Mis põhjustab auto kütusekulu märgatavat suurenemist?

Kütusekulu kontrolli all hoidmiseks tasub käia autoga korralikult hoolduses ning lasta kõik vajalikud kohad üle vaadata ning vajadusel vahetada.Foto: Shutterstock

Auto on paljude jaoks igapäevane sõiduvahend ning selle keskmine kütusekulu on oluline. Kui sõiduk peaks ühel hetkel janusemaks muutuma, siis paneb see see kukalt kratsima ja põhjust otsima. On ju oluline, et auto ülalpidamiskulud püsiksid võimalikult madalal.

Äkki on pagasiruumis liiga palju asju?

Kõige lihtsam põhjus, mis suurendab kütusekulu, on liigne koormus. Kas sõidad igapäevaselt ringi, pagasiruum asjadest pungil, või on viimasel ajal pidevalt olnud reisijate arv suurem – kõik see tõstab kütusekulu. Ehk kui sul parasjagu ei lähe pagasiruumis olevaid asju vaja, on mõistlik neid kuskil mujal hoiustada.

Kontrolli rehvirõhku ja pidureid

Teine oluline aspekt on rehvid. Kui rehvirõhk on normist madalam, siis kütusekulu võib tõusta koguni 10% võrra. Kui tahad kontrollida, kui suur on sinu sõiduki ettenähtud soovituslik rehvirõhk, siis sageli on see välja toodud juhiukse siseküljel, aga kindlasti leiad selle sõiduki kasutusjuhendist.

Kütusekulu suurendab ka pidurite pealejäämine. Pidurid vajavad regulaarset hooldust. Vahel tuleb ette, et ühele rattale on pidur peale jäänud, mistõttu tuleb ratta liikuma saamiseks kasutada rohkem jõudu, millega kaasneb ka kütusekulu kasv. Rääkimata sellest, et pidur kulub kiiremini. 

Hea viis, kuidas aru saada, kas pidur on peale jäänud: aseta käsi ratta lähedale ja kui see on tuntavalt kuum, võibki põhjust peituda kinnikiilunud piduris. Teine võimalus: kui auto on ülestõstetud ja ratas ei taha hästi liikuda, siis on asi suuretõenäosusega samuti kinni jäänud piduris.

Ummistunud ja vigased filtrid 

Oma rolli mängib kütusekulu juures ka õhufilter, mille ülesanne on mootorisse sissetulevat õhku puhastada. Aja jooksul kogub filtrisse kahjulikke osakesi, mistõttu ei jõua mootorisse enam nii palju õhku kui vaja. Kuna jahutamisprotsess muutub kehvemaks, siis suureneb mootori töökoormus, millega kaasneb kütusekulu kasv.

Kui sagedasti õhufiltrit vahetada tuleks, sõltub paljuski sellest, millistes tingimustes autot kasutatakse. Mida rohkem tolmuseid teid mööda sõita, seda tihedamini tasub ka õhufiltrit kontrollida. Kindlasti oskavad remonditöökojad seda kontrollida ja öelda, millal võiks vahetus toimuda. 

Kütusekulu võib suurendada ka vigane hapniku- ehk lambaandur, mille ülesanne on mootorisse pihustatavat kütusekogust vastavalt kas suurendada või vähendada. 

Samamoodi EGR-klapp, mis asub mootori küljes ja saadab ringlusesse osa väljalaskegaase. Kui klapp ei liigu enam hästi või jääb avatud asendisse hoopis kinni, siis kasvab ka kütusekulu. Kütusekulu võib tõsta ka ummistuv kübemefilter. Seega tasub kõiki andureid ja filtreid hoolduse käigus kindlasti kontrollida, et auto kütusekulu soovimatutesse kõrgustesse ei tõuseks. 

Kütusekulu kontrolli all hoidmiseks tasub käia autoga korralikult hoolduses ning lasta kõik vajalikud kohad üle vaadata ning vajadusel vahetada. Nii garanteerid säästliku sõidu.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.