Mis teeb ühest Volvost niivõrd turvalise sõiduvahendi?

XC40 pälvis Euro NCAPi avariitestides viie tärni tulemuse.Fotod: Volvo.

Kui sult küsitaks, milline automark on teistest ohutum, siis mida sa vastaksid? Õigemini, millise auto pilt sulle kõige esimesena silme ette tuleks? Suure tõenäosusega on see mõni Volvo mudel, sest on see rootslaste bränd on ju tuntud eelkõige ohutuse ja skandinaavialiku disaini poolest. Muide, kas teadsid, et Volvo tähendab ladina keeles “ma veeren”?

Mitte lihtsalt turundustrikk, vaid põhimõte

Esimene Volvo veeres tehasest välja 14. aprillil aastal 1927 ja kandis nime Jakob (mudelinimi ÖV4). Alates sellest ajast on Volvo olnud autotööstuses ohutuse vallas teerajaja ja tihti ka uute lahenduste ja innovaatiliste lähenemiste eestvedaja. Skeptikute jaoks on lihtne öelda, et tegu on lihtsalt efektiivse ja aastakümneid kestnud turunduskampaaniaga, kuid faktid räägivad teist lugu.

Turvavöö on üks kõige olulisemaid ja enim elusid päästnud turvalahendusi, milleta me tänapäeval autosõitu ettegi ei kujutaks. 1959. aastal tutvustas Volvo maailmale kolme punkti turvavööd, tehes selle enda sõidukites standardiks. Selle asemel, et lahendust patenteerida ja müüa, tehti see kõikidele autotootjatele kättesaadavaks. Tänaseks on turvavöö päästnud isegi kõige tagasihoidlikumate hinnangute kohaselt ülemaailmselt kõvasti üle miljoni inimelu.

Volvo on olnud turvavööde arendamises alati eesrinnas ning praegused istmed ja turvavööd kaitsevad reisijat ka tagasilöögi eest kaela piirkonnas, juhul kui auto näiteks äkiliselt pidurdab.

Uute avastuste jagamine ei ole Volvole sugugi võõras kontseptsioon ning hiljuti tutvustas tootja maailmale ka E.V.A. Initsiatiivi, mis seisneb pika-ajaliste uuringuandmete teiste autotootjatega jagamises, et autoga liiklemine tervikuna ohutumaks muutuks, hoolimata erinevate tootjate eripäradest ja konkurentsist.

Kuid turvavöö pole ainuke innovatsioon, mida Volvo on maailmale tutvustanud. Näiteks oli Volvo 1972. aastal esimene tootja, kes tänapäevased väikelaste turvaistme arendas ja kasutusele võttis. Lisaks kuue- ja seitsmekümnendatele on Volvo turvalisuse osas teinud suuri edusamme ka lähemas minevikus. Üheksakümnendad ja uue sajandi algus tõi kaasa mitmeid uusi lahendusi just erinevate juhiabide ja turvapatjade vallas. Siia juurde tasuks arvestada ka seda, et Volvo ajalooliselt kandiline disain ei ole tulnud rootslaste stiilitunnetusest, vaid just turvalisuse põhimõttest.

Kui turvaline on üks tänapäeva auto?

Veidi üle kümne aasta tagasi teatas Volvo turvaekspert, et aastaks 2020 peaksid kõik Volvod olema nii turvalised, et nendega juhtunud õnnetustes ei hukku enam ükski inimene. Hiljem tuli Volvol aga ambitsioonikat eesmärki veidi kärpida, sest mõisteti, et ainuüksi tehnoloogiast inimeste päästmiseks ei piisa – vaja on muuta ka käitumist. Seetõttu on Volvo võtnud sihikule kiiruse ületamise, joobes peaga juhtimise ja sõidu ajal kõrvaliste asjadega tegelemise, mis kõik surmaga lõppenud õnnetustes olulised faktorid on.

Kuna enamasti jõuavad uudistesse just kõige raskemad ja suurimate ohvritega õnnetused, ei tea paljud inimesed, kui ohutud tänapäeva autod tegelikult on. Eriti arvestades seda, et peamiselt lõppevad õnnetult just vanemate autodega juhtunud õnnetused, sest nendes on ka hulgaliselt vähem turvavarustust. Hea viis end autode turvavõimekusega kurssi viimiseks on Euro NCAP testidega tutvumine. Avariitestide videosid vaadates on üpris lihtne aru saada, kuidas auto ehitatud on ja millisel moel kõik selle turvaseadmed, näiteks turvapadjad, toimivad. Samuti on võimalik seal erinevate tootjate mudeleid omavahel võrrelda ja lugeda täpseid raporteid selle kohta, millised on mõne mudeli tugevused ja nõrkused turvalisuse osas.

Sedasi näeb välja Volvo XC40 avariitest. Kõik praegused Volvo mudelid, mida Euro NCAP on testida jõudnud, on ka 5-tähelise reitingu saanud.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.