Suur lugu

Elektriauto ABC: teeme selgeks kus, millega ja kuidas laadida?

Aina enam leviva CCS-laadimispistiku kaudu liigub autosse nii vahelduv- (seitsmeklemmiline osa) kui ka võimsam alalisvool (alumised kaks klemmi). Foto: Mercedes-Benz

Tavalist autot oskab tankida vist igaüks, aga elektriauto laadimine eeldab pisut rohkem teadmisi. Eri autod vajavad eri juhtmeid ning laadijaidki on mitut sorti autoga kaasa tulevast hädaabiaparaadist ülikiire avaliku laadurini.

Geeniuse tellijale

Kui on hirmus isu teha esimest tutvust elektriautoga, ei pea seda kallist sõidukit sugugi kohe ostma, vaid sellise saab ka rentida. Varem või hiljem on aga aku ikkagi tühi ning siis peab mõtlema laadimisele. Rentijal pole loomulikult laadurit kodus, vaid abi peab leidma avalikult kasutatavast aparaadist. Laadija valimine nõuab aga juba eelteadmisi, selgitab Hyundai Balticsi tehniline nõustaja Ahto Jõesalu.

Telefon äppe täis

„(Vanemal) Jaapani autol (Nissan Leaf, Mitsubishi iMiEV) on aku laadimiseks ChaDeMo-pesa, mis on Aasia standard alalisvooluga kiirlaadimiseks, ja Type 1 pesa vahelduvvooluga tavalaaduri jaoks. Euroopas valmistatud autol on aga nn Type 2 pesa ehk Euroopa standardile vastav ühe- või kolmefaasilise vahelduvvooluga tavalaadimisvõimalus, mis kombineerituna alalisvoolukiirlaaduri pesaga (kaks eraldi rühmitatud alumist klemmi) moodustab CCS-ühenduse (Combined Charging System). Paljud avalikud laadurid ühenduvad nii Jaapani kui ka ­Euroopa autoga (ehk neil on kaks laadimispesa), aga mitte kõik,“ selgitab Jõesalu.

Et sõit elektriautoga oleks elevam, on igal laaduriketil oma rakendus, millega saab laaduriga jutule ja laadimise eest ka maksta – ei mingit pangakaardiga-viuh-paak-täis-ja-minema-muretust. Kaardimakse puudumist on siiani põhjendatud kaarditerminali kulukusega ehk lootust on, et kui laadureid kasutatakse rohkem, tasub kunagi ära ka normaalse tasumisvõimaluse loomine.

Äpinduse segapuder pole sugugi Eesti eripära, vaid selline traalivaali käib suuresti ka mujal Euroopas, kuid tasapisi on siiski tekkimas ka ristkasutusvõimalusi sarnaselt sularahaautomaatidega. Näiteks Alexela väitel hakkab nende äpi vahendusel ligi saama Euroopa enam kui 200 000 autolaadurile.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 27, juuli 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.