Külm, nii pagana külm on ja talve on ees veel mitu kuud. Kuidas siis autosse sooja (juurde) saada?Olgu kohe alustuseks öeldud, et ei Venemaa komme soojendada veoki mootoriõli auto alla tehtud lõkkega ega meil harrastatav traktorimootori kuumutamine gaasipõletiga pole kumbki tõsiseltvõetav meetod sõiduki käivitamise hõlbustamiseks, rääkimata naljameeste eksperimentidest sõiduauto või kaubiku salongi kütva raudahju paigaldamisega.
Üks vähem tuntud rahvanutikus on külma auto omaniku jaoks siiski väärt kaalumist. Vanasti veeti talvel külmakartlikku puuvilja nii, et koos kaubaga laaditi veoki furgooni 200-liitrine metallvaat, mis enne sõitu täideti kuuma veega. Soojuse eraldumist reguleeriti tünni tekkidega kattes, sest katmata vaat küttis kaubaruumi liigagi soojaks.
Kanistritäis kuuma vett
Sõiduauto puhul pole vaja vaati, vaid piisab 20-liitrisest kanistrist, kuhu 80-kraadise temperatuurierinevuse korral on salvestatud umbes 2 kWh soojusenergiat. Kaheksa külmakraadi juures tehtud eksperiment näitas, et auto salong soojenes null kraadini poole tunniga. 45 minutit hiljem oli kanister jahtunud 65 kraadilt 53 peale ning kaks tundi pärast autosse tõstmist oli mahuti ikka veel soojem kui inimkeha.
See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.
Logi sisse või vormista tellimus
- Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
- Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.
Tellija andmed
Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.
See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 2, jaanuar 2024
Kõik selle ajakirja lood