Soomes hakatakse arendama uutmoodi e-kütuse tehnoloogiat, mis toodab “õhust” energiat

Neste, VTT ja veel mõned partnerid hakkavad Soomes koos arendama nn e-kütuse tehnoloogiat, mille abiga saaks igal pool leiduvatest taastuvallikatest – veest ja süsinikdioksiidist energiat toota.

E-kütus tähendab taastuvast elektrienergiast ning süsinikdioksiidist uue sünteetilise energiaallika loomist. Põhimõtteliselt aitaks see tehnoloogia vähendada õhus liigse süsinikdisoksiidi kogust, mis fossiilsete kütuste põletamisel tekib. Toorainena kasutatakse seega peamist kliimasoojenemise tekitajat ehk piltlikult võiks hakata “õhust” kütust tootma, lisades vett ja rohelist elektrienergiat.

Taastuvallikatest (näiteks päikese-, tuule ja hüdroenergiast) elektrit ning süsinikdioksiidi kasutava kütuse (e-kütuse) saamine on teaduslikult võimalik, kuid seni pole veel leitud praktilist tehnoloogilist lahendust selle tööstuslikuks tootmiseks. Jaanuaris andis aga selleks tõuke Business Finlandi 3,3 miljoni euro suurune rahastamisotsus. VTT koordineerib e-kütuse uurimisprojekti koos Nestega, arendustöid teeb ka rühm ettevõtteid, kellest mõnedel on käsil oma paralleelsed Business Finlandi rahastatud projektid. Kokku investeeritakse Soomes uutmoodi e-kütuste tootmise arendamisse 6 miljonit eurot.

Transpordisektori heitmekogused maailmas moodustavad praegu umbes 15% kogu maailma kasvuhoonegaaside heitkogustest. Nende vähendamise vajaduse tõttu tekkinud sünteetiliste kütuste turg kasvab ennustuste järgi ainuüksi Euroopas 2030. aastaks miljonite tonnideni. Eeldatakse, et järgmise viie aasta jooksul kasvab elektrolüüsitehnoloogiaga valmistatud kütuste, mis on praegu sünteetiliste kütuste tootmise üks võimalikest lahendustest, turg üle 20 korra.

Kaheaastase e-kütuse uurimisprojekti eesmärk on vesiniku tootmise lahendamine kõrgel temperatuuril toimuva elektrolüüsi abil, kasutades tahket oksiidkatalüsaatorit (SOEC) koos süsinikdioksiidi sidumise ja Fischer-Tropschi meetodil kütuse sünteesimisega. Eesmärgiks on saavutada läbimurre selle tehnoloogia valdkonnas, et oleks võimalik hakata vastavat kütust tööstuslikus mahus tootma.

E-kütuse projekti eesmärk on kütusetootmise tõhususe suurendamine 10–15 protsendi võrra võrreldes praeguste tehnoloogiate efektiivsusega. Kõrgel temperatuuril elektrolüüsi kasutamist e-kütuste tootmiseks toetab ka võimalus toota vesiniku ja süsinikmonooksiidi segugaasi, juhtides süsinikdioksiidi ja veeauru otse elektrolüüsiseadmesse. Vajalik temperatuur sel meetodil kütust sünteesides on ligi 700 °C.

Projekti veel üks oluline eesmärk on leida ka madalamatel temperatuuridel põhinevaid elektrolüüsilahendusi.

Oma uurimisprojektidega on VTT ja Neste partneriteks veel näiteks Andritz, Convion ja Elcogen. E-kütuse tehnoloogia partneritest arendab Convion oma paralleelses projektis tööstuslikku kõrgtemperatuurilist elektrolüüsi. Convioni oskused kütuseelementide tehnoloogias annavad hea aluse vesiniku tootmiseks sobiva elektrolüüsiseadme väljatöötamiseks ja turustamiseks.

Neste projekt on seotud Veturi (soome keeles “Vedur”) ökosüsteemiga, kus leitakse uusi lahendusi toornafta kasutamise vähendamiseks. Nestel on taastuvatel toorainetel põhinevate vedelkütuste tootmise kogemus juba olemas ning arendamisel võimalikud tehnoloogiad, mida saab e-kütuse projektis kasutada.

E-kütuse projekt aitab Nestel paremini saavutada ka eesmärki muutuda 2035. aastaks täielikult süsinikuneutraalseks tootjaks.

Vaata lähemalt e-kütuse projekti kohta siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.