Retrosõit AMG pereautoga: kuus istekohta, suur pagasiruum ja 510 hobujõudu
Tegu on moodsa aja haruldasima, ühtlasi ka kõige pahaaimamatuma AMG-ga, mida enamik inimesi tähelegi ei pane. Seda muidugi seni, kuni juht gaasipedaali kõvemini vajutab.
Ma pole fotograafi peale kade, kui ta külmal kevadpäeval peab tuulisel väljal mõnda uuemat või vanemat autot fookusesse püüdma. Kuid nüüd olin ma küll kade, kui ta pärast pildistamist kommenteeris, milliseid hääli kostis 2007. aasta Mercedes-Benz R 63 AMG neljast jämedast summutiotsakust. Mürisevaid, müdisevaid, hirmutavaid, paeluvaid.
Rooliski polnud kehv olla, soojem kindlasti, kuid kogu seda müraspektaaklit kostab luksuslikku interjööri siiski pigem vähe. Sest tegu pole ometi sport- ega muskelautoga. Kuju järgi paistab see mahtuniversaal, mis ei peakski ju muskelauto häält tegema. Või kuidas?
Just see ongi põhiline, kuidas R 63 AMG-sse suhtuda, sest võrrelda pole seda millegagi. Mis oli Mercedese mõtteis, kui nad pistsid tuldsülgava V-8 ontliku mahtuniversaali kapoti alla? Üle 500 hobujõu ja viie sekundiga „sajani“. Mitu autoostjat sellist sõidukit vajas? Ilmselt polnud neid palju, veel vähem leidus neid, kes endale R 63 reaalselt osta jõudsid.
Kallis ja väga haruldane
Erinevail andmeil tehti neid napi tootmisaasta jooksul 200–300 tükki. Seda on suisa mikroskoopiliselt vähe, näiteks ka superautosid SLS AMG tehti tuhandeid, mootor oli neil aga peaaegu sama.
Kahjuks pole teada, kas mõni R 63 AMG osteti uuena ka Eestisse – igatahes oli see siinses hinnakirjas kenasti olemas. Hind 1 528 100 krooni ehk kaks korda kallim baasmudelist ja 50 protsenti kallim R 500-st. Tasub rõhutada, et poolteist miljonit krooni aastal 2007 pole sugugi sama mis 100 000 eurot praegu. Tegu oli ropult kalli autoga, mis napist tiraažist tulenevalt on kallis praegugi – umbes 40 000 eurot.
Mööda käänulist teed tuuliste väljade vahel sõites jätab R 63 AMG omapärase mulje. Õigupoolest on mul isiklik kogemus nii Mercedes R-klassiga kui ka ühe C 63 AMG-ga, kuid mitte nende kahe kombinatsiooniga. R 63-s istub juht madalamal kui tavalises R-klassis, juhiiste on palju toekam, ning nimetatud 6,2liitrine V-8 häälitseb vaoshoitumalt kui kompaktsemas C 63 AMG-s. Just sellepärast olingi fotograafile kade, et tema kuulis hiigel-vee-kaheksa häälitsemist palju paremini kui mina autos sees olles.
Aga kui tugevalt gaasi litsuda, siis hüppab R 63 vägevalt edasi. Nelikvedu ja 285 mm rehvid tagavad ärksa paigaltvõtu, mis sunnib 2,4-tonnist tühimassi unustama. Kui tavalise R-klassi roolis on tüütut massi pidevalt tunda, siis AMG-mudel jätab jäigema, madalama, konkreetsema sõidutunde. Selle autoga kannatab täiesti kurve võtta. Vedrustus tuleb jäigaks reguleerida ning usaldada hiigelsuurte rehvide kontaktpinda.
Jah, järsemates pööretes läheb raske auto lõpuks alajuhitavaks, ent just R-klassi suurus tagab kiiremates painetes mingi omapärase kindluse – ilmselt on selles oma roll nii hiigellaial rööpmel kui ka pikal teljevahel.
Mahtuniversaaliga Audrusse
Pole üldsegi imestada, et omanik on autoga isegi ringrajal käinud, sel on all vastavad rehvidki. Igatahes on tal kavatsus Audru rajale naasta ja püüda seal aega 1.35 sisse. Marjaks kuluvad ka hiigelmõõtu pidurid, mis teeksid au ka Bentley Continental GT-le.
Ahjaa, kuna tegu on siiski mahtuniversaaliga, peab kas või lühidalt mainima, et auto on ruumikas, mugav ja väga peresõbralik. Istekohti leidub kuus, luksusvarustust on kamaluga ning Euroopa vallutamine võiks justkui alata. Aga ostuhind on isegi kasutatuna krõbe ja bensiini kulub palju. Seega võib R 63 AMG-d nautida ka eemalt vaadates – ja kuulates.
Mercedes-Benz R 63 AMG, 2007
Hind: u 40 000 eurot Mootor: V-8 otto, 6208 cm³ Võimsus: 375 kW (510 hj) Pöördemoment: 630 Nm Jõuülekanne: nelikvedu, 7 käiku, automaatne Pikkus/laius/kõrgus: 4922/1922/1661 mm Telgede vahe: 2980 mm Pakiruumi maht: 244–1950 l Tühimass: 2400 kg Aeg: 0–100 km/h 5,0 Tippkiirus: 250 km/h Kütusekulu: (l/m/k) 24,1/11,8/16,3 l / 100 km