Kas võib segada bensiini diisliga? Kas auto jahutusvedelik peab olema sama värvi mis eelmine vedelik? Sõitmise kohta on levinud palju müüte, mis ei vasta absoluutselt tõele. Lugege eksiarvamuste kohta, mis võivad autole isegi kahjulikud olla.
1. Diislile võib lisada veidi bensiini
Lihtne vastus on – ei tohi. Isegi väike kogus diisliga segatud bensiini võib mootorit kahjustada.
Selle müüdi elujõulisuse taga põhjub teadmine, et aastakümneid tagasi võis diisli peale tankida veidi bensiini, sest tolle aja mootorid olid tänastega võrreldes teistsugused. Lisaks ei pruugi kõik mootorikahjustused tekkida kohe, vaid nii palju hiljem, et neid ei osata vale kütuse tankimisega enam seostada.
Miks ei tohi kaasaegsesse diiselmootorisse tankida bensiini? Üks peamisi põhjuseid on määrdeomadused. Näiteks kõrgsurvepump varustab mootorit kütusega kuni 2000-baarise rõhu juures. Diislikütus määrib pumpa, kuid bensiinil ei ole määrdeomadusi. Kui bensiin satub diislisse, siis määrdumine halveneb, pump hakkab kuluma ning tema eluiga väheneb märgatavalt. Bensiin muudab ka diisli leekpunkti, mis võib põhjustada mootori talitlushäireid.
Mida teha, kui tangite kogemata diiselmootoriga autosse bensiini?
Mootorit ei tohi käivitada, vaid auto tuleb viia näiteks remonditöökotta, kus kütus paagist välja võetakse. Isegi väike kogus bensiini diiselmootoriga sõiduki paagis võib põhjustada kulukaid mootorikahjustusi.
2. Autos võib kasutada mis tahes jahutusvedelikku?
Päris nii see ei ole. Autos on oluline kasutada tootja nõuetele vastavat jahutusvedelikku. Värv ei määra tingimata õiget kvaliteeti.
Mootori jahutussüsteemis kasutatakse palju erinevaid materjale. Jahutusvedelik peab nendega kõigiga koos töötama ja neid kaitsma. Kui jahutusvedelik on vale tüüpi või liigselt lahjendatud, ei pruugi selle korrosioonikaitse ja muud omadused korralikult töötada.
Kas jahutusvedeliku värvus on oluline ja kas erinevat värvi jahutusvedelikke võib segada? Jahutusvedeliku värvide jaoks standardit ei ole, kuid erinevad tootjad saavad kasutada soovitud värve, näiteks sinist, rohelist või punast. Nii et ärge lootke värvile, sest see ei pruugi teile öelda, millise jahutusvedelikuga on tegemist.
3. Bensiini saab säilitada mitu aastat
Paljud inimesed mõtlevad, kui kaua bensiin paagis või kanistris vastu peab. Bensiin on kasutuskõlblik mitu kuud, sageli vähemalt pool aastat, olenevalt tingimustest. Tavabensiinist aurustuvad hoiustamisel kõige kergemad osakesed, mistõttu bensiini koostis aja jooksul muutub. Seega väga pikalt ei tasu tavalist kütust kanistrites või näiteks aiatööriistades hoida.
4. Automaatkäigukastiga auto kulutab rohkem kütust kui manuaalkäigukastiga auto
Mitte tingimata. Tänapäeval võib automaatkäigukastiga auto kütusekulu olla isegi väiksem kui manuaalkäigukastiga autol.
Varem tarbisid automaatkäigukastiga autod kütust tavaliselt rohkem kui manuaalkäigukastiga autod. Olukord on aga muutunud, kuna tänapäevastel automaatkäigukastidel on sageli rohkem käike – kuni kaheksa-üheksa. Automaatkäigukast võib seega saavutada parema kasuteguri kui manuaalkäigukast. Lisaks on osades automudelites kütusekulu suurendanud pöördemomendi muundur asendatud tõhusama topeltsiduri lahendusega.
Manuaal- ja automaatkäigukastiga autode kütusekulu on tootjate ja mudelite lõikes erinev, seega tasub uurida infot, mis autotootja on andnud.
5. 98-oktaaniline kütus suurendab auto jõudlust
See on võimalik. Kasu sõltub sellest, kas mootor suudab kasutada kõrgema oktaanarvuga kütust.
Mõned mootorid vajavad nõuetekohaseks töötamiseks 98-oktaanilist bensiini. Mõned mootorid, mis töötavad tavalise 95-oktaanarvuga bensiiniga, võivad kasutada ka kõrgema oktaanarvuga bensiini, nii et mootori võimsus võib suureneda ja kütusekulu väheneda. Selliste mootorite hulka kuuluvad näiteks paljud võimsad mootorimudelid või väikesed turbomootorid.
Teisest küljest, kui mootor ei suuda kõrgemat oktaanarvu ära kasutada, pole 98 oktaanarvuga bensiinist kasu. Oluline on järgida autotootja kütusejuhiseid.