Kuus eksaminandi kümnest kukub Tallinnas sõidueksamil läbi. Testime esimesena uut virtuaalset abimeest, mis võiks olukorda parandada!

Virtuaalse eksami ajal peab oskama ka õigele rajale välja sõita, just täpselt nagu päris sõidueksamilgi.Foto: Liikluslab

Kas sa mäletad oma sõidueksamit? Sageli mäletame oma sõidueksamit väga selgelt, isegi siis kui see sai tehtud juba 10–20 aastat tagasi. 

Võib-olla on närvipinge tekitajaks teadmine, et sõidueksami läbib vaid 40% sooritajatest. Transpordiameti 2023. aasta senine statistika näitab, et Tallinnas põrub kuus eksamitegijat kümnest. Põhjuseid on mitmeid, kuid sageli on selleks algaja juhi ebapiisav ettevalmistus ja kasin oskus lugeda liiklust. 

Siin tulebki mängu Liikluslab oma uue innovatiivse lahendusega. Liikluslab on populaarseim ja innovaatilisim veebiplatvorm, kus saab läbida liiklusteooria e-õppena, lahendada liiklusteste ja valmistuda transpordiameti eksamiteks.

Nimelt on juba 30 aastat liiklusõppe materjale tootnud Liikluslab astunud uue sammu trööstituna näiva olukorra parandamiseks. Nüüd pakub ettevõte algajatele juhtidele võimalust enne sõidueksamit panna oma oskused proovile reaalsetel Tallinna eksamimarsruutidel.

Ka virtuaalne eksam võtab jala värisema

Enne virtuaalsele sõidueksamile minekut tuleb muidugi põhilised liiklusreeglid endale selgeks teha. Teoreetiline osa kestab keskeltläbi poolteist tundi, mille jooksul korratakse üle kõik nüansid, mida tuleb eksamit sooritades meeles pidada ja tähele panna.

Eksami algus tõstis kohe pulssi, tuletades meelde enam kui kümme aastat tagasi tehtud eksami. Kas ma üldse oskan sõita, küsisin endalt.

Virutaalse eksami alguses saab kohe selgeks, et sõit on nagu päris linnaliikluses – ekraanile ilmub pilt Tallinna linnatänavalt. Transpordiameti maja eest Mustamäel tuleb minna linna peale näitama, kas olen iseseisvaks juhtimiseks valmis. Õnneks ei pea telefoniekraanil päris manöövreid tegema, kuna sõidu mõte on õpetada jälgima märke ja tunnetada olukordi, mis võivad ette tulla. Vanadele kogenud autojuhtidele on see kõik tuttav, ent algajal protsessib aju kogu aeg kõike: kas on sobiv käik, mis märgid on, mis on kiiruspiirang jne. Virtuaalse eksami abil saab märkidega igatahes paremini tuttavaks.

Liikluslabil on aja jooksul olnud rohkem kui sada tuhat kasutajat.Foto: Liikluslab

Küsimused näitavad juhi tähelepanelikkust

Eksami käigus esitab virtuaalne abimees sulle pidevalt küsimusi, millele tuleb jooksvalt vastata. Olen saanud vaevalt sõitu alustada ja transpordiameti juurest välja keerata, kui juba küsitakse, mis kiirusega võib siin tänaval sõita. Õnneks märkasin ning vastasin õigesti, et 30 km/h. Mõned kohad, kus videopildis midagi märkimisväärset ei toimu, on pandud kiirenduse peale. 

Selge ja konkreetne virtuaalne eksamineerija annab juhiseid täpselt nii nagu päris eksamineerija päris liikluseksamil. Tekibki natuke tunne, nagu oleks päriselt eksamil. Ainult et istun tavalise laua taga, mitte autoroolis. Minu ülesandeks ongi pooletunnise eksami käigus vastata erinevatele küsimustele, mis antud liiklussituatsiooni puudutab.

Algaja juhi jaoks on oluline õppida jälgima liiklust ja ennetada võimalikke ohukohti.Foto: Liikluslab

Sõit jätkub rahulikult Mustamäe tänavatel, mida mööda olen ka päriselus palju sõitnud ning probleeme siin ei teki. Ent siis viib tee mind Nõmmele, kus ootab ees palju põnevat: ühesuunalised kitsad tänavad ning parema käe reegel. Ühes kohas kaotangi valvsuse ega oska kohe vastata, kas tegemist on ühe- või kahesuunalise teega. No pole hullu, harjutamine teeb meistriks. 

Eksamisse on sisse pandud ka üle maailma aina enam populaarsust koguv ohutunnetuse test (Hazard perception test), mis näitab, kuidas juht hindab olukorra arengut liikluses ja kui hästi suudab ohule reageerida. Tuleb tunnistada, et siin põrusin –  ma ei pannud tähele, kui üle ülekäiguraja lendas elektritõukerattal inimene. Kuid ka sellisteks ootamatusteks peab liikluses valmis olema. Päris eksamil lõpeb sõit siin ja eksam on läbi kukutud.

Muidugi on ka virtuaaleksamis õppetunnid parkimise kohta, kus tuleb vastata küsimustele, kuidas korrigeerida auto asendit parkimiskohal. Põhjus on lihtne. Eksamil tuleb näidata enda parkimisoskusi ja kui need on kesised, siis võib parkimine osutuda eksaminandile komistuskiviks, mistõttu eksamil põrutakse.

Kui eksam läbi, siis näidatakse ette vead, mis sa tegid, ja selgitatakse need lahti. Lisaks saab tekkinud olukorrad rahulikult uuesti üle vaadata.

Virtuaalselt eksamil tuleb muuhulgas osata korrigeerida auto asendit parkimiskohal.Foto: Liikluslab

Marsruudid on samasugused nagu päris eksamil

Liikluslabi virtuaalsel eksamil on 16 erinevat marsruuti ja need kõik põhinevad transpordiameti eksami marsruutidel. Sõidud on jagatud kolme gruppi: kergem, keskmine ja raske. Raskusastmest olenevalt erinevad küsimused, mis panevad juhi tähelepanelikkuse proovile.

Virtuaalsed eksamid ja kõik Liikluslabi õppematerjalid tervikuna põhinevad sõidueksamite tulemuste analüüsil. Meeskond on uurinud, kus esineb rohkem probleeme ja millised on õpilaste nõrgad kohad – selle tulemusena ongi virtuaalsed eksamid üles ehitatud, lisatud on ohutunnetuse test, küsimused sõiduteel õigesti paiknemise ja parkimise kohta ja muud harjutused.

Virtuaalse eksami peamine eesmärk on harjutada juhti reaalse olukorraga. Kuna tänavapilt peegeldab päriselu, siis annab see algajale juhile vajaliku kogemuse, millised on märgid, mida tuleb tähele panna, ja millised on ohuolukorrad, kus hajameelsust endale lubada ei tohi. 

Pärast eksamit on võimalus oma vead uuesti üle vaadata.Foto: Liikluslab

Kõik see süstib algajasse juhti enesekindlust ning rahustab närve, et sooritada päris eksam pingevabamalt. Lisaks saab algaja juht virtuaalse eksami kaudu hinnata oma valmisolekut päris eksamiks. 

Transpordiameti sõnul põhjustavad pikki eksamijärjekordi inimesed, kes käivad lihtsalt proovimas, teadmata, kas nad on selleks tegelikult valmis. Virtuaalne eksam on hea võimalus seda kodus teha ja minna päris eksamile siis, kui oled selleks päriselt valmis. 

Liikluslabi virtuaalne eksam on tõepoolest abiks algajale juhile, kellel on keeruline uues kohas sõites kõike korraga märgata. Kuna sõidud toimuvad eksamimarsruutidel, siis on see hea võimalus teha enne eksamile minekut kodutööd, tutvuda liiklusmärkidega ja esineda võivate olukordadega. Tunnevad ju kogenud juhidki ennast kindlalt kohtades, kus nad igapäevaselt sõidavad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.