Hübriidauto on säästlik igal juhul, kuid õigete sõiduvõtetega saab kokkuhoidu veelgi suurendada

Vaata videost, kuidas Eesti parasportlane hübriidikoolis säästlikku liiklemist harjutab

Elektri jõul liikumiseks võimeliste hübriidide puhul on eriti oluline jääda gaasipedaali vajutamisel tagasihoidlikuks.Foto: Toyota

Hübriidautod on populaarsed olnud juba aastaid ning seda mitmel põhjusel. Need ühendavad endas elektri- ja sisepõlemismootoriga autode head küljed, pakkudes sisepõlemismootori toel üldjuhul ka suuremat sõiduulatust.

Kuigi hübriidid on säästlikud igal juhul, võib õigeid sõiduvõtteid rakendades ning sõidukile natuke tähelepanu pöörates kokkuhoidu veelgi suurendada. Millised need sõiduvõtted ja tähelepanekud olla võiksid?

Säästa saab iga autoga

Mõned nipid kehtivad ühtmoodi kõikide sõidukite puhul. Näiteks tarbetu raskuse eemaldamine vähendab iga auto kütuse- või energiakulu, kuna edasi liikumiseks on vaja rakendada vähem jõudu. Seepärast tõsta pagasiruumist ja salongist välja kõik ebavajalikud asjad, näiteks parasjagu mittekasutatavad spordivahendid või tööriistad. Pea meeles: iga 50 kg lisaraskust suurendab kütusekulu umbes kahe protsendi võrra!

Katuseraamid, kastid ja jalgrattaraamid mõjutavad lisaks kaalule ka aerodünaamikat, suurendades (eriti maanteel!) auto õhutakistust. Kui sa ei kasuta neid pidevalt, siis tasub need maha võtta ning panna tagasi siis, kui neid taas vajad. Suuremal kiirusel võivad õhutakistust mõjutada ka avatud aknad ja katuseluuk – seega tasub need maanteel sõites kinni panna.

Väikesed asjad loevad palju. Näiteks mõjutab rehvirõhk otseselt auto juhitavust ja kütusekulu: liiga madal rõhk suurendab rehvide hõõrdumist teekattega, mis omakorda nõuab mootorilt edasiliikumiseks rohkem jõudu ja kütust.

Muidugi on oluline sõidumarsruudi valimine. Sagedane pidurdamine-kiirendamine kulutab kõvasti kütust ning üldjuhul ka veermiku osi, nagu pidurikettad ja -klotsid. Seega on eriti linnas sõites mõistlik vältida ummikuid ja eelistada marsruuti, kus on võimalik hoida ühtlast kiirust – isegi juhul kui see on natukene pikem tee. 

Ühtmoodi tõdemus käib kõikide sõidukite kohta – hoia oma auto heas korras. Regulaarne hooldus ja kontroll aitavad tagada, et auto töötab optimaalselt ega kuluta kütust rohkem kui minimaalselt vaja.

Aga hübriidautod?

Hübriidautode puhul on omakorda mõned nipid, kuidas sõita veelgi säästlikumalt ning keskkonnahoidlikumalt. Olenevalt sõiduki tüübist ei pruugi need kõikidele küll kehtida, näiteks mahe- ehk kerghübriididega üldjuhul vaid elektri jõul sõita ei saa. Seega on järgneva puhul silmas peetud eeskätt Toyota täis– ning pistikhübriide.

Esmalt on eriti just elektri jõul liikumiseks võimeliste hübriidide puhul eriti oluline jääda gaasipedaali vajutamisel tagasihoidlikuks. Kui akut on piisavalt, et pea tasasemal kiirendamisel sõiduki sisepõlemismootor siis tööle rakendumagi, mis aga tähendab suurt säästu – elektri jõul sõitmine on võrreldes kütuse abil edasi liikumisega kordi odavam ning keskkonnasäästlikum.

Näiteks Toyota hübriidautodega on parim kiirendusviis järgmine: kuni 18-20 km/h sujuvalt elektriga, seejärel normaalne aktiivne kiirendus soovitud kiiruseni, misjärel lasta hetkeks gaasipedaal lahti, ning vajutada seejärel vaid piisavalt, et saavutatud kiirus üleval hoida. Nõnda hoiab sõiduk end liikumises elektriga.

Kui enesedistsipliini napib, võib olenevalt sõidukist abiks olla ECO-režiim, mis “tasandab” järsemad pedaalivajutused juhi eest ära. See tähendab küll natuke tagasihoidlikumat dünaamikat, kuid kui parasjagu ringrajal parimat aega taga ajamas pole, siis kas mõne sekundi võrra parem kiirendus ongi kõige olulisem?

Aeglustamisekski on omad nipid, neist peamine on muidugi regeneratiivne pidurdamine. Põhimõte seisneb selles, et aeglustamiseks kasutatakse pidurite asemel elektrimootorit, kogudes selle kaudu akusse sisuliselt tasuta energiat, mida hiljem saab taas sõitmiseks kasutada. Selleks peaks aeglustama varakult, tasa ja targu – järsul pidurdamisel kasutatakse tavalisi pidureid.

Kui kasutate kliimaseadet, võib õhu siseringluse režiimi kasutamine vähendada energiatarbimist – nimelt on kliimaseade üks suuremaid elektrineelajaid hübriidautos. Retsirkulatsioonirežiim kasutab kuuma välisõhu jahutamise asemel juba jahutatud salongiõhku ning selle kaudu kliimaseadme energiakulu vähenebki. Samuti ei tasu temperatuuri sättida liiga madalaks ega ka liiga kõrgeks.

Toyotal on olemas MyT rakendus, mis aitab juhtida hübriidi parimal viisil ja väikseima kütusekuluga. Foto: Toyota

Külmema ilmaga tehtavate lühikeste linnasõitude puhul tasub salongitemperatuur üks-kaks kraadi tavalisest madalamaks seada – salong ei jõua lühikese sõiduga nii ehk naa soojaks minna aga sel moel hakkab bensiinimootor ristmikel end varem välja lülitama, mis tähendab säästu.  Enese soojendamiseks on mõistlik võimalikult rohkem kasutada hoopis rooli- ning istmesoojendusi, sest need on energia kasutamise osas efektiivsemad.

Ja muidugi annavad enamik hübriidautosid juhile teabeekraanide ning nutirakenduste kaudu infot tema sõidustiili kohta ja ka soovitusi, kuidas seda reguleerida, et maksimaalset säästlikkust saavutada. 

Näiteks on Toyotal olemas MyT rakendus, mis aitab juhtida hübriidi parimal viisil ja väikseima kütusekuluga. Hübriidi juhendamise funktsioon juhendab sõitjat MyT rakenduse kaudu kontekstipõhiselt ja aitab parandada hübriidiga sõitmist sinu varasemate sõitude põhjal. Nii saad elektrisõiduki režiimi maksimaalselt ära kasutada, vähendades sellega kütusekulu ja keskkonnamõju.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.