If Kindlustuse blogi

Kuidas hindab kindlustus, kui palju on avariisse sattunud auto tegelikult väärt?

Foto: Scanpix/Virumaa Teataja/Arvet Mägi.

Avariisse sattunud sõidukitega tegelemiseks on nii omaniku kui ka kindlustusseltsi jaoks enamasti kaks varianti: kanda sõiduk maha või parandada kahjustada saanud osad ära. If Kindlustus hüvitab aastas klientidele sadade sõidukite turuväärtuse, kuna sõiduki remontimine ei ole lihtsalt finantsiliselt otstarbekas. Kuid mille järgi kindlustusseltsid auto turuväärtuse leiavad?

Enamike sõidukite puhul piisab kohalikust turust

„Turuväärtuse määramisel lähtutakse analoogse sõiduki ehitusaastast, tehnilistest näitajatest, varustusastmest, tehnilisest ja visuaalsest seisukorrast,” selgitas Ifi ekspertgrupi juht Marion Meius, kelle sõnul saab enamike sõidukite turuväärtuse määrata ära kohalikul turul pakutavate sõidukite põhjal. „Kui kohalikul turul analoogi pakkuda ei ole, siis vaadeldakse lähimatel turgudel pakutavaid sõidukeid.”

Kõige populaarsem ja levinuim sait turuväärtuse leidmiseks on Meiuse sõnul Auto24 kuulutuste portaal. Kuna kindlustusseltsi jaoks on oluline leida võimalikult täpne ja usaldusväärne keskmine hind iga mudeli kohta, on Ifil ligipääs ka Auto24 arhiivis olevatele kuulutustele. „Arhiiv annab ülevaate, milliste hindadega kuulutused on olnud viimased ja seega millistega on toimunud tehingud,” sõnas Meius. „Ligikaudne kauplemismaa autoostu puhul on 5-10%, mis tähendab, et reaalne tehing toimub enamasti küsimishinnast selle võrra madalamalt.”

Mida teha erandite ehk erilisemate sõidukite ja kahjudega?

Õnnetus ei hüüa tulles ning avariisse võivad sattuda ka haruldasemad ja erilisemad sõidukid, mida Eestis parajasti ainult paar tükki või üksainus kohapeal on. Sel juhul ei ole müügiportaalidest suurt kasu, kuna järelturg lihtsalt puudub. Seepärast tuleb Ifil viia läbi ka põhjalikemaid turuhindade uuringuid, mis hõlmavad enamat kui ainult kodumaist autoturgu.

„Erilisemad turuhindade uuringud on seotud eelkõige erilisemate transpordivahenditega nagu haruldased sõiduautod, käsitöö mootorrattad, rasketehnika (põllumajandus-, ehitus-, materjalikäitlustehnika), mille turg on tihti Eestis tagasihoidlik,” rääkis ekspertgrupi juht Meius. „Loomulikult on ka nendega toimunud kahjujuhtumid ja sellest tulenev vajadus määrata turuväärtusi harvem kui enamlevinud masinate puhul.”

„Ekstravagantseim turuhinna määramine meenub aastate tagant, kui tuli määrata kunagi Ameerikast Eesti Raudteele ostetud vedurile turuväärtus. See oli väljakutse omaette, sest lähimad turud olid USA ja Hiina,” meenutas Meius.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.