Juunis jõustunud määruse järgi ei saa Eestis registreerida välismaalt toodud autot, mille läbisõidumõõdiku näit erineb Transpordiameti (TA) andmeallikaks olevas üleeuroopalises, aga vaid ametkondlikuks kasutamiseks mõeldud andmebaasis EUCARIS seisvast arvust (loe ka SIIT). Kui näit ei klapi, pead laskma selle õigeks (reeglina suuremaks) kerida, muidu autole numbrimärke külge ei saa.
Määrusemuudatus on osa Euroopa Liidu (EL) ametkondade võitlusest autoärikatega, sest EL-is olevat läbisõidunäit võltsitud keskmiselt igal teisel pruugitud autol ning mõnes riigis veel enamatelgi. Määrus on küll tore, aga loota, et see lõpetab autoärimeeste petukatsed võhikule kaela määrida ressursi ammendanud ehk lõpuni äraaetud sõiduk korraliku ja kabeda pähe on samas naiivne, nagu allpool toodud näide tõestab.
Saksamaa varjab
„Transpordiamet saab kontrollida läbisõidunäitu, kui riiklikes andmebaasides on olemas sellekohane info. Osas riikides kahjuks läbisõidunäitu ei fikseerita või peetakse seda konfidentsiaalseks infoks ja seda ei avaldata,“ tunnistab TA maismaasõidukite üksuse juhataja Jürgo Vahtra. Üks selline riik on pruugitud autode põhjatu leiupaik Saksamaa, kust imporditakse neid kõikjale, kaasa arvatud Eestisse. „Saksamaa sõidukite kohta üldjuhul läbisõidunäidu info puudub,” nendib ametnik.
See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.
Logi sisse või vormista tellimus
- Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
- Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.
Tellija andmed
Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.
See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 30, august 2021
Kõik selle ajakirja lood