Naftavaba lennundus on võimalik: Airbus tegi 100% taastuvallikatest kütusega eduka katselennu

Foto:Airbus / Sylvain Ramadier

Taastuvallikatest lennikikütusest ehk SAF-ist (Sustainable Aviation Fuel) on räägitud juba kaua, kuid siiamaani on see jäänud kommerts-reisilendudel siiski üsna harvaks nähtuseks ja SAF-i kasutatakse fossiilse kütuse kõrval lennukimootorites vaid üsna tühisel hulgal. Samas on esimesed katsed ja uuringud näidanud, et miski ei takista ka 100% taastuvallikatest kütuse kasutamist lennukimootorites. Vahe fossiilse kütusega praktiliselt puudub peale selle, et süsinikujalajälg on niimoodi kuni 80% väiksem.

Sel hilissügisel korraldasid Airbus, Rolls-Royce, Saksa uurimiskeskus DLR ja SAF-i tootja Neste esimest korda maailmas katse, millega uuriti 100% säästva lennukütuse (SAF) mõju kommertslennuki mõlemale mootorile. Kui varem on lennukid kasutanud SAF-i kas segatuna tavalise fossiilse lennukikütusega või vaid ühes mootoris, siis seekord oli Rolls-Royce´i mootoritega reisilennuki Airbus A350 mõlemal mootoril samaaegselt kasutusel 100% taastuvallikatest kütus.

Katse õnnestumine polnud samas väga suur üllatus, kuna varem on katsetatud reisilennukitel SAF-i näiteks ühes mootoris ja võrreldud fossiilset kütust kasutavate mootoritega, et kas töös on märgata mingit vahet. Tänapäevane taastuvallikatest valmistatud SAF on aga juba niivõrd kvaliteetne, et mootorid töötavad mõlemaga samamoodi ja erinevust töörežiimides praktiliselt pole.

Siiski on enne reisiliinidel 100% SAF-i kasutamist vaja teha ka põhjalikud katsed, et veenduda uue kütuse täielikus ohutuses.

Selle aasta alguses lendas Airbus A350 kolm lendu Vahemere kohal koos DLR Falconi jälituslennukiga, et võrrelda nii petrooleumi kui ka Neste hüdrotöödeldud estrite ja rasvhapetega (HEFA) säästva kütusega lennu ajal tekkivaid heitkoguseid. Meeskond viis läbi ka vastavustestid, kasutades SAF-i ja tööprobleeme ei olnud.

Aprillis ja sügisel toimunud testide tulemused on plaanis avaldada akadeemilistes ajakirjades järgmise aasta lõpus ja 2023. aastal.

Uuringu tulemused toetavad praegu Airbusis ja Rolls-Royce’is tehtavaid arendusi, et lennundussektor oleks valmis SAF-i laiemaks kasutamiseks valdkonna süsinikdioksiidiheitme vähendamiseks. Lennukitel on praegu lubatud töötada ainult 50-protsendilise SAF-i ja tavalise lennukikütuse seguga, kuid mõlemad ettevõtted toetavad 100-protsendilise SAF-i kasutamise sertifitseerimist.

Novembris jätkunud sajaprotsendilise SAF-i ja HEFA/Jet A-1 kütuseseguga lennu ajal tehtud heitgaaside testid andsid tulemuseks, et SAF eraldab kõigis testitud mootori töötingimustes vähem tahkeid osakesi kui tavaline petroolipõhine kütus, mis võib anda lennukitööstusele võimaluse kliimamõjusid oluliselt vähendada. Ühtlasi paraneb õhukvaliteet lennujaamade ümbruses. Seni on lennutranspordi puhul peetud kiiret süsiniku heitmekoguse vähendamist väga keeruliseks, kui mitte võimatuks, kuid SAF aitab selle eesmärgi saavutamisele kaasa üsna väikeste või lausa olematute taristu ümberehitamise kuludega.

Lisaks keskkonnamõju vähendamisele on SAF-il ka tavalise kütusega võrreldes madalam tihedus, kuid suurem energiasisaldus kütuse kilogrammi kohta, mis toob kaasa kütusesäästu. Kuna kütusekulu on väiksem, siis võib pardale võetava kütuse mass olla sama vahemaa läbimiseks väiksem.

Airbus hindas hiljutises uudises uusi katsetulemusi edukaks.

Neste töötleb jäätmeid, jääke ja mujalt tööstusest üle jäävaid tooraineid taastuvateks kütusteks ning on praegu maailmas juhtiv taastuvdiislikütuse ja säästvate lennukütuste tootja.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.