Kas uuemad ja targemad juhiabiga autod vähendavad õnnetuste hulka?

Eelmisel aastal toimus Eestis ligi 34 300 liikluskindlustuse juhtumit kogukahjuga 72 miljonit eurot ning suurenes eriti ohtlike olukordade arv, näiteks kokkupõrked möödasõidul, reastumisel ja sõidurajalt kõrvale kaldumisel.Foto: Shutterstock

Sõidukitesse tuleb järjest juurde uusi tehnoloogiaid, mis juhti roolis aitavad. Aga kas need on aidanud vähendada ka liiklusõnnetuste hulka? Uurime järgi!

Transpordiamet kirjutab oma kodulehel, et inimese autojuhtimise võimekus on piiratud ning sõiduharjumuste ja -olude kombinatsioonis võib sõidukit juhtiva inimese tähelepanu hajuda, samuti võib ta väsida. Siin tulevad inimesele appi autode juhiabisüsteemid, mis väsimust tundmata võtavad üle osad sõiduülesanded, nagu auto juhtimine, ümbritseva jälgimine ning vajaliku teabe edastamine juhile.

Seda, et tehnoloogia õnnetuste hulka oleks vähendanud, paraku öelda ei saa. Eelmisel aastal toimus Eestis ligi 34 300 liikluskindlustuse juhtumit kogukahjuga 72 miljonit eurot ning suurenes eriti ohtlike olukordade arv, näiteks kokkupõrked möödasõidul, reastumisel ja sõidurajalt kõrvale kaldumisel. 

Põhjuseks on tõsiasi, et roolis olles tegeldakse palju ka kõrvaliste asjadega – kes saadab telefonis sõnumeid, kes räägib samal ajal, kui autot juhib. “Näeme kahjuks, et liiklusõnnetuste hulk ei ole kuidagi vähenenud,” nendib If Kindlustuse liikluskindlustuse tootejuht Reet Veilberg.

Kui eeldada, et uuematel sõiduautodel on paremad juhiabi süsteemid ja võrrelda kahjutrende vanemate autodega, siis tuleb tõdeda, et uuemad sõiduautod ei põhjusta tegelikult harvem liiklusõnnetusi, pigem vastupidi. Vahe pole küll väga suur, If Kindlustuse andmetel on viimastel aastatel erinevus keskmiselt 3% uuemate sõiduautode kahjuks. Üks põhjus on kindlasti tegelikult see, et uusi sõiduautosid kasutatakse intensiivsemalt. Pole ju mõtet soetada uut kallist autot ja see garaaži seisma jätta. Kui aga auto on rohkem liikluses, siis juhtub ka rohkem. Seega uued juhiabi süsteemid aitavad küll teatud kahjusid vähendada, kuid kahjude koguhulk kahjuks paranemise märke ei näita. Teiseks põhjuseks on kardetavasti tõsiasi, et tänasel päeval tegelevad juhid roolis kahetsusväärselt palju kõrvaliste asjadega. Ka If Kindlustuse poolt läbi viidud uuringud on näidanud, et väga paljud juhid kasutavad autot juhtides mobiiltelefoni. 

Kuigi liiklusõnnetus võib tuua kaasa raskeid vigastusi või muid tagajärgi, aitab kaskokindlustuse olemasolu ära hoida, et õnnetus elu täiesti pea peale ei pööraks. Kui sinu sõidukile ei ole veel kindlustust tehtud, saad kasko hinda arvutada siin

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.