Autoeksperdi blogi

Chip-tuning: mis asi see täpsemalt on ja kas on ikka sõidukile ohutu?

Foto: Shutterstock.

Tihtipeale ei rahuldu autofanaatikud tehasest tulnud sõiduki kilovattide ja njuutonmeetri numbritega, mistõttu hakatakse enda masina võimsust omal käel suurendama. Selleks on päris mitu võimalust, aga üheks kõige levinumaks on siiski chip-tuning.

Chiptuning tähendab sisuliselt mootori juhtaju modifitseerimist, mille käigus muudetakse mootori juhtimise parameetreid, saavutades sellega suurema võimsuse ja väiksema kütusekulu. Ehk tegu pole mingisuguse kiibi lisamisega, vaid mootoriaju tarkvara töö optimeerimisega. 

Kas chip-tuning on mootorile kahjulik?

Chip-tuning’ut on võimalik teha põhimõtteliselt igale sõidukile, mille mootoritööd juhib elektroonika. Siiski on see rohkem levinud just turbomootoritega varustatud sõidukite seas, kuna nende puhul on lõpptulemus tunduvalt märgatavam. 

Ent küsimus, mille üle on pikalt spekuleeritud – kas selline “tuuning” on autole ka ohutu? Vastus on lihtne: on küll, kui seda õiges kohas lasta teha. See tähendab, et alati tuleks valida usaldusväärne ja kogemustega remonditöökoda, kes annab ka tehtud tööle garantii. 

Vältima peaks kindlasti igasugu tundmatuid “teen kiiresti ja odavalt” tegelasi, kuna iial ei tea, mida tegelikult sinu sõidukiga tehakse. Tulemuseks võib küll olla võimsuse kasv, kuid ebakorrektselt teostatud chip võib mootori eluea täielikult lõpetada. 

Üldjuhul kaasneb õigesti tehtud mootoritöö optimeerimisega 20-30% jõukasv (mõnel juhul isegi rohkem) ning 10-20% kütusekulu vähenemine. Seda muidugi siis, kui auto on varustatud turboga. Seetõttu ongi chip-tuning enamlevinud just diiselmootoriga sõidukite seas. 

Sisuliselt muudetakse sinu sõiduki mootoritööd nii, et väändemoment oleks kättesaadavam tunduvalt madalamatel pööretel kui tavalises olukorras. See omakorda tähendab, et mootor peab tegema vähem tööd kindla kiiruse saavutamiseks ja tulemuseks ongi väiksem kütusekulu. 

Ilma turbota ehk rahvakeeli ka “vabalthingava” mootori puhul nii suuri numbreid kindlasti loota ei tasu. Keskmine jõulisa vabalthingava mootori juures on kuni kaheksa protsenti. 

Enda sõidukile saab mugavalt chip-tuuningu teostada Autoeksperdis, kellel on sel alal juba aastatepikkune kogemustepagas ja kes annab ka tehtud tööle garantii. Küsi rohkem lisainfot siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.