Kuidas autol ise õli vahetada?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Scanpix/Juergen Heinrich.

Üldreegel Eestis sõitvate autode puhul on see, et õli võiks vahetada korra aastas. Uuematel autodel on hooldusvälbad küll pikemad ja omanikud võivad ise lõpuks otsustada, millal nad seda teevad, kuid kindlasti tuleks õli sel juhul korduvalt aasta jooksul kontrollida. Samuti ei tohi unustada pidada silmas läbisõitu.

Õlivahetus on üks lihtsamaid töid, mille autojuht saab ise ära teha. Vaja on uut õli, enamasti 4-5 liitrit, õlifiltrit ja sobivaid tööriistu. Samuti on vaja pääseda auto põhja alla, seega tuleks leida mõni tuttav või inimene, kellel on garaažis kanal või kasutada tungrauda.

Hangi oma sõidukile sobiv õli ja filter

Üks lihtsamaid variante õige õli ja õlifiltri leidmiseks on minna lihtsalt autotarvete kauplusesse ja võtta kaasa sõiduki tehniline pass, mille järgi saab poes lihtsasti vajalikud tarvikud üles leida. Eelnevalt võiks tutvuda ka sõiduki käsiraamatuga, kus on ära toodud nõuded õlile ja enamasti ka samm-sammult õpetus õli vahetamise kohta.

Leia koht ja tööriistad

Kõige lihtsam on auto põhja alla pääseda kanali ja tõstuki abiga, kuid piisab ka lihtsalt tungrauast. Kindlasti tasuks auto tõstmiseks hankida ohutuspakk või panna midagi muud tugevat auto tõstetud külje alla tungraua kõrvale (sobib näiteks auto ratas).

Õli vahetamiseks läheb üldjuhul vaja üsna lihtsaid tööriistu: võti õli väljalaske korgi eemaldamiseks, anum vana õli kogumiseks, kalts õli ära pühkimiseks. Vahel võib abi olla ka kruvikeerajast või eraldi võtmest, et vana filtrit kätte saada.

Keerulist ei ole midagi

Esimese asjana tuleks mootoril mõni minut käia lasta, et õli soojeneks ja kergemini liiguks. Seejärel tuleb avada õli väljalaske kork, mille leiab enamasti põhja alt ning mis on kindlasti välja toodud sõiduki käsiraamatus. Käsiraamatu puudumise korral saab korgi asukoha teada lihtsalt auto margi, mudeli ja aastakäigu YouTube’i kirjutades.

Peale korgi avamist tuleb selle alla koheselt asetada anum, kuhu vana õli saab ära voolata. Mõne minuti möödudes võib korgi tagasi peale keerata – mingi osa vanast õlist jääb niikuinii mootorisse. Tähtis on selle protsessi ajal mootorit mitte sisse lülitada.

Anum ehk õlivann võiks igaks juhuks jääda karteri alla sedasi, et õli saab kogu vahetusprotsessi jooksul sinna voolata. Peale õli väljalaskmist tuleb eemaldada vana õlifilter – keera vastupäeva, vajadusel kasuta võtit.

Enne uue õlifiltri paigaldamist tuleks selle tihend korralikult õliga kokku määrida. Samuti tuleb enne uue filtri paigaldamist jälgida, et vana filtri tihendi tükid on eemaldatud. Uue filtri paigaldamiseks tuleks see lihtsalt käega päripäeva kinni keerata.

Uus õli peale ja viimased viimistlused

Peale uue filtri paigaldamist pühi lapiga ära kõik õlinired ja -plekid. Seejärel on ainsaks sammuks uue õli mootorisse valamine. Käsiraamatust leiab kindlasti info selle kohta, kui palju õli antud sõiduki mootor vajab. Soovitatav on õli valada järk-järgult ning õlivarda abil taset jälgida.

NB – jälgi, et õlitase ei jääb alati õlivarda min ja max taseme vahele.

Peale õli lisamist käivita auto ja lase sel tühikäigul joosta, kuni vastavad andurid näitavad, et õlirõhk on olemas. Seejärel võib veel korra õli taset kontrollida (lase õlil mõni minut mootoris tagasi valguda) ning igaks juhuks üle kontrollida võimalikud lekked õlifiltri ja -väljalaske korgi juurest.

Kõige selle juures ära unusta ohutust. Kui mootor on kuum, siis ei tohi õli vahetada. Samuti tee kindlaks, et viid kasutatud õli ettenähtud kohta oma piirkonnas.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.