Dakari ettevalmistus Euroopas: Kuldar Sikk stardib erilistel maastikurallidel

Benediktas Vanagas (paremal) ja Kuldar Sikk valmistuvad Dakariks Euroopa rallidel.Foto: Toyota

Leedu-Eesti rallipaar Benediktas Vanagas / Kuldar Sikk (Toyota Hilux) alustavad aprillis võistlemist maastikurallide Euroopa karikavõistlustel eesmärgiga valmistuda järgmiseks Dakari maratonralliks. „Viis sarja kuuluvat võistlust kujutavad endast sisuliselt maratonrallide miniversioone,“ ütleb Kuldar Sikk.

Maastikurallide Euroopa karikavõistluste (FIA European Cup for Cross-Country Bajas) kõik etapid Hispaanias, Kreekas, Ungaris, Portugalis ja Türgis sõidetakse n-ö pimerallidena, ehk rajaga tutvumist ei toimu. Kuidas käib ettevalmistus võistluseks?

Tutvuda saab vaid enne võistlust toimuva proloogi rajaga, aga see on tavaliselt vaid 5-10 kilomeetrit, kiiruskatseid on 400 kilomeetri ringis. Proloogi tulemuste järgi saavad esimesed 15 valida stardikohad. Ülejäänud ralli käib nii, et 15 minutit enne starti antakse rajalegend ja selle järgi tulebki sõita. Üldpõhimõte on sama, mis Dakari rallil. Sisuliselt ongi tegu suure maratonralli miniversiooniga.

Kiiruskatsed on pikad, üle 100 kilomeetri. Ees minnes puhastate teed, tagapool võivad aeglased ette jääda. Kuidas valite stardipositsiooni?

Mingis mõttes on parem alustada tagant poolt, seda paremini on tee aimatav ja sõidujoon puhtam, aga teisalt võib jääda kaasvõistlejate tolmu ja kuna sõidame enamasti teedel, on mööduda keeruline. Eks tuleb teha kompromiss, tavaliselt otsustame kohapeal sõltuvalt ilmast ja rajaoludest. Lõpuks sõltub ju sellest, kuidas proloog läks. Kui olid esimene, siis on, mida valida, kui näiteks kaheksas, võtad, mis üle jääb.

Kuna võistlused toimuvad Euroopas, siis ilmselgelt erineb Saudi Araabias sõidetavast Dakarist ka raja iseloom. Milline on maastiku ja teede suhe rajal?

Kõige suurem erinevus Dakariga ongi see, et n-ö täiesti tühja välja ei ole. Enamasti käib võistlus mingisugusel teel, kuid tee mõiste erineb sellest, mida tavainimene tee all mõistab. Tavaautoga võivad paljud neist olla täiesti läbimatud.

Tee võib maastikurallil tähendada kahte jälge liivas. Foto: Toyota

Kuidas näeb võistlus välja kaardilugeja vaatevinklist?

Kuna kiiruslegendi ei ole, siis seisneb see navigeerimises. Euroopa sõitudel ei kasutata navigeerimisel kompassi suunda, vaid legendimärke. Muus osas sarnaneb töö Dakariga. See erinevus on ka, et Dakaril kasutatakse elektroonilist, Euroopa sõitudel enamasti paberlegendi.

Kuidas valite sisuliselt tundmatul rajal tempo?

Oleneb eelinfo hulgast, kohapealsetest oludest ja muidugi ka sisetundest. Loeb näiteks, kui raske on konkreetne tee, milline on selle iseloom. Tänavuse aasta kalendris on mulle tuttavaid võistlusi vaid üks, Ungaris toimuv.

Kas Euroopa sarja sõidate tulemusele või on see pigem treening Dakariks?

See on kõige lihtsam viis hoida end vormis ja hankida juurde kogemusi. Ma olen küll sõitnud palju WRC-rallisid, kuid maratonrallidelt on kogemusi vähe. Liigume võistlus võistluse kaupa. Kui läheb hästi, tasub mõelda ka Euroopa sarja võidule.

Võistluskalender

14.-16. aprill – Hispaania (Baja TT Dehesa Extremadura)

17.-20. mai – Kreeka (10th Tally Greece OffRoad)

10.-13. august – Ungari (XX. Hungarian Baja)

22.-24. september – Portugal (Baja TT Sharish Reguengos Mourão)

20.-22. oktoober – Türgi (Baja Troia Türkiye)

Euroopa sarja võistlused on Dakarist lühemad, kuid põhimõttelt sarnased. Foto: Toyota

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.