Siiani välja toodud kulud on jämedalt 12 000 eurot viie aasta kohta ja see on üsna miinimum, kui arvutada ja mõelda ennast petmata. See on 0,24 eurot iga sõidetud kilomeetri kohta. Aga miskipärast loetakse ettevõtetes auto omakuluks ca 0,3 EUR/km. Eks ikka selleks, et ennast mitte petta. Minu viimase kaubiku puhas sõidu omakulu oli 0,33 EUR/km; Mercedes-Benz Sprinteri (mis hullult lagunes) hinnaks tuli lausa 0,39 EUR/KM. Touareg on seni maksnud umbes 0,29 eur/km ilma hinnalangust arvestamata.
Ma olen ise olnud nõuandjaks inimestele, kes vaatavad sellist 6000 eurot hinnaklassis autot, sest see on kogu nende eelarve. Ja siis sinisilmselt loodetakse, et tehas lubab ju kütusekuluks ainult 6,5 sajale ning et see ongi ainus kulu. Ja siis käiakse kuu lõpus tööl bussiga, sest tegelik kütusekulu oligi hoopis 10 liitri kanti. Mida ma tahan öelda on see, et see ei ole ainus kulu. Kulusid koguneb ja koguneb.
Selle Passati näitel on kulu autole ca 2500 eurot aastas, kui sõita 10000 km aastas. Minu kulu oli umbes 4500 eurot aastas ilma auto hinnalangust arvestamata. Hinnalangus oli aga 12 000 eurot 10 aasta peale ehk siis veel natuke üle 1000 euro aastas. Aga kuna eestlane on üks optimist ja kooner, siis arvestagem sellega, et 2500 eurot aastas maksab sellise keskmise auto pidamine igal juhul. Jah, ma tean, et esimesel aastal võibolla kulutad sootuks vähe, teine aasta läheb ka õnneks, aga siis teed kolmandal aastal korraga 4000 euro eest remonti. Näiteks.
Mida sellise raha eest saab?
Ja nüüd siis selle juurde, et mida selle 2500 euro eest saab. Kui sul on kolme suvekuu jooksul jube palju sõita ja vaja oma killavoori koguaeg Pärnu randa vedada ja tagasi ja suvilasse ja maale ja sõprade juurde, siis saad sa rentida hinnaga umbes 25 eurot päevas päris normaalse auto. Ütleme, et 20 päeva suvel vajad autot ja maksad selle rendi eest ca 500 eurot. Aga ilmselt sa ju nii palju ei vaja.
Ja igapäevane linnasisene liikumine? See on kõik see raskem, sest inimene on harjumuste ori. Selmet proovida ühistransporti (rongid, muide, on väga mõnnad), jala või rattaga liikuda, istutakse autosse. Mis kõigi nende lühikeste linnasõitude all meeletult kannatab ja enneaegset surma sureb.
Isegi kui arvutada, et iga päev sõidad näiteks Õismäelt Taxify abiga kesklinna, hinnaga ca 3-4 eur ots, siis sinu 220 tööpäeva maksavad kokku umbes 900 eurot. Oled laisk ja töölt koju ka Taxify’ga ja oled kulutanud 1800 eurot, mis koos suvise autorendiga annabki kokku umbes sellesama 2500 eurot, mida selle Passati pidamine sulle väga optimistliku stsenaariumi korral maksma läheb.