Sisuturundus

Miks valida elektriauto laadimiseks nutikas tulevikukindel laadija?

AS Alexela juhatuse liige Alan Vaht ja AS Alexela tegevjuht Aivo Adamson.Foto: Raul Mee.

Eesti energiaettevõte Alexela on olnud jätkusuutlike kütuste teerajaja juba 10 aastat, näiteks on selle aja jooksul turule toodud ringmajanduse põhimõttel töötav kliimaneutraalne kütus biometaan, mida toodetakse lehmasõnnikust. 

Nüüd on kodumaine ettevõte võtnud kursi valdkonna suunas, mis on üks põletavamaid teemasid kogu maailmas – elektriautod ja nende laadimine. Nimelt kavatseb Alexela tuua turule uued tulevikukindlad laadijad ja laadimislahendused. Mida need endast üldse kujutavad?

Kortermajas laadimine on murekoht

On tõsi, et elektriautode suhtes ollakse esialgu veel üsna skeptilised. Teadagi käib elektriauto laadimine suuresti kodus, ent kuidas on asjalood kortermajades? Kui lõpuks plaanibki osa majaelanikest, näiteks ligi 30%, soetada endale elektriauto, siis kuidas lahendatakse hoone elektritarbimisega ja -süsteemi ülekoormusega seonduvad probleemid?

Toome näitena ühe viiekorruselise paneelmaja, mille peakaitsme suurus on 160 A. Enamik turul olevatest elektriautodest on koduse vahelduvvoolu laadija korral suutelised laadima võimsusega 11 kW, mis nõuab laadimiseks 16 A. 

“Kolme laadija puhul vastab elektritarbimine juba 48 amprile, mis tähendab, et probleemi laadimisel ei pruugi veel tekkida. Täbaraks muutub olukord siis, kui hoones on kaheksa või üheksa laadijat ning kõik laevad samaaegselt – sel juhul kasutavad ainuüksi laadijad maja tarbimisest juba 130–140 A,” rääkis Alexela elektromobiilsuse valdkonna juht Alan Vaht.

“Arvestame veel sellega, et inimesed kasutavad ka enda kodudes elektroonikat ning koos elektriauto samaaegse laadimisega võib sisse olla lülitatud ka elektripliit või saunakeris, mistõttu on suure tõenäosusega tagajärjeks elektrikatkestus,” selgitas Vaht.

Alexela pakutavad “tulevikukindlad” laadijad aitavad selle murekoha lahendada. Sisuliselt on tegu targa laadimislahendusega, mis on suuteline reaalajas mõõtma kogu korteriühistu üldist elektritarbimist koos laadijate elektritarbimisega ning vastavalt vajadusele vähendama laadijate võimsust. Tark laadimissüsteem suudab teha kindlaks, millal ja kui palju ta sõidukile parasjagu särtsu anda saab – selle tulemusena on välistatud ka elektrikatkestused.

Lisaks on võimalik säästa elektrikulult. Nimelt võimaldavad targad laadijad klientidel tellida ka täiendava väärtusteenusena elektrihinnast sõltuvat laadimist, mis tähendab, et süsteem oskab ise panna paika aja, millal on elektri hind kõige madalam, et auto laadimine oleks võimalikult soodne. 

Milles aga väljendub “tulevikukindlus”?

Teine oluline märksõna on tulevikukindlus. Alexela elektromobiilsuse valdkonna juhi sõnul on nende pakutavad laadijad ka V2G (Vehicle to Grid) võimekusega. 

V2G on süsteem, mis võimaldab elektriauto akust laadida elektrit tagasi võrku, mida majapidamine saab tarbida. Öötundidel, kui elekter on odavam, laeb aga elektri autosse tagasi. 

“Küll aga ei ole V2G-laadimisega seotud standard veel vastu võetud, mistõttu turul ei ole ka V2G-elektriautosid, mis suudaksid koduse vahelduvvoolulaadija kaudu elektrit tagasi võrku laadida. Õigem oleks ehk öelda, et mõne autotootja korral piisab selle režiimi sisselülitamisest, kuid esmalt on vaja ikkagi standardit, mis sätestab vajaliku andmevahetuse auto ja laadija vahel.”

 Energiaettevõte pakub nii korteriühistutele, koduomanikele kui ka äriettevõtetele võtmed kätte lahendust ehk Alexela tuleb ja paigaldab laadijad, misjärel on need kohe kasutamiseks valmis. Vaata ja uuri lähemalt www.alexela.ee, sest elektriautod tulevad meile üha lähemale.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.