Kummutame müüte: Mis on sinu suurim takistus elektriauto ostmisel?

Mäletate neid esimesi väikseid munasid, näiteks Peugeot iOn, mille sõiduulatus talvel kukkus tublisti alla 100 kilomeetri ja praktilisust nappis igas mõttes?

Autot ja mugavust oli vähe, aga see eest oli hind kallis. Elektritehnoloogia oli alles lapsekingades, aga suured riiklikud toetused näitasid, kuhu tahetakse jõuda.

Areng esimestest katsetustest täiesti mõistlike igapäevaautodeni on olnud hämmastavalt kiire. Taolise eelmainitud väikeauto hind algas 2012. aastal 30 000 euro juurest.

Tänapäeval saab selle eest 340-kilomeetrise sõiduulatusega väga stiilse ja Euroopa aasta auto tiitliga hinnatud väikeauto Peugeot e-208, millel on rohkelt varustust ja sõidumugavust. Natuke kallimalt on võimalik soetada juba täiselektriline linnamaastur Peugeot e-2008, mis oma ruumikuse poolest sobib täiesti hästi ka pereautoks.

On tekkinud omapärane olukord, kus autona on elektrikas juba täiesti valmis ja mitte ühtegi mööndust ei pea sõiduomadustes ja -mugavuses tegema, enamikes kohtades on ka adekvaatne avalik laadimistaristu, aga ostjad kipuvad ikka veel kõhklema.

Valitseb palju hirme ja kahtlusi, mis elektriautode ostmist takistab või edasi lükkama paneb. Püüame peamised neist veelkord üle vaadata ja loodetavasti natuke hirme hajutada.

  • Elektriauto on väga kallis. Tegelikult ei ole. See on küll kallim soetada kui samaväärne sisepõlemismootoriga auto, aga vahe pole enam niivõrd suur. Hästi varustatud Peugeot e-208 puhul on elektriline auto tavamootoriga versioonist vähem kui kolmandiku võrra kallim. See vahe kahaneb veelgi, kui võtta arvesse elektriauto tunduvalt väiksemad püsikulud nii kütusele kui ka hooldusele. Kuniks hinnad veel päris võrdsed ei ole, on abiks ka riigipoolsed toetusprogrammid.
  • Elektriauto ja selle uued tehnoloogiad on keerulised. Auto omaniku jaoks muutub tegelikult vaid tankimise protseduur – see asendub laadimisega. Kõik muu käib täpselt samamoodi nagu “tavalistel” autodel. Remonti vajavat tehnoloogiat on autos isegi vähem, kui harjunud oleme. Gaasipedaal lisab kiirust, pidur vähendab seda ja rooliga saab juhtida. Vihmaga võib ka sõita ning särtsu ei saa. Täiesti tavaline auto!
  • Sõiduulatus on liiga väike. See on väike vaid juhul, kui teie töö või elu eeldab pidevalt pikkade vahemaade sõitmist. Siis tuleks tõenäoliselt veel natuke elektriauto ostmisega oodata. Mida enam aga lisandub ultrakiireid laadijaid, seda vähem on ka muret “poolel teel” tühjeneva aku pärast. Tehke väike katse ja jälgige paari nädala jooksul oma sõiduharjumusi: Kui suur on teie keskmine päevane läbisõit?

Kui sageli läbite üle 200 kilomeetri pikkuseid vahemaid? Vastustes võib peituda oluline kaalukeel.Elektriautot ei pea kindlasti iga päev laadima. Ostja peab ennekõike läbi mõtlema, kas tal on võimalik laadida autot öösel kodus või päeval näiteks töö juures.

Kui selline võimalus on olemas, siis avalike laadijate kasutamine tuleb päevakorda vaid pikemate sõitude ja erandjuhtude puhul. Samuti ei pea muretsema, et auto saaks igal õhtul kindlasti juhtme otsa. Elektriautod on eriti hea sõiduulatusega just linnas, seega oma tavalisi igapäevaseid toimetusi tehes võib ühest akutäiest Peugeot e-208 ja e-2008 puhul jätkuda ka terveks nädalaks.

  • Aga kui akudega midagi juhtub? Akude tehnoloogia on praeguseks nii palju arenenud, et näiteks Peugeot pakub neile 8 aastat või 160 000 kilomeetrit garantiid. Kauem turul olnud automarkide akud on olnud ka 300 000 kilomeetri läbimise järel veel 80% mahutavusega. Seega võib omanikuna akude pärast muretsemisest kindlasti loobuda.
  • Kas elektriautod ikka on rohelised? Tööstus, mis on alles lapsekingadest välja saamas, on veel ülikiires arengujärgus. Akude tootmisel kasutatava tooraine kaevandamine, töötlemine ja taaskasutamine on aina puhtamaks muutumas. Rohelist ja taastuvat energiat, millega autot laadida, on samuti aina rohkem juurde tulemas. Mida kiiremini elektriautode turg areneb, seda puhtamaks muutub ka tootmine. 

Muutused on keerulised ja harjumine uute asjadega võtab aega. Jätke hetkeks kõrvale äärmuslikud eriarvamused ja oletused ning mõelge enda harjumustele ja vajadustele. Kui te juba kaalute elektriauto ostu, siis tuleks lähtuda oma kasutusharjumustest ja vajadustest ning võibolla saavadki kahtlused ümber lükatud?

Samuti võiks mõneks päevaks endale elektriauto rentida või laenata – paljud tänased elektriauto omanikud on oma esimese elektrika just niimoodi koju toonud. Plaanisid korraks proovida ja nii jäigi.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.