Suur lugu

Tõime Civic Type R-i 25. juubeli puhul Laitsesse võrdluseks kokku erinevate põlvkondade esindajad

Kõik Civic Type R-i Euroopa mudelid. Kiirete Hondade lugu on siiski palju mahukam ning algab juba kolme kümnendi tagant. Fotod: Pille Russi

Honda kultuslik mudel tähistab tänavu 25. sünnipäeva. Milline on olnud Jaapani kiire luukpära areng eri põlvkondade jooksul?

Geeniuse tellijale

Kiiretel Hondadel on tänavu mitu tähtpäeva. Kui võtta sportversiooni tähistava Type R-i lugu laiemalt, tuleb minna hoopis 30 aasta taha, sest aastal 1992 nägi ilmavalgust tollase superauto NSX-i käredam versioon NSX-R. Type R-i esimene mudel oli mõeldud ringrajal kihutamiseks. See sai paar aastat varem turule tulnud tänavaversioonist pisut kergem, samuti muudeti ring­rajaauto kandmikku jäigemaks. Esimest NSX-R-i toodeti väga vähe ning uuena müüdi seda ainult Jaapanis.

Peagi mõistis Honda, et sportliku suunitlusega kiire auto järele on nõudlust, kuid esimese hooga maailma vallutama ei tormatud. 1995. aastal kinnitati Type R-i embleem Integrale. Esimesed kolm aastat sai seda osta vaid Jaapanis, kuni see 1998. aastal saabus müügile ka Euroopas.

Esmaklassiline juhitavus

Autost sai hoobilt vana mandri autoajakirjanike lemmiklaps, sest tänu kergele kerele (1100 kg) ning tõhusale sportvedrustusele püsis see teel oivaliselt. Omamoodi kaubamärgiks sai muutuva klapiajastusega VTEC-mootor. Integra Type R-i tahhomeetril algas punane ala 8000 pöörde juures ning helid, mida jõuallikas sellisel töörežiimil kuuldavale tõi, tekitasid sõltuvust.

Aasta hiljem üllatati Euroopa autofänne veel ühe Type R-i mudeliga. Seekord sai võimsama jõuallika ja sportauto seadistuse Accord. Kui Integra töömaht oli 1,8 liitrit ja võimsus 197 hj, siis Accord sai 2,2-liitrise VTEC-i, mis tegi 212 hj. Kaalulangetuskuuri läbimisest hoolimata jäi Accord Integrast paarsada kilogrammi raskemaks ning tulemus andis tunda juhitavuses, mis polnud nii terav kui väiksemal margikaaslasel.

Pildile tulid Civicud

Vahepeal tegid jaapanlased veel ühe Type R-i ning see ehitati kuuenda põlvkonna Civicust. Taas oli tegemist sportautoga, mis jäi vaid Jaapani siseasjaks, kuid tagantjärele võib öelda, et just Civic oli see, mille sportmudeli arendusse panustati edaspidi kõige rohkem. 2001. aasta põlvkonnavahetus tõi ka uue Type R-i ja nüüd otsustati kiire luukpära tuua Euroopasse.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 11, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.