Käivitusabi või akulaadija? Vastust teab NOCO!

Palju aastaid on autojuhid seisnud dilemma ees, kumba kasutada – laadijat või käivitusabi? Inter Cars meeskond uuris oma koostööpartnerilt NOCO-lt vastuseid.

NOCO on USA tootja, mis pakub automaatseid tooteid kombinatsioonis tippkvaliteedi, funktsionaalsuse ja suurepärase disainiga.

Millistel juhtudel on akulaadija parem?

Tavakasutajate jaoks on akulaadija (NOCO Genius line) täiuslik lahendus, kui inimene elab eramajas või omab autole piiramatut ligipääsu, et oleks võimalik sõiduki akut regulaarselt laadida. See lihtne tegevus (piisab, kui akut laadida kord kvartalis) säästab teid ootamatutest käivitusprobleemidest ning pikendab aku tööiga.

Moodsates autodes on akud enamasti alalaetud. Väga suur elektrivajadus sõidu ajal ning intensiivne start-stop-süsteem tähendavad akule väga suurt koormust. Kui kiirteesõidul peaks generaator suutma elektrivaru taastada, siis linnatsüklis ei pruugi see sugugi nii olla. Ennatlik öine laadimine taastab aku energiavaru ja lubab sel taas maksimaalse mahtuvuse saavutada.

NOCO laadijad töötavad automaatselt ja nutikalt. Need reguleerivad laadimisprotsessi lähtuvalt aku seisukorrast ning suudavad ka väga tühja aku „elule“ turgutada. Nutikas automaatika välistab aku ülelaadimise. Seega pole kasutajal vaja muud teha, kui lasta „maagilisel“ seadmel oma tööd teha. Mõistagi on laadijad täiuslikud abilised ka autopoodidele või muudele ettevõtetele, kus (osasid) autosid kasutatakse või pargitakse ebaregulaarselt. Laadija hoolitseb pargitud sõiduki aku eest ja pardaelektroonika või vargusvastased seadmed saavad samuti oma tööd teha.

Teatud NOCO laadijamudelid oskavad akusid analüüsida, näidates, kui sellega on mingi probleem. Näiteks antakse enne laadimist autoomanikule teada, et konkreetset akut tuleks sagedamini laadida või on aku tööiga peagi siiski lõpule jõudmas.

11 mõjurit, mis tühjendavad akut

1. Voolu tarbivad vargusvastased seadmed: õigupoolest vajavad kõik vargusvastased seadmed mingil kujul elektrit. Mõnel neist on iseenda aku, teised kasutavad auto käivitusakut.

2. Start/stop süsteem: enamikul uutest autodest on start/stop-süsteem, mis seiskab ja käivitab auto mootorit vastavalt sagedastele peatustele tihedas linnaliikluses (foori taga, ummikutes jne). Teoreetiliselt lähenedes säästab selline lahendus kütust, mille kaudu tekib ka vähem heitgaase. Reaalsuses sõltub see kõik aga auto enda tehnilisest tasemest ja sõiduoludest.

3. Hübriidajam: hübriidautode sisepõlemismootor lülitub tööle ja seisma linnaliikluses peaaegu koguaeg. Hübriidsüsteemi lisaakud teevad selle võimalikuks, kuid probleemiks jääb tavalise käivitusaku tühjenemine sagedaste laadimispauside tõttu.

4. Mootori elektritarbijad: moodsad mootorid vajavad töötamiseks palju elektrit. Kõigi muude tarbijate seas vajavad elektrit ka kontroller, sissepritsesüsteem, kütusesüsteem. Üha enam töötavad ka roolivõimendi ja isegi veepump elektriliselt. Kokkuvõttes tähendab see seda, et generaator ei suuda vahel laadimisvajadusega sammu pidada ning puudujääv energia ammutataksegi akust.

5. Muusika: igas autos on vähemasti neli kõlarit, kuid kallimates autodes võib olla kogunisti 20 kõlarit – ning töötamiseks vajavad need ka helivõimendeid. Mõnikord unustame selliste süsteemide boonuseid nautides, kui palju energiat need kulutavad, koormates seejuures sageli ka akut.

6. Lisavarustus, sh konverter: autosid kasutatakse tänapäeval sageli kontorina või ka laste meelelahutuskeskusena. Seeläbi ühendatakse autosse kõiksugu lisatarbijaid nagu nutitelefonid või tahvelarvutid. Mõnikord leiab pardalt ka konverteri. Kui elektrit vajab autos juba iga reisija, sh mitu last, siis saab autoaku isegi sõidu ajal suure koormuse.

7. Köed-vabad süsteem: üldiselt ei tähenda see aku jaoks mingit riski. Küll aga siis, kui juht on auto ja selle mootori seisma jätnud ning osaleb parklas telefonikoosolekul. Ametiautos tuleb selliseid asju vägagi sageli ette ning kõned ülemuse või teiste kolleegidega võivad kesta tunde.

8. Pikad pausid käivituste vahel: kui juht kasutab autot aeg-ajalt, jättes selle näiteks lennujaama parklasse pikemaks ajaks seisma, siis tekib reaalne oht, et ühel päeval auto lihtsalt ei käivitu.

9. Laadimisrike: ilmselge, kuid alahinnatud. Laadimissüsteemis võib esineda mitmesuguseid lihtsaid rikkeid, olgu tegu lahtiste akuklemmidega, pragunenud kaablitega, generaatori või pingeregulaatori riketega.

10. Seisusoojendus: seisusoojendus on suure energiavajadusega mugavuslisa. Talvel saab selle sedasi programmeerida, et soojendus hakkab tööle natuke (või ka kauem) aega enne väljasõitu. Mõnedel autodel saab suvisel ajal vastupidisel eesmärgil panna tööle ka konditsioneeri. Isegi kui viimasel juhul tarbitakse elektrit ka päikesepaneelilt, esineb aku tühjenemisele siiski märkimisväärne oht.

11. Ilm: Enamik juhte teab, et akudele ei meeldi pakane. Tegelikult mõjub autoakule väga koormavalt ka palav aeg.

Millal on käivitusabi parem?

Käivitusabi (NOCO GB, GBX line) on ideaalne abivahend, kui autoomanik elab kortermajas ning tal pole mugavat võimalust akut laadida või kasutab vahel hoopis tööautot. Käivitusabi võimaldab ootamatu käivitusprobleemi kiirelt lahendada, ilma et hommikul tööle hiljaks jääks või et tuleks kelleltki teiselt abi otsida. Käivitusabi (nagu ka akulaadija) on ideaalne ka autopoodidele, sest tühjenenud akud on paraku sagedane probleem – eriti, kui ettevõttel pole kõigi autode jaoks laadijaid.

Siiski tasub endale aru anda, et käivitusabi võib teid küll hädast välja aidata, kuid see ei lae akut ega turguta seda. Tegu on hetkelise abivahendiga. Pärast selle kasutamist tuleks käivitusprobleemi põhjalikumalt uurida, testida laadimist ning vajadusel laadida aku täis või vahetada uue vastu. Osaliselt või täielikult tühjenenud aku võib mootori käivitusabi toel küll käivitada, kuid lühikese töölesõiduga ei saa aku järgmiseks käivituseks veel piisavalt laetud – rääkimata täis laadimisest. Kui teekond on liiga lühike, siis kokkuvõttes läheks ikkagi vaja akulaadijat või … uut akut.

Midagi ei juhtu, kui ühendate käivitusjuhtmed akule valesti. Sellise eksimuse puhul käiviti ei tööta ning kahjustust akule ega auto elektroonikale pole karta. Vahetage käivitusjuhtmed omavahel ja saate mootori käivitada. NOCO käiviti lülitub välja ka siis, kui käivitamist üritatakse väga pika aja vältel ning tekib risk autole või käivitusabile endale.

Autoomanik saab autole sobiva käivitusabi väga lihtsalt välja valida. Tehniliste parameetrite asemel kasutab NOCO lihtsat markeeringute süsteemi – pakendil on ära toodud mootori maksimaalne töömaht, millele vastav käivitusabi sobib. Juht peab teadma vaid seda, millise pingega auto töötab (kas 12 või 24 V). Õigupoolest saab isegi pisim NOCO mudel hakkama enamiku levinud sõiduautodega, suutes käivitada kuni 6,5-liitriseid bensiinimootoreid ja kuni 4-liitriseid diiselmootoreid. Suuremate, märksa kallimate käivitusabide vastavad töömahud on juba 7,0/4,5; 8,5/6,5 ja 10,0/8,0. Nendest numbritest võib aimata, et NOCO käivitusabid pole üksnes sõiduautodele sobilikud, vaid aitavad hädast ka kaubikud, veoautod ja põllumajandusmasinad. Huvitava faktina olgu lisatud, et tippkäivitil NOCO GB500+ on suurim käivitusvool 6250 A. See võimaldab käivitada kuni 16-silindrilisi bensiinimootoreid ja diiselmootoreid töömahuni 45 liitrit (tööstuslikud jm erimootorid).

Väga tühja aku puhul ei suuda käivitusabid mootorit käivitada, sest elektroonika „näeb“ süsteemis vastavat anomaaliat ning blokeerib käiviti. NOCO käivitil on selleks tühistusrežiim (“override”), mis laseb mootorit käivitada ka väga tühja aku puhul (isegi alla 2V). “Override” on siiski lisavõimalus ja mitte standardrežiim, mida tuleks kasutada teadlikult. Sel puhul minnakse mööda mootori teatud elektroonilistest kaitse seadmetest, proovides mootorit käivitada aku seisukorrast täiesti sõltumatult.

NOCO laadijate eelised

• Aku regulaarne laadimine (nt kord kvartalis) pikendab märkimisväärselt aku tööiga. NOCO soovitab sama ka uue auto puhul.

• Kui aku on siiski tühjenenud (nt pärast tulutuid käivituskatseid), taastab NOCO laadija aku mahtuvuse varasema efektiivsustasemeni.

• NOCO laadijad suudavad „elule“ turgutada ka näiliselt läbi läinud akud. Uudne laadimistarkvara võimaldab tühja aku aktiveerida ja päästa selle taaskasutusest.

NOCO käivitusabide eelised

• Võimaldavad tühja aku korral hädakäivitust.

• Hoolimata väiksest gabariidist saavad käivitid hakkama väga suurte mootoritega (isegi 10-liitristega), võimaldades ka korduvaid käivituskatseid.

• Kõiki mudeleid saab kasutada ka akupangana.

NOCO laadijad ja käivitusabid on kõigile!

Nii NOCO laadijad kui ka käivitusabid on täiesti ohutud auto elektrisüsteemile ja tehaseakule. Kasutamiseks tuleb vaid laadija või käiviti juhtmed akuklemmidele kinnitada ja seade sisse lülitada. Tootja nägi ette isegi võimaliku kaablite valesti ühendamise, mil seade lihtsalt ei tööta.

Nii aku laadimisprotsessi kui ka käivitusabi juhib tarkvara. Võimalike tõrgete võimalus on vähendatud miinimumini. Seetõttu ongi NOCO täiuslik abiline igale autojuhile, sõltumata tema tehniliste teadmiste hulgast.

Kõik NOCO käivitusabid ja laadijad leiad alati mugavalt veebipoest Intercars24.ee.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.