Suur lugu

Ostujuht: kuidas valida elektrilist mootorratast või mopeedi

Lisaks testime nelja erinevat Eestis müüdavat elektrilist kaherattalist!

Kaherattaliste sõidukite elektrifitseerumine on kaugel maas neljarattalistest: peamiselt liiguvad elektri(abi)mootori jõul jalgrattad, mitte mootorrattad ja mopeedid. Miks on see nii ja kuidas sõidavad päriselus need vähesed sõiduriistad, mis Eestiski müügil?

Geeniuse tellijale

Elektriautoga ei üllata enam kedagi nagu ka elektrijalg- ja -tõukerattaga. Elektrimootorratastega on lugu aga nukram. Tuntumatest tootjatest meenub esimesena Harley-Davidson, mille LiveWire’i prototüüpi näidati juba 2014. aastal, aga müügini jõuti alles viis aastat hiljem ja sedagi marginaalses koguses.

Hoopis rohkem saab üles lugeda vähem tuntud firmasid, mis alustasid suure hurraaga, aga on nüüdseks pannud pillid suisa kotti: Alta (2007–2018), Arc (2018–2019), Brammo (2002–2017), Mission Motors (2007–2015) … Samas abimootoriga jalgrataste buumil ei paista lõppu ehk kaherattalistest elektrisõidukitest ongi enim ostetud jalgrattad ja vähima menuga mootorrattad.

LiveWire 2018

Esimeste läbimüük lendab raketina üles, viimaste osakaal tiksub aga promillikategoorias. Miks nii?
Esiteks on ottomootoriga tsikkel palju odavam ja sõidukulu poolest suhteliselt säästlik – kas või võrreldes sarnast dünaamikat pakkuda suutva autoga. Mootorrattaga saab sõita kiiresti ja kaugele, tankida kiiresti ja sõita seejärel veel kaugemale. Alahinnata ei tasu ka sõidust saadavat emotsiooni, milles paljude jaoks mängib keskset rolli summuteist kostev vali heli.

Elektri peale mõeldes hakkavad kohe segama füüsikaseadused, millest esimesena akuga seotu. Kerge kaherattalise, näiteks mopeedi liigutamiseks kulub energiat vähe, sest mass ja kiirus on väike. Sellisele liikurile sobib elekter suurepäraselt. Kui kiirus kisub aga kolmekohaliseks, suureneb kaherattalise energiatarve hüppeliselt, kuid vajaliku suurusega akut pole tsikli pardale sobitada kuigi lihtne.

Kiiresti, aga mitte kaugele

Kolmandaks ei tohi unustada hinda, sest aku on kallis ning elektri­tsiklite tootmismaht väike. Kui elektriauto kõrget hinda tasandab madalam sõidukulu, siis keskmise mootorratta läbisõidu puhul pole see argument.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 12, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.