SÕIDUPÄEVIK  Elektriauto valinud Urmo Aava tunnistab: ausalt öeldes oli alguses üks asi ehmatav!

Urmo Aava sõnul pole Toyota bZ4X mingi asfaldimaastur ja sobib ikka maale ka.Foto: Toyota

Rally Estonia peakorraldaja ja endine rallisõitja Urmo Aava on olnud autodest ümbritsetud kogu elu. Mõned kuud tagasi vahetas ta oma senise igapäevasõiduki RAV4 pistikhübriidi välja Toyota esimese täiselektrilise linnamaasturi Toyota bZ4X vastu.

Kuidas rallimees oma esimese elektriautoga harjunud on? Kus ja millal ta seda laeb ja kas ühe laadimisega Tallinnast Otepääle ikka saab? Ning mida sõiduemotsiooni hindav autosõber elektriautost pärast proovimist üldse arvab? Teada saab ikka küsides ja just seda tegimegi.

Juba mõnda aega oled kasutanud igapäevaselt uut täiselektrilist linnamaasturit Toyota bZ4X. Kui palju kilomeetreid oled sõidukile kogunud ja kus peamiselt sõidad?

Olen sellega sõitnud umbes 4500 kilomeetrit ja natuke peale. Piisavalt. Teinud linnalähedasi sõite. Suvel elan Tallinnast 80 kilomeetri kaugusel ja oskan enam-vähem ka öelda, kuidas elektriauto sellistes tingimustes toimib. Lisaks olen teinud ka Rally Estonia korraldamisega seotud pikemaid sõite.

Oled liikuva eluviisiga inimene. Kas oled elektriauto kasutamisega ka oma harjumusi muutnud? Kuidas Toyota bZ4X sinu elustiiliga sobib?

Päris ausalt öeldes oli alguses üks asi ehmatav. Meil on avalikud laadimisjaamad, mis vajavad laadimiseks äppe ja nendesse kasutajakontode tegemist. Teoorias on need äpid väga lihtsad. Aga kui esimest korda Tartusse läksin, siis mul nendes kontosid polnud. Hakkasin neid seal kohapeal tegema ja ega see polnud lihtne.

Aga see oli alguse asi ja ma innustan inimesi elektriautot proovima. Sest näiteks Tallinnas ja linna läheduses sõitmine on super, seal pole mingit küsimustki. Linnast kuni 50 kilomeetri kaugusele liigeldes on kõik ideaalne.

Mida pikemaks otsad lähevad … On loogiline, et kui mingi asi on ühelt poolt ideaalne, siis teisest küljest läheb midagi keerulisemaks. Ja mis minu puhul on hästi keeruline ja millega natuke hädas olengi, on päevad, kus sõidan 600–700 kilomeetrit.

Neid pole õnneks väga palju, aga Rally Estonia korraldamisel on juhuseid, kus hommikul alustan sõitu ja õhtul hilja tulen tagasi ning päev sisaldab sõitmist nii linnas kui maanteel, aga ka erinevatel pinnastel. Kui pean graafikusse kaks laadimist vahele arvestama, siis see vajab planeerimist ja ümber harjumist.

Aga mõne kuuga on harjumused sisse tulnud?

Harjub ära, aga planeerima pean ikka.

Oled sõitnud väga erinevate sõidukitega ning proovinud erinevaid jõuallikaid. Millise mulje on jätnud uue täiselektrilise Toyota bZ4X sõiduomadused? Kuidas need erinevad tava- või pistikhübriidist või traditsioonilise sisepõlemismootoriga sõidukitest?

Sõiduomadused mulle väga meeldivad. Eriti dünaamika, mida tunneb selgelt linnas. Mul on hea võrdlus Toyota RAV4 hübriidi ja pistikhübriidiga.

Toyota bZ4X roolis on Aava läbinud nüüdseks umbes 4500 kilomeetrit. Foto: Toyota

Toyota bZ4X madal raskuskese, väände kasutus ja muud karakteristikad on linnas ja selle läheduses suur rõõm. Tegelikult on see ju raske auto, aga jätab linnaliikluse tingimustes ja kurvides väga krapsaka mulje. Ja mingeid nõksatusi pole, kõik on sujuv ja dünaamiline. See on minu jaoks kõige suurem positiivne pool emotsionaalselt.

Mis on negatiivne pool? Kes on elektriautoga sõitnud, need ilmselt juba teavad. Minu maakodu asub Tallinnast Peterburi teelt, mis on üks väheseid Eesti kiirteid, välja sõites. Ja kui läbisõidu mõistes tahad mõistlik olla, siis üle saja seal ei sõida. Teised kiirustavad 120-ga mööda. Võib-olla tahaks ka maksimaalse lubatud kiirusega sõita, aga kui jälgida elektrikulu, siis saad aru, kus on mõistlik vajutada ja kus mitte. Sest tegelikult on päris suur vahe, kas sõita 90, 100, 110 või kus lubatud 120 kilomeetrit tunnis. Energiakulu pole lineaarne.

Siis ongi küsimus, mida sel päeval veel teha vaja on. Kui on üks ots sõita, saab nautida teistega sama kiirelt sõitmist. Aga kui on rohkem sõite, siis pean ikka mõtlema.

Millise mulje Toyota bZ4X teised praktilised kasutusomadused igapäevaautona on jätnud? 

Mis on väga äge – kui palju sõitjatele on ruumi. See on ülisuur samm RAV4-st edasi. Tagaistujatel on hullult palju jalaruumi ja tegelikult on seda suuresti ka ees. Ma ei tea, mida nad selleks teinud on, aga see on ruumikas auto, ka pikale inimesele. Arvan, et isegi kui ees istub kahemeetrine sõitja, siis taga on ikkagi mugav. Vahepeal pole isegi päris suurtes linnamaasturites nii palju ruumi. See on mega.

Tegelikult ei ole ma elektriautodega liiga palju sõitnud. Aga mulle tundub, et elektriautod on vahest natuke kummalised, just sisedisaini mõttes. Siin ei ole seda kummalist teed mindud. Sa saad disainist aru, et see on samm edasi, aga pole mindud üle piiri.

Aga igapäevased sõiduomadused?

Igatepidi mugav on, mulle meeldib. Üllatavalt head on sõiduomadused metsa vahel ja auklikel teedel. Ehk vedrustusega on palju tehtud, et amortide töö oleks ühtlane.

Urmo Aava sõnul üllatas Toyota bZ4X juures vedrustus – sõita on meeldiv väga erineval pinnasel. Foto: Toyota

Enamiku autodega on näiteks kruusateel lombist tekkinud löökaugust läbi sõitmine ülimalt ebamugav. Paljud löövad kolaki läbi – ei ole arvestatud kiire kompressiooniga. Isegi RAV4-ga peab olema ettevaatlik. Aga Toyota bZ4X-ga saab läbi sõita päris mõnuga. Mitte muidugi rallikiirusel, aga samas ei pea Rally Estonia korraldamisel või maakoju minnes mõtlema, et nüüd algab kruusatee.

Selles mõttes pole see kindlasti mingi asfaldimaastur ja sobib ikka maale ka. Maastikule pole temaga roninud, pole olnud sellist aega. Aga olen kuulnud, et läbivus on päris hea. Eks talv näitab ka seda.

Kirjelda palun elektriauto laadimisharjumusi. Kui sageli, kus ja kuidas Toyota bZ4X vooluvõrku ühendad? 

Proovin suhteliselt palju kodus ja töö juures laadida. Eriti kuna suvisel perioodil olen maal, kus on päikesepark ja akud ning valgel perioodil jääb kogu aeg energiat üle. Mis ma temaga ikka teen? Kui suvel on kell 11-12 hommikul akupakid täis, siis laen autot sisuliselt tasuta.

Proovingi nii hakkama saada, et ei kasutaks väliseid laadijaid. Eks seal on ka arvutama hakates see lugu, et kiirlaadijaid kasutades ökonoomika mõttes nägu naerule ei lähe, kui pistikhübriidiga võrrelda.

Kodust eemal, näiteks hotellis olles, 10 kW laadijaid kasutades on 0,24–0,26 kilovati hinnaga laadimine juba mõistlik. Ehk tuleb natuke rohkem vaadata ja tähelepanelik olla. Bensiiniga on lihtne, hinna erinevused on sentides. Aga elektriautoga on suur vahe, kas võtan elektrit kodusest päikesepargist, töö juurest võrgust või välisest kiirlaadijast. Kuu arvestuses võib vahe kordades tulla.

Rally Estoniat korraldades veedad väga palju aega Lõuna-Eestis. Niisiis igivana küsimus: kas ühe laadimisega Tallinnast Otepääle saab?

Saab, saab. Otepääle saab lõdvalt. Puhast maanteed saan sõita umbes 300 kilomeetrit ja segasõite 330–340. Muidugi on mõistlik sõitmist timmida ja  näiteks maanteel energiakulukaid möödasõite mitte teha. Aga ühe laadimisega viib Toyota bZ4X Otepääle igal juhul.

Laadimisest laadimiseni Tallinnas ja lähiümbruses maksimaalset sõiduulatust pole ma veel katsetada saanud. Seda saan teha nüüd sügisel ja arvan, et saan 400 kilomeetri kanti.

Toyota bZ4X madal raskuskese, väände kasutus ja muud karakteristikad on Urmo Aava sõnul linnas ja selle läheduses suur rõõm. Foto: Toyota

Kas ja mis üllatas sind Toyota bZ4X juures?

Üks oli dünaamika, mida ma enne juba selgitasin. See oli väga suureks üllatajaks. Ja teiseks vedrustus. Just see, et sõita saab väga erineval pinnasel. See on raske auto. Kui mõelda, et tahaks asfaldil kurvidünaamikat, siis võiks ju vedrustus jäik olla. Seega arvaks auklikule teele minnes, et seal hakkab auto “prõmmima”. Aga tegelikult saab Toyota bZ4X kruusal hakkama, ega hakka ka libisema.

Tegelikult üks asi veel. Rääkisin sisedisainist – see on hea. Aga välisdisain on isegi väga hea. Toyota on teinud päris ägeda välimusega masina. Muidu oli Toyota väga konservatiivne. Siis ütles Akio Toyoda “No more boring cars” ja tehti samm edasi. Aga selle auto puhul on nüüd jälle veelgi suurem samm tehtud.

Kirjelda palun elektriauto kasutaja profiili! Kellele võiks täiselektriline Toyota bZ4X sobida?

Kui ma oleks noor inimene, kes elab naisega kahekesi Tallinnas, kus parkimisega võib mure olla, siis ilmselt nii suurt autot ei ostaks. Ja muidugi iga päev 800 kilomeetri läbimiseks ei ole elektriauto veel ehk parim valik. Siis on pistikhübriid parem lahendus, saad kombineerida elektri ja sisepõlemismootori häid omadusi.

Aga muidu on see päris universaalne masin. Toyota bZ4X on ruumikas, disaini mõttes äge ja läheb peale nii noortele kui ka vanematele.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.