Autoeksperdi blogi

Tilluke kivi avas tee autot tapvale haigusele! Mis see on ja kuidas seda ravida?

Foto: Shutterstock.

Auto omamine on suur mugavus, kuid selle luksuse eest tuleb hoolt kanda nagu iga-aastane hammaste kontroll. Lisaks regulaarsetele hooldus- ja remonditöödele valmistab autoomanikele omajagu tuska kurikuulus rooste, mis järk-järgult mööda keret levib. Ja alguse võib see saada täiesti tillukesest asjast.

Millest üldsegi roostetamine alguse saab ja mida saab autojuht selle ennetamiseks või vähemalt pidurdamiseks ise ära teha?

Kuhu tuleb kõigepealt vaadata?

Teravam silm on ilmselt tähele pannud, et roostel on kindlad piirkonnad, kus talle sõiduki kerel pesitseda meeldib. Roostet näeb sageli kobrutamas uste äärtes või küljekarpide ja rattakoobaste juures. 

Põhjus on väga lihtne. Auto tootmisel kasutatakse kõige rohkem metalli – põhi, katus, uksed, kapott ja tiivad on reeglina kõik tehtud terasest. Teras on küll tugev ja hästi töödeldav materjal, kuid hapnikuga kokkupuutel hakkab korrodeeruma ehk teisisõnu roostetama.

Sestap saab ka rooste enamasti alguse rattakoobaste või küljekarpide juurest, kuna lahtised kivid teedel tabavad peamiselt just neid piirkondi. Selle tagajärjel saab kaitsev värvikiht kahjustada ja selle alt paljastub teras, mis hakkab mõne aja pärast roostetama.

Oma rolli rooste tekkimisel mängib ka kliima. Eesti muutlik ilm võib autole rohkem kahju teha kui näiteks neis maades, kus “õigest” talvest ei teata midagi ja soolane merevesi on kaugel. Kui lisada suvisele pealtnäha kergele täkkele talvel teedele puistatud sool, siis on roostele uks avatud. 

Kuidas roostet eemale hoida?

See lootusetu võitlus pole tegelikult nii lootusetu. Vaatame üle paar lihtsat nippi, millega autoomanik peaks arvestama.

Pese autot regulaarselt. Autot tuleks regulaarselt pesta aastaringselt, ent eriti oluline on see just talvel, mil teid soolatakse. Kindlasti pese autot ka põhja alt, mis mustuse ja soolaga kõige enam kokku puutub. Kui kergemad porijäljed saab üldiselt maha survepesuga nutipesulas, pigi ja tugevama mustuse eemaldamiseks tasub kasutada juba spetsiaalseid vahendeid.

Tegele kohe, kui roostet märkad. Väiksemate roosteplekkide esinemise korral on tähtis õigel ajal jaole saada. Mõistagi ei soovi igaüks meist liivapaberi ja värviga ise sõiduki kallal nokitsema hakata – selle töö võiks jätta proffidele autoteeninduses. Oluline on teada, et väiksema pindmise rooste kõrvaldamine on tunduvalt odavam kui juba metallist läbi sööbinud korrosiooniga tegelemine.

Kontrolli regulaarselt sõiduki keret. Alati ei pruugi rooste kohe kaugelt nähtav olla, eriti siis, kui sõiduk on kaetud mustuse või lumega. Soovitatav on aeg-ajalt sõiduki kere põhjalikult üle kontrollida – eeskätt just rattakoopad, ukseääred, küljekarbid jne. Kui enda silma ei usalda, lase sõbral või tuttaval pilk peale visata. Põhjaalust saab mugavalt kontrollida näiteks teeninduses õlivahetuse käigus.

Kuna üldjuhul saab roostetamine alguse auto põhja alt, siis on soovitatav kasutada vaha baasil oksüdeerimisvastast vahendit. See teeb auto põhja oluliselt tugevamaks igasuguste kahjustuste eest, mis annavad sinu auto roostele pureda.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.