Rohepööre autopoes: millised tehnoloogiad meid päästavad?

Muusik Danel Pandre uuris autoentusiast Raiko Ausmehelt järele, mis imeasjad on MHEV, BEV ja HEV.Foto: Nissan

Fakt, et Euroopa Liidu otsuse põhjal lõpeb 2035. aastast sisepõlemismootoritega sõidukite müük, võib paista küll ulmelisena, kuid ometigi on tootjatel silme ees selge siht, kuidas valmistuda ajaks, mil fossiilkütust enam põletada ei tohi.

Regulatsioonide pealetungi ja e-mobiilsuse populariseerimise tulemusena on sõidukite turg viimaste aastatega tugevalt laienenud erisuguste elektrit tarbivate lahendustega, millele viitavad erinevad tähekombinatsioonid, nagu MHEV, BEV ja HEV. Ent mida need lühendid tähendavad ning mille poolest lahenduste kasutamine ja ülesehitus erinevad?

Loe artiklist ja vaata videost, kuidas autoentusiast Raiko Ausmees tutvustab tehnoloogiaid ja selgitab erinevusi Danel Pandrele.

Kerghübriid ehk MHEV (mild hybrid electric vehicle)

Kõige lihtsam ja leebem viis elektriautondusega tutvust teha on valida endale näiteks Nissan Qashqai MHEV, mis nagu nimigi ütleb, kategoriseerub MHEV (ingl k mild hybrid electric vehicle) elektrifitseeritud autode sekka, mida kutsutakse emakeeles mahe- või kerghübriidideks.

Kerghübriidide puhul on peamiseks jõuallikaks tavaline sisepõlemismootor, mille tegevust toetab väike elektrimootor eraldiseisva akuga. Elektrimootori ülesanne on näiteks kohapealt startimisel ja järskudel kiirendustel vähendada sisepõlemismootori koormust. Tänu sellele püsib kütusekulu madalam.

Mahehübriidide akut väliselt laadida ei saa ehk energiat ammutatakse sisepõlemismootorilt ning regeneratiivse pidurdamisega. Kerghübriidseid mudeleid leidub praegu juba pea kõikide tootjate mudelirivis, pakkudes sisepõlemismootoriga alternatiividega pea identset sõidukogemust ja hoides veidi loodust ja omaniku rahakotti.

Täishübriid ehk HEV (hybrid electric vehicle)

Kui elektrisse on veidi enam usku, pakub Nissan täishübriidlahendust mudeli Juke Hybrid näol.

Täishübriidid on tehniliselt väga sarnased mahehübriididele, kuid erinevad peamiselt selle poolest, et täishübriididel on elektrimootori panus ja aku mahutavus omajagu suuremad. Tänu sellele suudavad täishübriidid liikuda mõned kilomeetrid ka puhtalt elektri jõul. Akut laetakse samuti vaid rekuperatsiooniga ja otse mootori jõul, väliselt akut laadida ei saa.

Täishübriidid on efektiivsed linnaliikluses ja seda veerandi võrra. Samas saavad täishübriid edukalt hakkama ka maanteesõidul. Sõiduomadustelt paigutuvad täishübriidid võrdlemisi täpselt elektriautode ja sisepõlemismootoriga autode vahele, pakkudes kiiret reageerimist pedaalimisele ja olles vilkad manöövrites.

Täishübriid alustab sõitu alati 100 protsenti elektri jõul ning sellest lahendusest lisandub Nissanil ka e-Pedal. Viimane võimaldab nii-öelda ühe jalaga sõitu, mis teeb auto kasutamise mugavamaks ja säästlikumaks. Pidurdus toimub juba siis, kui jala gaasipedaalilt tõstad ning kogu jääkenergia suunatakse aku laadimisse.

Nissan e-POWER ehk EREV (extended range electric vehicle)

Viimaste Qashqai ja X-Traili uuendustega tutvustas Nissan oma värskeimat tehnoloogiat e-POWER. See langeb hübriidajamite jaotuses EREV (extended range electric vehicles) ehk pikendatud sõiduulatusega elektriautode kategooriasse.

Nissani e-POWER mudelil veab rattaid alati elektrimootor, mis tarbib energiat keskmisest väiksemast akupakist. Küll aga ei saa EREV-mudelite akut väliselt laadida. e-POWER masinatel on klassikaline bensiinimootor, mille ülesanne on generaatorina suurendada masina sõiduulatust, tekitades elektrigeneraatori kaudu elektrienergiat. Olles aga veerevatest ratastest täielikult eraldatud, saab sisepõlemismootor opereerida sõltumatult ning vastavalt aku tasemele ja energiakulule. Selline vabadus võimaldab sisepõlemismootoril töötada optimaalses pöörete vahemikus, mille tulemusel on kütusekulu madalam ja mootori müratase salongis vaiksem.

Liikudes vaid elektrimootori jõul, pakuvad Nissani e-POWER mudelid elektriautodega pea identset särtsakat sõidukogemust, ilma et peaks sõidukit aeg-ajalt laadimiskaabli otsas turgutama. Kiirendus tekib kohe ja on olenemata kiirusest tugev.

Tänu väiksemale akule on e-POWER mudelid klassikalistest hübriididest kergemad ning selle tulemusel ka parema sõidudünaamikaga. Samuti on e-POWER mudelid tavalistest hübriididest soodsamad.

Elektriauto ehk BEV (battery electric vehicle)

Kõige rohkem kõneainet pakuvad e-mobiilsuse teemal BEV (battery electric vehicle) kategooria masinad ehk puhast tõugu elektriautod, võime siin kasutada ka sõna akuautod. Rattaid veavad enamasti üks või kaks elektrimootorit ning energiat hoiustatakse suurtes liitiumakudes. Nissani mudelirivis on seda tüüpi masinateks uhiuued Ariya ja Townstar (kaubik) ning juba pikemat aega Eestis kanda kinnitanud Leaf.

Elektriautod koguvad energiat laadimise teel ning suudavad liikumise peale kulutatud energiat osaliselt ka rekuperatsiooniga taastada. Elektriautod pakuvad oma krapsakuse ja kiire reageerimisega väga emotsioonikat sõitu ning on efektiivsuse ja mugavuse poolest suurepärased just linnatänavatel.

Elektriautode suurimateks plussideks on loomulikult õhureostuse puudumine ning madal ülalpidamiskulu, kuid paljusid tarbijaid hoiavad elektriautode ostmisest tagasi laadimise kestus ning sõiduulatus – mõlemad tekitavad veel ärevust. Samas peab elektriautode puhul kindlasti ära mainima nende efektiivse töö.

Nimelt ka kõige paremini seadistatud bensiinimootoriga autol läheb tema sisse pandud energiast vaid 17 protsenti sõiduki edasi liigutamiseks ehk kadu on üle 80 protsendi. Neelavad seda energiat nii ülekanne (käigukast) kui lisaseadmete töö, aga ka mootori enda töö ei ole efektiivne: palju energiat muundub soojuseks, millest ei ole sõiduki liigutamisel abi. Elektriautodel seevastu on sama näitaja 90 protsenti. Ehk pea kõik, mis sa autosse “tangid”, läheb selleks, et liigutada sind punktist A punkti B.

2022. aasta suvel võttis Euroopa Liit vastu otsuse lõpetada 2035. aastast uute sisepõlemismootoritega sõidukite müük Euroopas, et vähendada sõidukite CO2 heitkoguseid ning saavutada kontinendi süsinikuneutraalsus.

Veel pole aga välistatud ka sünteetiliste kütuste ja pistikhübriidide pääsemine, kui tootjad suudavad sõidukite kasvuhoonegaaside emissiooni kõrvaldada. Erandlikult on praegu nišitootjatele, kes toodavad aastas vähem kui 10 000 sõidukit, antud viieaastane pikendus saavutada süsinikuneutraalsus.

Nissan astub selles suunas juba samme. Aastaks 2026 on 75% müüdavatest uutest sõidukitest elektrifitseeritud ning 100% on see arv aastaks 2030. Kas sõidukite puhul räägime aastaks 2035 ainult elektriautodest, seda näitab aeg.

Loe Nissani erinevate mudelite kohta lähemalt veebilehelt SIIT.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.