Suur lugu

Ostujuht: kõik, mida pead teadma elektrilise jalgratta valimisel

Miks aga maksab üks ratas 1500 ja teine 10 000 eurot ning mis vahet on rummu- ja keskmootoriga liikuril?

Foto: Shutterstock

Korrektsem on neid nimeteda elektrilise abimootoriga jalgratasteks ehk e-ratasteks, mis sõidavad parimal juhul akutäiega üle 100 km ning sõitjal pole vaja teha muud, kui ajada varbaga pedaale ringi.

Geeniuse tellijale

Miks aga maksab üks ratas 1500 ja teine 10 000 eurot ning mis vahet on rummu- ja keskmootoriga liikuril?

Kas on põhjuseks pandeemia, kõrge kütusehind või midagi kolmandat, aga elektrilise abimootoriga jalgrattaga sõidetakse aina enam. Kui vanasti tähendas ratta elektrifitseerimine osavaid näppe ja esirummu asendamist Hiinast tellitud mootoriga, siis nüüd on asi lihtne – mine poodi ja osta valmis ratas! Valida pole aga kerge, sest hind erineb mitmekordselt ning abimootoriga velo on tootevalikus nii tuntud jalgrattatehastel kui ka ainult e-ratastele spetsialiseerunud tootjail. Nõuga tulid appi Ardo Kaurit Amplerist ja Mart Einpalu Voltride’ist.

Kauriti sõnul pole küsimus „Milline on hea elektrijalgratas?“ sugugi targem küsimusest „Milline on hea auto?“. Esmalt peaks hoopiski välja mõtlema, milliseks sõiduks ratast vaja on, kas asfaldile või maastikule, spordiks või transpordiks. Kui aga keegi siiani arvab, et rattasõit ei saa olla muud, kui tüütu kohustus, siis elektrijalgratas tõestab meeste väitel üsna tõenäoliselt vastupidist. „Nagu jalutaksid, aga 25 km/h,“ muigab Kaurit.

Kui väntad, siis aitab

Olgu kohe öeldud, et seaduse silmis on nn elektriratas ainult kuni 250 W nominaalvõimsusega abimootoriga jalgratas, mille suurim assisteeritud kiirus on 25 km/h (mõnel pool tuntud kui pedelec). Rattal pole mingit mootorilülitit ega „gaasikäepidet“, vaid mootor annab veojõudu juurde ainult siis, kui rattur pedaale sõtkub. Seaduse järgi on tegu endiselt jalgrattaga koos kõigi kaasnevate nõuete ja piirangutega. Enamik praegu Euroo­pas müüdavaist elektri­ratastest vastabki just neile nõuetele.

Mõne tootja valikus on ka nn s-pedelec’id (s nagu speed, kiirus). Seda kategooriat meie liiklusseadus ei maini, aga Euroopa paljudes riikides loetakse sõiduk mopeediks (L1e-B), millega teele liiklema minekuks on vaja liikluskindlustust ja numbrimärki. Samas ei luba Euroopa Liit sellisega vedada turvatoolis last ega haagist, mis teeb liikuri menu marginaalseks, kuigi mootor võib arendada 4 kW ja tippkiirus on 45 km/h. Mootor on samas ikka vaid abistavas rollis, aga suurendab pedaalimise jõudu kuni neli korda.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 6, märts 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.