga, peaksid põlengu esmase kontrolli alla saamise järel sõidukiga edasi tegelema päästjad, kes võivad auto ohutusse kohta transportida ning selle seejärel ohu lõplikuks likvideerimiseks näiteks spetsiaalsesse kast-konteinerisse uputada.
Elektriautode aina laiemat levikut arvestades võiksid Autoeksperdi tootejuhi Andre Saare sõnul tuletekkidega kindlasti varustatud olla näiteks bensiini- ja laadimisjaamad, parkimismajad, autoteenindused ning lennujaamade parklad ja parvlaevad. Teisisõnu, kõik kohad, kus kiire ja kõrgetemperatuuriline tulekahju suuri riske tähendab ning kus tõenäosus põlenguks suurem.
Saare sõnul on firmade huvi tegelikult juba ka näha, näiteks on laevadele Bridgehill tulekustutustekid soetanud üks Eesti suurimaid meretranspordiga tegelevaid ettevõtteid.
Samas võiksid Saare hinnangul tuleteki soetamise peale mõelda korteriühistud. Teadupärast on uutel või oluliselt rekonstrueeritavadel kortermajadel nõutav elektriautode laadimistaristu rajamine. Ning juhul, kui tegu on näiteks majaaluse garaažiga kortermajaga, kus suure tõenäosusega sähkuautosid pargib, ongi selline riskide maandamine igati mõistlik.
Eramajade garaažides tulekustutustekid ehk hädavajalikud polegi, seda enam, et taolise soetamine on ju märkimisväärne väljaminek – ühekordseks kasutamiseks mõeldud Bridgehill tekk maksab üle pooleteise tuhande euro. Samas, kui võimalus selleks on olemas, ei pruugi ohutuse tagamiseks olulise vahendi soetamine järele mõeldes siiski paha mõte olla.
Tegelikult on ju tegu (loodetavasti) ühekordse väljaminekuga, mis auto vahetamisel ju alles jääb. Pealegi on see praegu üks väheseid vahendeid, millest elektriauto süttides selle kustutamiseks ka reaalselt kasu on. Ehk tasub armastusega rajatud kodu kaitseks selle peale siiski mõelda?
Kuidas tekk toimib?
Bridgehill toodab nii ühe- kui mitmekordseks kasutamiseks mõeldud tuletekke ning muidugi sobivad need lisaks elektrisõidukitele ka tavaautode kustutamiseks, milleks need veelgi tõhusamad on – sest tavasõiduki puhul tähendab hapniku juurdepääsu blokeerimine ka põlengu peatset kustumist.
Leekide ja suitsu isoleerimiseks tuleb tuletekk lihtsalt lohistada üle põleva sõiduki. Selleks tuleb tekk asetada auto ette või taha maapinnale ning see laiali rullida. Seejärel tuleb haarata teki käepidemetest ning see ühe pideva liigutusega üle auto tõmmata ja sättida nii, et servad vastu maad on – seda tööd on kõige parem teha vähemalt kahekesi.
Teki maha võtmiseks tuleb protsess lihtsalt vastupidises järjekorras läbi teha ehk see sõidukilt ühe sujuva tõmbega maha tõmmata. Tasub aga teada, et elektrisõidukite puhul ei maksa õnnetuste vältimiseks tekki eemaldada enne, kui sõiduk on ohutusse kohta transporditud. Pigem on mõistlik see töö üldse päästjate hooleks jätta.