Valgust on vähevõitu? Võib-olla tasub kaaluda lisakaugtulede paigaldamist

Üks tuntumaid kvaliteetsete lisatulede tootjaid on Lazer.Foto: Lazer

Aasta kõige pimedama perioodini on veel natuke aega, kuid juba praegu on aina lühemad päevad ja sagedastest sadudest vihmamärjad teed paljudele autojuhtidele parajaks katsumuseks.

Kuigi üldjuhul on heas seisukorras tuled pimedas ohutuks liiklemiseks piisavad, võib eriti suure läbisõiduga autode puhul olla mõistlik kaaluda täiendavate kaugtulede paigaldamist – ehk oleks väike täiendav turvalisus ikkagi hea?

Sügispimedust aitavad võita lisatuled

Pimedal ajal võivad lisakaugtuled tõepoolest suureks abimeheks olla. Korralik lisapaar kaugtulesid võib pimedal maanteel nähtavust parandada koguni mõnesaja meetri võrra ning on seetõttu tihti pikki sõite tegevale juhile vägagi väärt investeering.

Samas peaks nende paigaldamiseks olema praktiline eesmärk – niisama ilu pärast ei tasu autole lisatulesid ostma ja raha kulutama hakata. Seega tasub eriti erakasutuses oleva sõiduki puhul mõelda, kas investeering end ka ära tasub. Samas, kui juba on lisatulede peale mõtlema hakatud, võib-olla oleks neist siiski abi?

Kuid enamasti paigaldatakse lisakaugtuled ikkagi töösõidukitele, millega läbitakse ilmastikust ja kellaajast sõltumata pikki vahemaid. Sel põhjusel on ka mudelikohaseid kaugtulede paigalduskomplekte saadaval peaasjalikult suurematele ja väiksematele kaubikutele ja bussidele ning maasturitele. Selliseid komplekte pakuvad erinevad tootjad, üks tuntumaid kvaliteetsete lisatulede tootjaid on Lazer

Suurim lubatud kaugtulelaternate arv M, N1 ja N2 kategooria sõidukitel on kuus ning N3 kategooria sõidukil kümme. Lubatud on ka paaritu arv laternaid. Elektriühendused peavad tagama, et korraga põleks vähemalt kaks sümmeetriliselt paigutatud laternat, kuid mitte rohkem, kui neli kaugtulelaternat. Seega ei pea sõidukile lisakaugtulesid paigaldama paarikaupa, vaid võib piirduda ka ühe ribaga.

Variant ongi kasutada tavaliste paaris paigaldatavate tulede asemel laialt levinud LED-bar-tüüpi lisatuld ehk ühte LED-riba, mis asub näiteks radiaatorivõrel. Tänu 2019. aastal tehtud seadusemuudatusele on see legaalne juba päris mitu aastat.

Tulede lisamisel jää mõistuse (ja seaduse) piiridesse

Lisatulede puhul tuleb kindlasti tähelepanu pöörata referentsarvule, mis kehtib ka LED-bar’i kasutamisel. Nimelt on igal tulel oma referentsarv ning kõikide kaugtulede summaarne referentsarv ei tohi ületada numbrit 100. Ehk kui sinu auto kaugtuledel on ühe tule referentsarv 20, siis kokku teeb see juba 40.

Seega võid paigaldada lisatuled, mille kummagi referentsarv ei ole suurem kui 30 või hoopis ühe LED-riba, mille referentsarv on kuni 60. Kui ettenähtud referentsarv ületatakse, siis peab valgusallikad ühendama sedasi, et korraga ei põleks rohkem kui 100 ühiku jagu tulesid.

Enne tulede soetamist tasub lisaks seadustele analüüsida ka enda vajadusi ja võimalusi, sest tulesid on väga erinevate omadustega ja hinnaklassides. Näiteks lihtsat VikLight Ymer 10-tollist varianti on võimalik paigaldada enamikule sõidukitele. Umbes 360-meetrise ovaalse kujuga valgusvihuga kaugtule referentsarv on 20 ning Autoeksperdi kauplustest saab selle soetada 158 euroga.

Osrami toodetud sarnase referentsarvu ja näitajatega tuli FX250-CB uuest FX GEN2 seeriast maksab samas 243 eurot. Miks nõnda suur vahe? Eks ikka omaduste tõttu, sest FX GEN2 seeria tulede valguskiirte mustrid on erinevad: tavalised Spot Beam mudelid on ovaalse vihuga ning natuke soodsamad Combo Beam mudelitest, mis loodud samaaegselt nii kaug- kui lähivälja valgustamiseks, tagades seeläbi ka suurema turvalisuse.

Mudelikohased ja koos paigalduskomplektiga tuled maksavad juba märksa rohkem. Näiteks 2019. aasta Ford Transitile sobiva Lazer Triple-R 750 GEN-2 komplekti hind on 810 eurot. Samas on selle sobivus sõidukile tagatud ning kaasas on kogu juhtmestik ja paigalduseks vajalikud vidinad.

Lõpetuseks – enne kui soetatud lisatulesid ise paigaldama asud või nendega esimesse ettejuhtuvasse töökotta lähed, mõtle ka võimalikele riskidele. Nimelt võib juhtmestiku valesti ühendamine halvemal juhul paha teha kogu sõiduki elektrisüsteemile. Kas tasub sellega riskida? Kui arvad, et mitte, siis pöördu usaldusväärsesse teenindusse, kus lisaks paigaldusele kontrollitakse üle seegi, kas tuled ikka toimivad nii nagu seaduses ette nähtud.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.