Kuidas elektribussid ühistransporti ühiskonnas populaarsemaks muuta aitaksid?

Scania esitleb Eestis oma Citywide elektribussi, mis võiks peagi meie tänavatel sõitma hakata.Fotod: Scania.

Ühistransport on läbi aegade olnud efektiivseim viis ühest punkti teise liikuda nii ajalises kui ka keskkonna hoidmise mõttes. Kuigi heitgaaside mõjust inimeste tervisele ja keskkonnale räägitakse üha rohkem, on kasvutrend linnapilti ja statistikat vaadates endiselt autode kasuks.

Ka ühistransport ei ole terviklik lahendus eelnimetatud probleemidele — võimsate mootoritega vanad diiselbussid paiskavad summutist täpselt samamoodi heitgaase nagu autodki. Busside kasuks räägib muidugi asjaolu, et need suudavad teenindada korraga tunduvalt suuremat hulka reisijaid.

Elektribuss on täpselt nii roheline kui selle energia

Selleks, et linnapilti vähegi rohelisemaks muuta, arendas Scania välja uue põlvkonna elektribussi, mida äsja ka Eestis esitleti. Kuigi elektribusside peamine kasutegur on ilmselge — ei mingeid heitgaase — tuleb mõistagi vaadata ka suuremat pilti.

Kuigi elektribusse võib mitmetes riikides ja linnades juba kohata, võib ette tulla, et tegelikult pole kohalik omavalitsus akudest vabanemisse isegi süvenenud ja puudub sellekohane seadusandlus. Lõppude lõpuks on elektriline sõiduk täpselt nii roheline kui energia, mida selle akude tootmiseks ja laadimiseks kasutatakse.

Selleks, et Scania uus täiselektriline buss Citywide ka päriselt linnaliikluse keskkonna jalajälge vähendada aitaks, on akude tarnijaks valitud Rootsi firma Northvolt, kelle akud on valmistatud võimalikult väikese ökoloogilise jalajäljega. Kasutatakse 100% taastuvat energiat, samuti hõlmab Scania koostöö Northvoltiga akude taaskasutusse suunamist.

Kui praegu ei ole paljude akude puhul teada, kuidas ja kui kaugel nendes sisalduvad mineraalid on kaevandatud, siis Scania Northvolt akude puhul toimub maavarade kaevandamine võimalikult tootmise lähedal ehk Skandinaavias ja Euroopas.

Nii hoitakse ära Aafrikas lapstööjõu abil koobalti kaevandamise probleemid või liitiumi transport kaugetelt kontinentidelt, mille töötlemine ja transport tekitab suure keskkonnamõju. Northvolt’i akusid kasutavad lisaks Scaniale Euroopa autotootjatest ka Volkswagen ja BMW.

Kuna akusid tuleb peale tööpäeva ka laadida, tähendab elektribusside kasutuselevõtt vajaliku laadimistaristu väljaarendamist.

Täna pole Eestis sellele, ilma suuremate üllatusteta, kuigi palju rõhku pööratud — elektribussid ju tänavatel ei liigu. Kuid Scania koostööpartner ABB, kes muuhulgas aitas tuntud ELMO laadimisvõrgustiku püsti panna, omab laia tooteportfelli ja pikaajalist kogemust ka selle väljakutse lahendamisel.

Lisaks sellele, et ABB pakub elektrisõidukite laadijaid – alates kodulaadijast kuni rasketehnika laadimiseni välja – on Eestis Jüri ABB tehases välja arendatud energiasalvestusmoodulid, mis nagu nimigi ütleb, on mõeldud energia salvestamiseks ning selle optimaalseks jagamiseks.

See tähendab, et laadijad ei nõua suuri investeeringuid elektrivõrku, vaid suudavad energiat salvestada ilma olemasolevat võrku liigselt koormamata.

Täiesti uus juhi “kokpit” on täis ergonoomilisi lahendusi, et juhil oleks mugav elektribussi juhtida ja reisijatel võimalikult ohutu sõit.

Kui ohutud on tänapäeva bussid?

Üheks takistuseks ühistranspordi populaarsuse suurenemisele on peale puuduva taristu ka ühiskonna hoiakud. Isiklik auto on tänaseni paljude inimeste jaoks staatuse sümbol, ühistransport aga midagi, mida parema meelega välditakse. Mis sest, et tegelikult võidab bussiga sõites nii rahaliselt kui ka ajaliselt, viimast eriti just tipptunni ajal.

Uutes Scania Citywide elektribussides on varasemast enam rõhku pandud nii reisijate kui ka juhi mugavusele ja ohutusele. Uuenduskuuri on läbinud kogu buss, alustades sõiduki esiosasse paigutatud sensoriga, mis aitab juhil linnaliikluses ootamatuid pidurdusi ennetada ja seeläbi tagada sujuvama sõidu.

Paljude vanema põlvkonna busside puhul ei ole tegelikult nende esiosa kaitsele väga suurt tähelepanu pööratud ning avarii korral on suur oht saada viga nii bussijuhil kui ka väiksematel sõiduautodel, mis halva õnne korral võivad osaliselt bussi alla kinni jääda.

Nende murekohtade lahendamiseks on Scania paigaldanud uue elektribussi esiossa põrkerauad nii juhi kui ka sõiduautode kaitseks. Lisaks hädapidurdussüsteemile on ka elektrilisel Citywide bussi külgedel nüüd sõiduautodelt juba pikemat aega tuttavad pimenurga andurid, mis aitavad bussijuhil märgata näiteks elektriliste tõukerataste või muude kergliikuritega sõitvaid inimesi.

Mitte päris tavaline liinibuss: Scania elektribussis on rõhku pandud nii ohutusele, mugavusele kui ka disainile.

Bussis peab olema mugav nii reisijal kui ka juhil

Juba bussi välimusest on näha, et nii reisijate kui juhi vaateväli on varasemast palju avaram — tänu suurtele akendele. Suur esiaken ja võimalikult kitsad piilarid tagavad juhile äärmiselt laia vaatevälja, mis koos anduritega vähendab võimalust, et keegi või miski jääb märkamata.

Reisijateruumis jäävad silma kvaliteetsetest materjalidest istekohad ja harjumuspärastest bussidest stiilsem sisustus. Bussi sisekliima eest hoolitseb õhksoojuspump, mis suvel jahutust ja talvel koos radiaatoritega soojust pakub.

Ühistranspordi kasutajate seas läbiviidud uuringutest on selgunud, et kiirendus ei lähe korda mitte ainult autoentusiastidele, vaid ka bussireisijatele. Kuna tegu on elektrilise sõidukiga, siis on ka kiirendus Scania Citywide’il tavapärasest linnaliinibussist erksam.

Samas säilitab elektribuss tänu kahekäigulisele jõuajamile ikkagi bussile omase sujuvuse ega hakka rappuma, kui bussijuht kõvemini pedaalile vajutab.

Võimalikult hea kaalujaotuse nimel on elektribussi akud paigutatud, muide, katusele, mis tähendab, et bussi raskuskese on tasakaalus — tavaliselt on busside esiosad tunduvalt kergemad ja sellest tulenevalt on neid ka raskem juhtida.

Täielikult elektri pealt sõitvad bussid aitaksid Eestis ühistranspordi sektori keskkonna jalajälge vähendada ja muudaksid bussiga sõitmise atraktiivsemaks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.