Mootori ja käigukasti õlivahetused on autohoolduses väga olulised. Keerulistes ja kiiresti muutuvates ilmastikuoludes on soovitatav vahetada õli sagedamini, kui miinimumnõuded ette näevad. Kuidas oma auto eest hästi hoolitseda ja seeläbi sõiduki eluiga pikendada?
Iga autotootja on ette kirjutanud hooldusvälbad, kui tihti tuleks sõidukiga hoolduses käia. Mõned valikud on aga jäetud ka juhi teha. Näiteks see, kui sageli vahetada mootori- või käigukastiõli.
Põhjused, miks võiks vahetada õli sagedamini, kui autotootja on ette näinud:
- Sageli raske koorma vedamine – kui kasutad autot sageli haagissuvila või paadi transportimiseks, siis võib see oluliselt suurendada mootori koormust.
- Palju lühikesi sõite – kuna lühikeste sõitudega ei jõua mootor pea üldse soojeneda, siis koormab see mootorit rohkem kui pikematel sõitudel.
- Palju sõitmist äärmuslikes ilmastikuoludes. Autot mõjutavad nii väga madalad kui ka väga kõrged temperatuurid.
Kui tootja on auto hooldusvälbaks määranud näiteks 20 000 km, siis õlivahetust võib teha ka 15 000 või 10 000 km järel. Kõik oleneb sellest, kuidas on autot kasutatud.
Isegi kui sõidate autoga vähe, tuleks õli vahetada vähemalt kord aastas. Vaatamata läbitud kilomeetrite arvule, määrdub õli sellegipoolest.
Uus auto kulutab algul tavapärasest veidi rohkem õli, mistõttu tehakse uue auto esimene õlivahetus sageli tavapärasest varem.
Kvaliteetne õli kaitseb mootorit paremini
Kindlasti tuleb autoomanikul meeles pidada, et autosse ei tohi panna suvalist õli. Autotootjad kirjutavad täpselt ette, millist õli peab mootoris kasutama.
Viimastel aastatel on autodes üle mindud veidi lahjematele õlidele, mis vähendavad mootori hõõrdumist ja võimsuskadu – seeläbi vähenevad ka kulumine ja heitgaaside hulk. Mineraalõlide asemel kasutatakse täna suures osas sünteetilisi õlisid.
Kvaliteetse õli kasutamine annab head eeldused mootori eluea pikendamiseks. Kvaliteetne õli säilitab oma omadused kauem ja kaitseb mootorit paremini.
Auto hooldusprogrammis on kirjas ka õlifiltri vahetus. Kuna filtrisse koguneb osakesi, mis võivad filtreerimistulemust nõrgendada, on mõistlik teha õlifiltri vahetus samaaegselt õlivahetusega. Ja nagu õlivahetusegagi – isegi kui autoga sõidetakse vähe, on mõistlik vahetada õlifiltrit vähemalt kord aastas.
Ka käigukastiõli vajab vahetamist
Unustada ei tohi ka käigukastiõli vahetust. Käigukastiõli ei pea vahetama sama tihedalt kui mootoriõli, ent auto eluea jooksul võiks seda 2–3 korda teha, kuna aja jooksul õli omadused halvenevad.
Automaatkäigukastil on õlivahetuse intervall tavaliselt lühem kui manuaalkastil, tavaliselt 2–3 aastat või 30 000 kuni 60 000 km läbimisel. Manuaalkäigukastil võib see ulatuda 60 000–80 000 kilomeetrini. Oma rolli mängib ka siin koormus: kui autoga veetakse sageli rasket koormat, siis tasuks käigukastiõli vahetada pigem varem kui hiljem.
Mõistagi tuleb ka siin kasutada kvaliteetseid õlisid. Asjatundlikes hooldustöökodades loputatakse käigukast esmalt sama tüüpi õliga läbi, enne kui see tegelikult käigukastiõliga täidetakse.
Miks? Iga asi, mis liigub, kulub. Loputamine eemaldab vanast õlist metallijäägid ja lisandid, mis võivad käigukasti täiendavalt kulutada.
Kas õli võib ka ise vahetada?
Kuldsete kätega autoomanikud saavad õli vahetamisega ka ise hakkama. Siinkohal on kõige olulisem meeles pidada, et välja lastud õli on ohtlik jääde, mida tuleb nõuetekohaselt käidelda. Kindlasti tuleb teha eeltööd, sest näiteks õlifiltri vahetamiseks võib vaja minna spetsiaalseid tööriistu.
Kindlasti vaata kasutusjuhendist üle, kui palju õli mootorisse lisada tuleb. Liiga palju õli ei tee samuti head.