Transpordieksperdid lahendasid keerulist küsimust: kuidas meelitada ettevõtetesse rohkem autojuhte?

Scania 460 S oli ületamatu “Aasta innovatsiooni”, “Aasta ergonoomika” ja “Aasta mugavuse” kategooriates.Foto: "DKV LIVE Aasta Veoauto 2023" korraldajad

Kui inimestelt küsida nende töökoha kohta, siis paljud ilmselt vastaksid, et see võiks olla mugavam või produktiivsem. Ja enamik tööandjaid tunnistaks, et heade töötajate meelitamiseks ei piisa tänapäeval ainult helde palga pakkumisest, vaid on vaja ka kvaliteetset ja mugavat töökeskkonda. Sellest räägiti ka hiljutistel “DKV LIVE Aasta Veoauto 2023” valimistel.

Parimad hinnangud ergonoomika ja mugavuse eest

Aasta veoki valimistel oli Scania 460 S trumbiks just mugavus, ergonoomika ja turvavarustus. Rootslaste veok oli ületamatu “Aasta innovatsiooni”, “Aasta ergonoomika” ja “Aasta mugavuse” kategooriates. Samades kategooriates võistlesid ka sellised mudelid nagu Volvo FH ja FH Electric, MAN TGX, Ford F-MAX, Mercedes-Benz eActros ja Scania 25P.

Võistlejaid hindas üksteist kogenud transpordiajakirjanikku ja valdkonna spetsialisti, kes igapäevaselt transpordiprobleemidega tegelevad. Keegi neist ei kartnud nominente kritiseerida ega jätnud võitjatele komplimente tegemata. Rääkides sellest, mis autojuhile kõige rohkem meeldib, ühtisid enamiku žüriiliikmete arvamused.

Žürii liige Ivetra ir Ko direktor Borisas Ignatjevase sõnul on loomulik, et tootjad mõtlevad autojuhile ja tema vajadustele. Mugavus ja ergonoomika hõlmavad nii sise- kui välisviimistluses kasutatud materjale, kõike tuleb pidevalt täiustada. Loomulikult arvestatakse hinna, mugavuse ja taskukohasuse tasakaalu.

“Keskmise suurusega ettevõtted, kes soovivad tagada oma autojuhtidele häid töötingimusi, valivad sageli oma autoparkide baassõidukiks Scania,” märkis Ignatjevas. Ta tõi välja, et pidev paremaks saamise võimaluste otsimine aitab Rootsi tootjal mitte loorberitele puhkama jääda.

“Ergonoomika ja mugavuse osas on Scania alati lemmik ja see kehtib kõigi nende rahvusvaheliste transpordimudelite kohta. Hea, et nad suudavad taset hoida aastast aastasse,” sõnas ta.

Mis on autojuhi jaoks oluline?

Eksperdid on ühel meelel, et lisaks kergesti ligipääsetavatele juhtseadmetele või kvaliteetsetele, kauakestvatele materjalidele on palju teel viibivatele autojuhtidele sama olulised ka uuenduslikud sõiduabi- ja turvasüsteemid. Need tehnoloogiad mitte ainult ei vähenda stressi ega jälgi juhi reaktsioone, vaid aitavad ka õnnetusi ära hoida.

Žürii liige, ajakirjanik Valdas Juozas Vilūnas märkis, et eksperdid pidasid Scania S-seeria mudelit eriti kaasaegseks, uuenduslikuks ja äärmiselt tasakaalustatuks. Need aspektid võimaldasid tal võita kategooriates, mis on olulised just rooli taga istuvale inimesele.

Valdas Juozas VilūnasFoto: Vytautas Pilkauskas

Vilūnas tõi välja, et veok on mugav ja turvaline nii sõitmiseks kui puhkamiseks. See on kulutõhus, mis tähendab, et võimaldab vedajatel rohkem raha teenida. Elektroonilised juhiabid aitavad vältida inimlikke vigu ja vähendada roolikeerajate stressi. Veok jälgib igal hetkel pimenurki, analüüsib liiklusolukorda ning hoiatab juhti võimalike ohtude eest valgus- ja helimärguannetega. Veok tuvastab lisaks teistele sõidukitele ka jalakäijaid ja jalgrattureid.

Rootsi veokitootja mitmesuguste anduritega varustatud juhiabisüsteemid ei jälgi mitte ainult ümbritsevat liiklusolukorda, vaid aitavad autol sõiduraja keskel püsida, ohutult rida vahetada ning liiga ohtliku manöövri korral isegi sõiduki tagasi oma sõidurajale suunata.

Lisaks oli spetsialistide poolt hinnatud mudel varustatud ka turvapatjade komplektiga. Õnnetuse korral hetke pealt gaasiga täituvad turvapadjad mitte ainult ei hoia ära vigastusi, vaid kaitsevad kabiini igakülgselt ka purunevate klaasikildude eest.

Alates 2024. aasta juulist peavad kõik Euroopa Liidus registreeritud sõidukid vastama ELi uuele liiklusohutuse direktiivile – üldisele ohutuse määrusele (GSR). Rootsi ettevõte märgib, et kõik tema müüdavad uued sõidukid vastavad kõikidele nõuetele ning suurem osa nõutavatest turvaabitehnoloogiatest on Scania mudelitesse juba mõnda aega tagasi paigaldatud.

Hinnatud on ka autojuhi puhkeala

Zürii liige Vilūnas tõi välja, et lisaks autojuhi töömugavusele on väga oluline ka puhkekoht. Tootja ise märgib, et Scania 460 S varustus on üks rikkalikumaid, seega on arvestatud mõlema vajadusega.

Konkursil osalenud veok Scania 460 S.Foto: “DKV LIVE Aasta Veoauto 2023” korraldaja

Näiteks veoauto istmetel võib lisaks istmesoojendusele olla ka istmejahutus. Samuti saab istmeid kiiresti ja lihtsalt õige nurga alla seada, et tekitada juhile kiiresti mugav puhkeala.

“Ergonoomika ja mugavus on tähtsad kogu kabiinis. Meie hinnatud Scania 460 S-sse paigaldatud voodi on koguni meeter lai, kabiin on varustatud mahuka garderoobikapiga, seal on isegi mitu külmikut, mikrolaineahi ja kohvimasin ning ülimalt vaikne jahutussüsteem,” märkis žüriisse kuulunud Valdas Juozas Vilūnas.

Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.