Levib arvamus, et huvi veoauto juhtimise vastu on leige ja järelkasvu pole. Tabasalus lookleva kardiraja ääres avaneb aga hoopis teine pilt: ühes nurgas õpitakse veokiga boksi tagurdamist, nurgas põriseb nõudlikult oma järjekorda ootav traktor ning õppesõidult naaseb reisibuss – kuskilt ei paista, et autokooli õpetajad vahiks niisama taevasse. Kuid veel hiljuti polnud kõik sugugi nii roosiline.
Läbi raskuste tähtede poole
“Tung on täna meeletu,” räägib Autoserti pealik Lenno Põder ja seda on platsil tunda – sagimine käib igas ilmakaares. Õpilaste kasutuses olevad sõidukid on uued, puhtad ja ilusad. Inimene vajab head emotsiooni ja autokooli valides langeb sageli valik just sellele, kellel on korralik masinapark. Seega ei saa autopargi olulisust kooli brändingu juures kuidagi vähetähtsaks pidada.
“Õpilaste suur arv ja Autoserti populaarsus ei tähenda seda, et teeksime kuidagi järeleandmisi teenuse kvaliteedis. Vastupidi, Transpordiameti statistika näitab, et Autoserti koolituskeskus kuulub selgelt Eesti parimate koolitajate hulka,” räägib Põder. Ometi ei ole elu olnud alati lust ja lillepidu.
Kui Autosert 2020. aastal kategooriaõppega alustas, siis telliti õppesõidu teenus allhankijatelt sisse, sest ettevõttel puudusid sõiduõpetajad. Neid lihtsalt polnud mitte kuskilt saada. Selle tulemusel pääses CE- kategooria sõidueksamilt läbi vaid masendav 23 protsenti koolitusel osalejatest. Tekkis õigustatud küsimus, kas tõesti on õpilased niivõrd saamatud või tuleb vaadata otsa õpetajatele, kes sai sisse ostetud. “Eks omad vitsad peksid, kui usaldasime allhankijaid ning saime kehvad õpetajad. Tuli teha 180-kraadine pööre,” meenutab Põder konarlikku algust.
Autosert tegi investeeringu ning hakkas ise sõiduõpetajaid välja koolitama. See oli õige otsus: nüüd saab koolist läbi 78 protsenti õpilastest. “Autosertis töötavad koolitajad ei ole mitte ainult tugevad teoreetikud, vaid nad on hingega asja juures ning neil on seljataga aastatepikkune praktiline kogemus kutselise autojuhina,” märgib Põder.
B-kategooria lubade tegija lastakse ka veoki rooli
Autosert koolitab peamiselt rasketehnika kategooriaid C, CE, D ja T, kuid, alates 2021 sügisest sai käivitatud ka väike autokool, kus saab õppida sõiduauto juhiks (B-kategooria) ja BE-kategooriat. “B-kategooria koolitus ei saa kindlasti meie põhitegevusalaks, kuid veoautojuhtide tagasisidest tulenevalt tundsime, et võiksime seda siiski pakkuda,” selgitab Põder.
Autosertis B-kategooria lubade tegemise muudab eriliseks see, et koolituse juurde kuulub valikmoodul, mis lubab platsil ka veoauto juhtimist proovida. “Siis oskad veokiga arvestada ka pärisliikluses,” põhjendab Põder. Olgu selleks pöörderaadiused, gabariiditunnetus või pimenurkadega arvestamine või veoautodele seatud piirkiirused.
Kõik see mõjutab autojuhtide käitumist: näiteks kui sõiduautojuht, kes sõidab maanteel 85 km/h, korraks hoogu pidurdab, kui veoauto temast möödasõitu teeb, ehk üksteisega arvestatakse, siis on liiklusohutus veelgi suurem.
‘’Harvad pole ka juhud, kui B-kategooria õpilane avaldab soovi tulevikus ka kindlasti ära teha veoautojuhiload, sest veoautoga sõidu proovimine turvalises keskkonnas andis talle positiivse kokkupuute suure masinaga. ” toob Põder välja, et inimestele tegelikult meeldib veoauto roolis olla. Autoserti eesmärk on see, et Eestisse tuleks juurde rohkem noori ja hakkajaid veoauto- ja bussijuhte, sest neid vajatakse väga!
Autosert pole loobunud kasvamisest. Sel aastal hakatakse pakkuma ka A-kategooria ehk mootorrattajuhi koolitust. “Nii nagu B-kategooria, ei ole ka see meie põhisuund, kuid kvaliteedis ei anna me siingi alla – tahame olla väike, kuid kvaliteetse teenuse pakkuja,” märgib Põder.
Nõudlus ületab pakkumist
Põdra sõnul ei peagi nad ennast enam eriti reklaamima. “Ausõna, nõudlus ületab hetkel pakkumise ning kohad koolitustele täituvad metsiku kiirusega,” ütleb ta. Kõige parem reklaam tuleb lõpetajatelt ehk kui veokijuhid saadavad oma lapsi ja lapselapsi meie juurde õppima. “See on kõige suurem tunnustus meie tehtud tööle,” rõhutab ta.
Kuna Autoserti õppeplats Tallinnas asub kohe tee ääres ning suured logod autode külgedel paistavad kaugele, siis on nii mõnedki kliendid jõudnud koolitusele just sedakaudu, et on mööda sõites märganud vilgast tegevust ja uut masinaparki. Autosert tegutseb lisaks Tallinnale ka Tartus ja Kuressaares, kus võib samuti samaväärseid masinaid ning entusiastlikke õpetajaid ringi liikumas kohata.
Kuigi võiks ju arvata, et Tallinna ümbruskonnas traktorite vastu suurt huvi ei tunta, siis Põdra sõnul on lugu risti vastupidine. “Ma ei tea, kust nad kõik tulevad, aga ka meie traktori juhtimisõiguse koolituse kohad on kõik pidevalt täis.”
Vana panniga veokirooli ei kutsu
Aga kuidas meelitada inimesi rasketehnika juurde, et näiteks veoki juhtimine oleks jälle populaarne? Põder usub, et autokoolid saavad siin väga palju ära teha. “Kui ikka pakud huvilisele võimalust sõita puhtas, ilusas ja uues autos, siis ta saab siit hoopis teise emotsiooni, kui lasta tal sõita oma elupäevade lõpul oleva masinaga.”
Autosertis aina kiiremini täituvad õppekohad näitavad, et tegelikult on huvi olemas. Ja kui on olemas ka head koolitajad, kes lisaks teooria õpetamisele saavad ja oskavad rääkida ka oma kogemusest ja reaalsetest olukordadest, siis see on suur väärtus.
Unistused on suured
Tulevikku vaadates unistab Põder suurelt. Praegune õppesõiduplats on renditud, kuid tulevikus tahab ta luua ühe suure õppekompleksi. “Koht, kus oleks olemas kogu masinapark koos õppeklasside ja vajalike ruumidega,” räägib Põder. See aasta plaanitakse võtta rahulikult ja jälgitakse, et ettevõtte töö oleks endiselt kvaliteetne ja pakuks klientidele rahulolu.
“Klientide rahulolu on meie jaoks kõige olulisem. Liites sinna juurde ka väga head eksamitulemused, siis on näha, et liigume õigel rajal,” sõnab Põder.