Mida ei tohi autoroolis teha?

Ka söömine on tegevus, mida võiks autoroolis vältida.Foto: Shutterstock

Auto on suurepärane transpordivahend, millega jõuda punktist A punkti B. Aga seda juhul, kui hoiad oma fookuse sõiduki juhtimisel. Sageli kipuvad inimesed aga tegelema kõrvaliste asjadega ning siis on õnnetus kiire juhtuma. Mida ei tohi kindlasti autorooli teha?

Telefon on kurja juur

Mitte kellelegi ei tule üllatusena, et autoroolis ei tohi kasutada telefoni. Ometi eiravad inimesed seda keeldu. Ka If Kindlustuse enda läbiviidud uuringud näitavad, et koguni 75% kõikidest juhtidest kasutavad sõidu ajal mobiiltelefoni. 

“Kuigi uuemates autodes on olemas helistamiseks mõeldud vabakäesüsteemi, siis kasutavad autojuhid kõnele vastamiseks ikkagi telefoni ning tõstavad selle kõrva äärde,” nendib If Kindlustuse sõidukikindlustuse riskijuht Reet Veilberg. Koguni veerand kõikidest nendest, kes helistavad autorooli olles, kasutavad selleks endiselt telefoni. Kuigi on teada, et iga veedetud hetk, mil sa ei jälgi teed, suureneb risk õnnetuseks. Kunagi ei tea, kes võib teele hüpata või millal eesolev auto äkkpidurduse teeb. Hea mõte on telefon sõiduajaks käetoe sees olevasse laekasse või kuskil eemale panna, et ei tekiks kiusatust seda vahepeal vaadata.

Roolis olles ei ole mõistlik süüa

Kui telefoni kasutamine ei ole mitte ainus pahalane, kes tähelepanu röövib. Veilbergi sõnul tegeletakse autoroolis ka söömise ja vahel ka meikimisega. “Kõik see võtab tähelepanu, eriti näiteks, kui söömise ajal toit sülle kukub ning soovitakse selles kiiresti vabaneda, et riietele või istmele plekki ei jääks,” märgib Veilberg. Soovitav on söögipausiks võtta aeg. Kui oled niikuinii näiteks mõnda tanklasse läinud kõhutäidet otsima, siis võta see 5–10 minutit ning söö see eine enne uuesti teele asumist ära. 

Ka autos peituvad süsteemid võivad võtta liiga palju tähelepanu

Omad ohud peituvad ka autos endas. Sõidukite multimeediasüsteemid ehk ekraanid peidavad endas üha rohkem informatsiooni. Ja kui hakkad midagi menüüdest otsima, siis võib juhtuda, et tähelepanu sõidult kaob ning veedad juba sekundi või kaks liiga kaua ekraanis. Veilberg soovitab seda vältida. Mõistlik on vajalikud seadistused enne sõidu alustamist ära teha. Või kui on vaja sõidu ajal midagi muuta, siis kui sõidad kellegagi koos, siis ehk on kõrvalistuja nõus menüüs ringi rändama ja õiget kohta otsima. Juhi ülesanne on keskenduda sõitmisele!

Süüdi pole ainult noored juhid

If Kindlustuse läbiviidud uuringud on näidanud, et süüdistada ei tasu ainult nooremat generatsiooni. Pigem muutuvad autoroolis mugavaks need, juhid, kellel on juba mõningane sõidukogemus all. Kõige aktiivsemalt kasutavad roolis telefoni 25–44 aasta vanused inimesed (74% juhtidest), neile järgnevad juhid vanuses 45–54 (67%). Teistest vähem kasutavad roolis telefoni 18–24aastased (62%) ja 55–64aastased (59%).

Kindlasti tasub ka sõidu ajal vältida väga kirglikke vestlusteemasid kaassõitjatega, mis võivad autojuhi tähelepanu röövida. Rasked liiklusõnnetused jäävadki juhtuma, kui inimesed ei hakka endale aru andma, kui ohtlikud on igasugused kõrvalised tegevused autoroolis.

Samas võivad juhtuda õnnetused ka siis, kui ise oled hoolas. Et kaitsta enda sõidukit võimalikult hästi, vaata kui palju maksab su auto kaskokindlustus.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.