Kuidas tunda ära, millise lekkega on auto all tegemist?

Leketesse ei tohi liiga kergekäeliselt suhtuda.Foto: Shutterstock

Selleks, et auto muretult kilomeetreid mõõdaks, on vaja, et autos oleksid kõik vedelikutasemed normis. Võib aga ette tulla, et auto alla tekib loik – see viitab lekkele. Millised vedelikud võivad lekkida ja kuidas need ära tunda?

Tilkuv kondensaat ei ole põhjus muretsemiseks

Kõige tavalisem ja vähem muret tekitavam loik auto all tekib kondensaadist, mis tilgub töötavast konditsioneerist. Üldjuhul annab sellest märku silmatorkav värvitu loik auto kapoti all. Mida kauem masin ühe koha peal seisab, seda suuremaks loik muutub. Vahel võib kondensaati tilkuda ka väljalasketorust, kuid muretsemiseks ei ole põhjust.

Klaasipesuvedeliku lekke korral lase süsteem üle vaadata

Kui klaasipesuvedelikku peaks lekkima hakkama, siis suure tõenäosusega on põhjus suvises klaasipesuvedelikus, mis enne talve paaki jäi, esimeste miinuskraadidega külmus ning paagi katki tegi. Sellisel juhul tasub minna teenindusse ning lasta paak ära parandada. Lekkiva klaasipesuvedeliku tunneb ära selle järgi, et tavaliselt on see sinist või roosat värvi ning lõhnaga. Kondensaat, mis võib autost tilkuda on üldjuhul värvitu ning lõhnatu.

Sügisel ja talvel on klaasipesuvedelik asendamatu abimees, kuna tuuleklaasile lendav pori halvendab kiiresti nähtavust. Ilmastikule vastavat klaasipesuvedelikku saad ilma kanistrita osta ehk tankida otse klaasipesupaaki paljudes Neste teenindusjaamadest.

Jahutusvedeliku leke võib viia mootori ülekuumenemiseni

Teistesse leketesse tasub suhtuda juba tõsisemalt. Hästi äratuntav on jahutusvedelik. Reeglina kasutatakse autodes nelja eri värvi jahutusvedelikku: sinist, punast, rohelist või kollast. Tunnusteks on ka õrnalt magus lõhn ja viskoosne konsistents. 

Kui jahutusvedeliku tase on langenud alla normi, siis tasub kas kutsuda puksiir või valada vedelikku peale ning kui leke pole väga suur, siis sõita esimesel võimalusel teenindusse, kus viga leitakse ja parandatakse, et autole ei tekiks suuremaid kahjustusi. Ülekuumenenud mootor võib auto omanikule juba märgatavalt kulukamaks minna.

Mootori- või käigukastiõli plekki auto all nähes pöördu kiiremas korras teenindusse

Kindlasti peab häirekell peas lööma hakkama, kui avastad auto juures mootoriõli pleki. Selle värvus võib erineda, kuna see sõltub suuresti kasutusajast. Kui mootoris pole just hiljuti õli vahetatud, siis on see tumedam.

Küll aitab tuvastamisele kaasa lõhn – sageli on sel tuttavlik bensiini aroom juures. Kui mootoriõli on pikemat aega tee peal, siis imbub see aeglaselt asfaldisse ja jätab sinna tumeda rasvase pleki.

Halb uudis on ka see, kui leiad auto esiosa alt pruuni või punase loigu. Selle tekitajaks on suure tõenäosusega käigukastist lekkinud õli. Seda aitab tuvastada käigukastiõlile omane tugev lõhn.

Nii mootori- kui käigukastiõli leke on juba tõsine probleem ning remondikulud võivad minna päris suureks. Seega ei tasu viivitada ning halvima ärahoidmiseks tuleb kiiremas korras teenindusse sõita.

Roolivõimendi vedeliku leke esineb rooli all

Roolivõimendi vedelik lekib üldjuhul kapoti alt vasakult poolt – õigemini sealt, kuhu rool on paigaldatud. Roolivõimendi vedelik on tavaliselt kollakas või punane ning imendub ruttu pinnasesse. Roolivõimendi vedelikul puudub spetsiifiline lõhn, vahel võib see olla ka täiesti lõhnatu. 

Roolivõimendivedelikku on vaja süsteemi surve hoidmiseks ja pumba määrimiseks. Et igapäevaselt oleks auto rooli mõnus ja kerge kasutada. Mida vähem on vedelikku seda raskemaks rooliratta keeramine muutub. Jah, autot on küll võimalik esialgu veel kasutada, kuid lekke ignoreerimine põhjustab lõpuks roolivõimendi pumba rikke, mille asendmine on juba väga kulukas.

Pidurivedeliku lekke korral jäta sõit sõitmata 

Kui peaksid avastama pidurivedeliku lekke, siis ei ole mõistlik sõitu alustadagi, kuna riskid oma eluga. Kui märkad auto all kollakat võib punakat vedelikku, siis on see vihje pidurivedeliku lekkele. Pidurivedelik on sama värvi mis roolivõimendi vedelik, kuid lõhnab tugevamalt alkoholi järele. Pidurivedeliku lekke korral ei saa öelda täpset lekke asukohta, kuna piduritorud jooksevad esiratastest tagumisteni välja, mistõttu võib leke olla sisuliselt kõikjal auto all.

Kokkuvõttes, kui ei ole tegemist just tilkuva kondensaadiga, tasub leket nähes esimese asjana pöörduda teenindusse, et probleemi põhjus avastada ning hoida ära hilisemad, tunduvalt kallimad remondiarved.

Märksõnad: , , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.