Ekskavaatorid, kombainid, pikamaaveokid, materjalikäitlusmasinad – need on vaid mõned sõidukid, mis tagavad ligipääsu meie igapäeva vajadustele. Nõudlus selliste sõidukite järele kasvab aasta-aastalt, ning koos sellega ka nõudlus diislikütuse järele, mis käitab enamikku nende mootoritest.
Pole saladus, et me sõltume suuresti diiselmootoriga sõidukitest ja masinatest. Need künnavad põldu, jagavad kaupu, viivad ära prügi ja aitavad ehitada maju. Samas on nende masinate tekitatud heitkogused tõsiseks väljakutseks ettevõtete, riikide ja kogu maailma jätkusuutlikkuse eesmärkidele.
Nõudlust mõjutavad tegurid
Eelduste kohaselt peaks aastaks 2040 maailma rahvaarv suurenema 1,4 miljardi võrra ja linnades elab veel 1,6 miljardit inimest. Selle tulemusena suureneb primaarenergia nõudlus 20% ja jäätmeteke 40%.
Need megatrendid nõuavad paljude raskeveokitest sõltuvate tööstusharude – sealhulgas põllumajanduse, ehituse, kaevandamise, kaubaveo ja jäätmekäitluse – aktiivsuse suurendamist.
Raskeveokite kategooriasse kuuluvad kõik sõidukid, mille täismass on üle 11 793 kilogrammi, ning see hõlmab näiteks ka transiitbusse, prügiveoautosid, autokraanasid, tsemendisegisteid ja palju muud.
Miks taastuvad kütused?
Osades transpordiliikides tehakse muudatusi selliste tehnoloogiate abil nagu elektrifitseerimine ja taastuvenergia. Teised aga ei saa hetkel neid lahendusi ulatuslikult kasutada. See kehtib eriti raskeveokite sektoris mitmete tegurite tõttu, sealhulgas infrastruktuuri puudumine, tootmise mastaapsus ja energiatiheduse probleem.
Raskeveokite elektrifitseerimise uurimine küll jätkub, kuid enamik raskeveo sõidukeid töötab vedelkütusel veel palju aastaid. Kõik vedelkütused ei ole siiski võrdsed ja taastuvatest toorainetest toodetud kütustel on suurepärane võimalus vähendada nõudlust fossiilkütuste järele.
Ülemaailmse transpordisektori vedelkütuste nõudluseks prognoositakse 2040. aastaks 2800 Mtoe (miljoni tonni naftaekvivalenti), kuid taastuv tooraine võib asendada enam kui 1000 Mtoe toornafta kasutamist.
100% taastuvatest toorainetest valmistatud taastuv diislikütus vähendab fossiilse diislikütusega võrreldes heitkoguseid koguni 75–95%. See tähendab, et diiselmootoriga sõiduk, mis töötab jäätme- ja jäägipõhisel taastuvkütusel, annab oma olelusringi jooksul sarnase CO2-säästu kui sama tüüpi elektrisõiduk, mis töötab 100% taastuvenergial.
Erinevalt elektrifitseerimisest, vesinikust ja muudest potentsiaalsetest tulevikulahendustest on taastuvdiisel täna võimeline raskeveokeid revolutsiooniliselt muutma. Oluline on veel märkida, et taastuvtoorainest diislikütuse kasutamine ei vaja infrastruktuuri või mootorite muutmist.
Muutuste elluviimine partnerluste kaudu
Neste on maailma suurim taastuvdiislikütuse tootja ning on pühendunud sellele, et aidata oma klientidel vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid 2030. aastaks vähemalt 20 miljoni tonni võrra. Selle eesmärgi saavutamiseks teeb Neste ambitsioonikat koostööd autotööstuse originaalseadmete tootjatega (OEM), et tagada parem juurdepääs heitkoguste vähendamise tehnoloogiale kõikjal.
Lisaks taastuvdiisli turustamisele ja kasutamisele on Neste ning originaalseadmete tootjate ühisprojektide näited järgmised:
- tehniliste lahenduste väljatöötamine, mis tõestab, et sõidukid töötavad taastuvkütusel
- jätkusuutlikkuse andmete edastamine lõpptarbijatele
- taastuvkütust pakkuvate tanklate integreerimine autode GPS-süsteemidesse.
Ülemaailmne kraanade tootja Liebherr on üks originaalseadmete tootjatest, kes on otsustanud Nestega seljad kokku panna. Alates 2021. aastast hakkas ettevõte kasutama Neste MY taastuvdiislit kraanade toiteks oma Ehingeni tehases ning 2022. aastal laiendas kütuse kasutamist oma Kirchdorfi tehasesse, kus toodetakse umbes 2500 masinat aastas.
Neste MY taastuvdiislile üle minnes säästab ettevõte 2,5 miljonit liitrit fossiilkütust aastas. See tähendab iga-aastast süsinikdioksiidi heitkoguste vähenemist ligi 6500 tonni võrra.
2016. aastal said Volvo Trucks North America ja Mack Trucks, Inc. (mõlemad kuuluvad Volvo kontserni) kaks esimest originaalseadmete tootjat, kes võtsid kohustuse kasutada oma raskeveokites taastuvdiislikütust. Mõlemad ettevõtted viisid läbi taastuvdiislikütuse testimise ja toetasid selle kasutamist kõigis oma mootorites. Sellest ajast alates on Volvo jätkanud koostööd Nestega, et leida lahendusi oma laiale tootevalikule.
Liebherr ja Volvo Group pole kaugeltki ainsad originaalseadmete tootjad, kes kasutavad taastuvdiislikütust. Kuigi elektrifitseerimine ja muud lahendused on pikemas perspektiivis kahtlemata elutähtsad, võib taastuvkütus kohe muuta jätkusuutlikkuse väljavaateid.